The territory-network as a productive strategy: an analysis of the footwear industry in the states of São Paulo and Rio Grande do Sul – Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/geo.v1i33.37141

Keywords:

Territory-network;, Footwear industry;, States of São Paulo and Rio Grande do Sul

Abstract

The text discusses how the transformations materialized with the technological innovation, the technical division of labor and the spatial reorganization of productive circuits give rise to different economic structures of production territorial arrangements and systems. The empirical approach to the footwear industry in Brazil is taken as an example, specifically in Rio Grande do Sul and São Paulo states, where production is older in addition to the reconstruction impacts which reconfigure its traditional functions. These states command new systems of flows and polarizations, not without creating different experiences of tensions and cohesion, which alter competences, choices, internal and external decisions to the territory. As a result, the conformation of the territory-network is fundamental, since it has the capacity of articulating distinct, but also synchronous, productive processes in all its activity, effectuating the footwear industrial production connectivity in multiple geographic scales.

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Author Biographies

Edilson Pereira Junior, Universidade Estadual do Ceara

Possui graduação e mestrado em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), doutorado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho UNESP Campus de Presidente Prudente - SP e pós-doutorado pela Université Paris 1 - Panthéon-Sorbonne. É professor adjunto da Universidade Estadual do Ceará (UECE), onde leciona e orienta pesquisas na Graduação e no Programa de Pós-Graduação, além de assumir a coordenação do Laboratório de Estudos do Território e da Urbanização (LETUr). É Bolsista Produtividade do CNPq. Foi professor visitante no Institut de Géographie da Université Paris 1 - Panthéon-Sorbonne e na Universidad Nacional de Córdoba/UNC Argentina. Realizou Estágio Sanduíche na Université Paris Dauphine - Paris 9. Atua nas áreas de Geografia Econômica e Geografia Urbana, com ênfase nos estudos sobre dinâmicas territoriais, reestruturação produtiva, metropolização, economia urbana e espaço urbano regional.

José Eudázio Honório Sampaio, Universidade Estadual do Ceará (PropGeo/UECE)

Mestre em Geografia e Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual do Ceará (PropGeo/UECE). Bolsista Funcap/CE.

João Vitor Oliveira de Alencar, PropGeo/UECE

Mestre em Geografia e Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual do Ceará (PropGeo/UECE). Bolsista Funcap/CAPES.

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Published

15-12-2021

How to Cite

JUNIOR, Edilson Pereira; HONÓRIO SAMPAIO, José Eudázio; ALENCAR, João Vitor Oliveira de. The territory-network as a productive strategy: an analysis of the footwear industry in the states of São Paulo and Rio Grande do Sul – Brazil. Geografares, Vitória, Brasil, v. 1, n. 33, p. 183–204, 2021. DOI: 10.47456/geo.v1i33.37141. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/geografares/article/view/37141. Acesso em: 4 jul. 2024.