THE TRANSLATION OF TECHNICAL-SCIENTIFIC TERMS OF TRANSLATION STUDIES INTO LIBRAS IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/pl.v12i31.39041

Keywords:

TILSP formation, metalanguage, terminology, translation studies

Abstract

Based on the enunciative-discursive approach (Bakhtin and the Circle) this article was based on the reflection about the didactic proposal for the development of understanding about the different approaches of Translation Studies, through the use of specific term-signs in Libras to refer to the languages involved in translation, as: source text and target text, base text and meta text, departure text and arrival text, translation text and translated text. The purpose was to analyze the collective creations in the process of conceptual elaboration about the languages involved in translation in teaching situations and retrospective reports produced by teacher-trainers of translators. The results show that there are positive effects of knowledge development on the currents of Translation Studies and meta-reflection of translators in formation, because the convention of a sign-term in sign language makes it imaginatively possible to associate the concept of the term with its epistemological fundament.

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Author Biographies

Elaine Aparecida de Oliveira da Silva

MESTRE EM ESTUDOS DA TRADUÇÃO pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (2021). Formada em Letras Libras – UFSC/UFGD. Membro do Núcleo de Pesquisa em Interpretação e Tradução de Línguas de Sinais InterTrads-UFSC. Docente e Pesquisadora da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – UFMS.

Vânia De Aquino Albres Santiago, Instituto Superior de Educação de São Paulo ISESP-Singularidades - São Paulo - SP

Doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem (PUC-SP) e Mestre em Educação Especial (UFSCar). Membro do grupo de pesquisa Linguagem, Identidade e Memória PUC-SP. Membro do Núcleo de Pesquisa em Interpretação e Tradução de Línguas de Sinais InterTrads-UFSC. Docente no curso de Pós-graduação em Tradução e Interpretação de Libras-Português no Instituto Superior de Educação de São Paulo ISESP-Singularidades - São Paulo - SP. Tradutora e Intérprete de Libras - Língua Brasileira de Sinais e Guia-Intérprete para Surdocegos.

Carlos Magno Leonel Terrazas, Instituto Federal de Mato Grosso do Sul - IFMS

MESTRE EM ESTUDOS DA TRADUÇÃO pela Universidade de Brasília - UNB (2020). Formado em Letras Libras – UFSC/UFGD. Membro do Núcleo de Pesquisa em Interpretação e Tradução de Línguas de Sinais InterTrads-UFSC. Docente e Pesquisador do Instituto Federal de Mato Grosso do Sul – IFMS.

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Published

27-12-2022

How to Cite

ALBRES, Neiva; APARECIDA DE OLIVEIRA DA SILVA, Elaine; DE AQUINO ALBRES SANTIAGO, Vânia; MAGNO LEONEL TERRAZAS, Carlos. THE TRANSLATION OF TECHNICAL-SCIENTIFIC TERMS OF TRANSLATION STUDIES INTO LIBRAS IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS. PERcursos Linguísticos, [S. l.], v. 12, n. 32, p. 104–126, 2022. DOI: 10.47456/pl.v12i31.39041. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/39041. Acesso em: 22 jul. 2024.