Tourism and social media: new ways to approach the subject and space in pandemic times
DOI:
https://doi.org/10.47456/geo.v1i32.35319Keywords:
social media, tourist activities, Covid-19Abstract
The article aims to discuss the interface between tourism, forms of leisure, and social media, especially in times of pandemic due to the rapid spread of Covid-19. Amid the adversities placed in the current scenario, technology has emerged, in a more visible way, as a tool for accessing and sharing information. For this analysis, an exploratory descriptive approach was used, analyzing examples of actions and projects broadcast on the social media of tourist and cultural pages. From the analyzes and interpretations, it was possible to observe several projects and ideas being built to bring tourists closer to space and as a way of spreading tourist and cultural attractions amidst the adversities posed by social detachment. Technology has become a tool in this process, transforming access and sharing of experiences. Social media has acquired an important role in this scenario, providing experiences of visiting tourist places without a predefined physical contact and presenting itself as a complement to tourist experiences.
Downloads
References
AIRBNB. O que são as experiências do Airbnb?. 2020. Disponível em: https://www.airbnb.com.br/help/article/1581/o-que-s%C3%A3o-as experi%C3%AAncias-do-airbnb. [Consultado em: 14 jul. 2020]
BRITOS, F. W. C.; FREITAS, A. A. F. Em busca de “likes”: A influência das mídias sociais no comportamento do consumidor no consumo de viagens. PASOS. Revista de Turismo y Patrimônio Cultural, v. 17, p. 1, p. 113-128. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.25145/j.pasos.2019.17.008. [Consultado em: 30 junho de 2019]
CASTRO, C. A. C.; TAVARES, M. G. C. Processos de turistificação do espaço do patrimônio cultural: um estudo no centro histórico de Belém-PA. Turismo: Estudos & Práticas (RTEP/UERN), v. 5, n. 1, p. 57 – 87. 2016. Disponível em: http://periodicos.uern.br/index.php/turismo/article/view/1964/1062. [Consultado em: 05 abril de 2019]
CENTRO REGIONAL DE ESTUDOS PARA O DESENVOLVIMENTO DA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO – CETIC. Três em cada quatro brasileiros já utilizam a Internet, aponta pesquisa TIC Domicílios. 2020. Disponível em: https://cetic.br/pt/noticia/tres-em-cada-quatro-brasileiros-ja-utilizam-a-internet-aponta-pesquisa-tic-domicilios-2019/. [Consultado em: 10 jul. 2020]
CHUA, A.; SERVILLO, L.; MARCHEGGIANI, E.; VANDE MOERE, A. Mapping Cilento: Using geotagged social media data to characterize tourist flows in southern Italy. Tourism Management, v. 57, p. 295 – 310. 2016.
DONAIRE, J. A.; GALÍ, N. La imagen turística de Barcelona en la comunidad de Flickr. Cuadernos de Turismo, v. 27, p. 291-303. 2011. Disponível em:https://revistas.um.es/turismo/article/view/139961. [Consultado em: 10 agosto de 2019]
ERA VIRTUAL. Visitas virtuais imersivas. 2020. Disponível em: https://www.eravirtual.org/. [Consultado em: 03 jul. 2020]
GALÍ, N.; DONAIRE, J. A. Tourists taking photographs: the long tail in tourists' perceived image of Barcelona. Current Issues in Tourism, v. 18, n. 9, p. 37-41. 2015. Disponivel em: http://dx.doi.org/ 10.1080/13683500. 2015.1037255.
GÂNDARA, J. M. G. A. Imagem dos Destinos Turísticos Urbanos. Revista eletrônica de Turismo Cultural. Número Especial, v.1, n.22. 2008. Disponível em: http://www.eca.usp.br/turismocultural/aimagem.pdf. [Consultado em: 25 setembro de 2019]
GOSSLING, S.; SCOTT, D.; HALL, M. Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of Covid-19. Journal of Sustainable Tourism, 1-20. 2020. https://doi.org/10.1080/09669582.2020.1758708
KEMP. S. Digital in 2018: world’s internet users pass the 4 billion mark. 2018. Disponível em: https://wearesocial.com/blog/2018/01/global-digital-report-2018 . [Consultado em: 10 jul. 2020]
LÉVY, P. O que é o virtual? Tradução de Paulo Noves. São Paulo: Editora 34, 1996. 160 p.
