The Contributions from PIBID - Portuguese for the formation of the teaching identity: a panorama from the performed activities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/pl.v11i27.33900

Abstract

This article intends to introduce a panorama of activities developed at an Application High School from Minas Gerais, enabled by PIBID (Institutional Teaching Initiation Scholarship Program), as well the reflections and learnings provided by them. Having as theoretical basis the discussions of Oliveira (2017), Ferreira (2005), Kunz et al. (2011), among others, three performance perspectives are presented: the first one approaches Literature, specifically, poetry; the second one is a work developed with the genre textual chronic; the third one exhibits the dynamic of an rotation scheme between the classes. The work intends to publicize the nature of these actions, the multiple strengths for the school, the students, the teachers and for us, the Project participants, emphasizing the construction of our teaching identity. For that, the article discusses the operation context, the need to adapt to students' difficulties and the work with Textual Genres and Literature.

Author Biographies

  • Gabriely Rosa Caetano, Universidade Federal de Viçosa

    Graduanda de Letras - Português e Literaturas de Língua Portuguesa na Universidade Federal de Viçosa (UFV).

  • Alícia Durães de Faria, Universidade Federal de Viçosa

    Graduanda em Letras - Português e Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Atuou como bolsista no Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) no Colégio de Aplicação (CAp-COLUNI).

  • Arianny Cristina Chaves Lacerda, Universidade Federal de Viçosa

    Estudante de graduação em Letras - Português/Francês pela Universidade Federal de Viçosa. Atuou como bolsista PIBID no Colégio de Aplicação COLUNI. Atualmente, é professora-estagiária de Francês Língua Estrangeira (FLE) no Curso de Extensão em Língua Francesa (CELIF) da Universidade Federal de Viçosa.

  • Gabriela da Silva Pires, Universidade Federal de Viçosa

    Graduada em Letras (Português-Inglês) pela Universidade Federal de Viçosa. Mestre e Doutora em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Vínculo institucional atual: Professora Adjunta do Departamento de Letras da Universidade Federal de Viçosa (UFV).

Published

19-04-2021

How to Cite

The Contributions from PIBID - Portuguese for the formation of the teaching identity: a panorama from the performed activities. PERcursos Linguísticos, [S. l.], v. 11, n. 27, p. 25–39, 2021. DOI: 10.47456/pl.v11i27.33900. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/33900. Acesso em: 26 dec. 2025.