READING AND WRITING:

A PROPOSAL FOR REFLECTION AND ANALYSIS ON LANGUAGE WITH THE TEXTUAL GENRE AUTOBIOGRAPHY

Authors

  • Maria Aparecida Alves de Oliveira Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS
  • Francisco Fábio Pinheiro de Vasconcelos Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

DOI:

https://doi.org/10.47456/pl.v12i31.38725

Keywords:

Revisão textual, Reescrita textual, Autobiografia

Abstract

ABSTRACT: This article presents a Portuguese language workshop on reading, writing, rewriting and textual revision with the autobiography genre, developed in a class of the 9th grade of Elementary School: Final Years, from the Municipal College João Primo da Silva in the city of Mulungu do Morro in state of Bahia, Brazil. The purpose of this presentation is to contribute, in the sense of taking several looks at the text, understanding it regarding its production situation, regarding its social function, regarding its genre and regarding the linguistic marks that constitute it. Initially, the concept of language, discursive and/or textual genre and the didactic sequence (DS) organizational modality are conceptualized. It then approaches the reading of autobiographical texts, deals with the production of text and ends by discussing textual revision and rewriting.

KEYWORDS: Reading. Writing. Text review. Textual rewriting. Autobiography.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco Fábio Pinheiro de Vasconcelos, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

Francisco Fábio Pinheiro de Vasconcelos
ffpvasconcelos@uefs.br
Professor titular da Universidade Estadual de Feira de Santana
(departamento de Educação)

References

ANDRADE, Carlos Drummond (1902-1987). Biblioteca verde. Disponível em:https://gestaoescolar.org.br/conteudo/599/textos-para-leitura-inicial-na-formacao-em-literatura-juvenil. Acesso em 19/02/2022

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal / Mikhail Bakhtin [tradução feita a partir do francês por Maria Emsantina Galvão G. Pereira revisão da tradução Marina Appenzellerl. 2 cd. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BENTES, Christina & LEITE, Marli Quadros. Linguística do texto e análise da conversação: panorama das pesquisas no Brasil. São Paulo. Cortez, 2010.

BRASIL. Base nacional comum curricular. 3ª versão revisada, Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em 18/05/2022.

CORTELLA, Mário Sergio. Qual é a tua obra? Inquietações propositivas sobre a gestão, liderança e ética. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes; 2009.

COSTA VAL, Maria da Graça. A gramática do texto, no texto. Revista de Estudos da Linguagem. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, v.10, n.2, jul./dez. 2002, p. 107-134.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michele; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências Didáticas: Para o Oral e a Escrita: Apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim e colaboradores. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado das Letras, 2004. p. 95-128.

GERALDI, João Wanderley. O texto na sala de aula. São Paulo: Anglo, 2012.

KLEIMAN, Ângela. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. Campinas: Pontes, 2002.

KOCH, Ingedore Villaça. Ler e compreender: os sentidos do texto/Ingedore Villaça Koch e Vanda Maria Elias. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2008.

LUFT, Celso Pedro. Língua e Liberdade. 8 ed. São Paulo: Editora Ática, 2006.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade / Gêneros textuais e ensino / organizadores Ângela Paiva Dionísio, Anna Rachel Machado, Maria Auxiliadora Bezerra. - 5.ed. - Rio de Janeiro: Lucerna, 2007. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/133018/mod_resource/content/3/Art_Marcuschi_G%C3%AAneros_textuais_defini%C3%A7%C3%B5es_funcionalidade.pdf. Acesso em 27/05/2022.

NEVES, Iara Conceição Bitencout; SOUZA, Jusamara Vieira; SCHÃFFER, Neiva Otero; GUEDES, Paulo Coimbra; KLUSENDER, Renita. Ler e escrever: Compromisso de todas as áreas. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2004.

ORLANDI, Enide Lourdes Puccinelli. Análise do Discurso: Princípios e Procedimentos. 7ª edição. Campinas, São Paulo: Pontes, 2007.

POSSENTI, Sírio. Sobre o ensino de português na escola. In: GERALDI, J.W. (Org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Anglo, 2012.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

SORRENTI, Neusa. Borboletas na chuva. São Paulo: SOMOS educação, 2018.

SOUZA, Renata Junqueira de; FEBA, Berta Lúcia Tagliari (organizadoras). Leitura literária na escola: reflexões e propostas na perspectiva do letramento. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2011.

WEISZ, Telma. O diálogo entre o ensino e a aprendizagem. 2º ed. São Paulo: Ática, 2002.

YOUSAFZAI, Malala (2013). Eu Sou Malala. Autobiografia. Disponível em: https://armazemdetexto.blogspot.com/2021/03/autobiografia-nasce-uma-menina.html. Acesso em 30/05/2022.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

03-10-2022

How to Cite

ALVES DE OLIVEIRA, Maria Aparecida; PINHEIRO DE VASCONCELOS, Francisco Fábio. READING AND WRITING:: A PROPOSAL FOR REFLECTION AND ANALYSIS ON LANGUAGE WITH THE TEXTUAL GENRE AUTOBIOGRAPHY. PERcursos Linguísticos, [S. l.], v. 12, n. 31, p. 241–260, 2022. DOI: 10.47456/pl.v12i31.38725. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/38725. Acesso em: 17 jul. 2024.