LÉVY, P. Cibercultura. Tradução Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999. 264 p.
MACHADO, D. F. C. A influência das redes sociais na imagem do destino e na intenção de visita. CULTUR, v. 10, p. 2, p. 44 – 48. 2016. Disponível em: http://periodicos.uesc.br/.
MACHADO, D.; MEDEIROS, M.; SILVA, B. Do voyeurismo virtual à aprendizagem social: efeitos da visualização de fotografias de viagens no comportamento dos usuários de redes sociais. Revista Turismo & Desenvolvimento, v. 27/28, p. 1423 – 1434. 2017.
MINISTÉRIO DO TURISMO. Visitar cidades turísticas “em tempo real” é opção durante isolamento social. 2020a. Disponivel em: http://www.turismo.gov.br/%C3%BAltimas-not%C3%ADcias/13566-visitar-cidades-tur%C3%ADsticas-%E2%80%9Cem-tempo-real%E2%80%9D-%C3%A9-op%C3%A7%C3%A3o-em-tempos-de-quarentena.html. [Consultado em: 12 jul. 2020]
MINISTÉRIO DO TURISMO. Série de lives reúne destinos brasileiros para promover a valorização do turismo. 2020b. Disponivel em: http://www.turismo.gov.br/%C3%BAltimas-not%C3%ADcias/13489-s%C3%A9rie-de-lives-re%C3%BAne-destinos-brasileiros-para-promover-a valoriza%C3%A7%C3%A3o-do-turismo.html. [Consultado em: 12 jul. 2020]
MONTOYA, G. A. G.; JIMÉNEZ, M. Á. S.; CORONIL, A. G. Redes sociales como medio de promoción turística en los países ibero-americanos. Retos Revista de Ciencias de la Administración y Economía, v. 15, n. 8, p. 135-150. 2020. Disponivel em: https://doi.org/10.17163/ret.n15.2018.09.
O GLOBO. Guias de turismo cariocas criam site para passeios virtuais pelo Brasil. 2020. Disponível em: https://oglobo.globo.com/boa-viagem/guias-de-turismo-cariocas-criam-site-para-passeios-virtuais-pelo-brasil-24418001. [Consultado em: 02 jul. 2020]
SANTOS, G. C. O.; CABRAL, B. C. O.; Gosling, M.; Christino, J. M. M. As redes sociais e o turismo: uma análise do compartilhamento no Instagram do Festival Cultura e Gastronomia de Tiradentes. Revista Iberoamericana de Turismo- RITUR, v. 7, n. 2, p. 60-85. 2017. Disponível em: DOI: 10.2436/20.8070.01.55.
SEVERO, M. Tweets com geotags: ontem, hoje e amanhã. 2019. Disponivel: https://www.martasevero.com/geotagged-tweets-yesterday-today-and-tomorrow/.
SOUZA, S. C.; MACHADO, D. F. C. Uso e Influência das Mídias Sociais no Planejamento de Viagens: um estudo quantitativo. Revista Turismo e Analise, v. 28, n. 2, p. 254-270. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v28i2p254-270.
SOUSA, B. B.; MACHADO, A. F.; IGREJA, C. M.; CAMPOS, J. G. As redes sociais como veículo para combater os efeitos nefastos do covid-19: um estudo exploratório no contexto turístico português. Cambiassu, v. 15, n. 25, p. 21-35. 2020
TURISMO VIRTUAL NO BRASIL. Passeios virtuais 2020. Disponível em: https://turismovirtualnobrasil.com.br/. [Consultado em: 02 jul. 2020]
ZENKER, S.; KOCK, F. The coronavirus pandemic – A critical discussion of a tourism research agenda. Tourism Management, v. 81, December 2020. Disponivel em: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2020.104164.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyrights Declaration
Authors who publish in the journal agree with the following terms:
- Authors will keep their copyrights and grant the journal the right to their first publishing, simultaneously licenced under Creative Commons Attribution License which allows sharing their work with authorship recognition and initial release through this journal.
- Authors may sign additional contracts separately diffusing a non-exclusively version of the paper published in this journal (i.g. publishing in institutional repository or as a book chapter), once citing the authorship and initial release through this journal.
- Authors are encouraged to publicize and diffuse their paper online, for example onto institutional repositories or on their personal websites.