Artigo de Opinião – Leitura, Compreensão e Interpretação de Textos Argumentativos no Ensino Superior

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/pl.v13i35.42315

Keywords:

Leitura, Compreensão, Interpretação, Artigo de opinião

Abstract

This work has the following objectives: i. to report pedagogical actions carried out with Higher Education students, regarding the work with reading, understanding and interpretation of texts with the textual genre opinion article; ii. To propose reflections about the reading process, reading comprehension and textual interpretation skills carried out in the classroom. For this, the theoretical-methodological basis of the study is anchored in Textual Linguistics, from Koch (2002, 2014 and 2015), Koch and Elias (2012 and 2014), Marcuschi (2008) and Antunes (2003); in works on textual genres, from the perspective of clusters, based on Dolz and Schneuwly (2004) and on the problematizing question, by Freire and Faundez (1985), in addition to other scholars of the text, such as Carvalho (2018) and Bittencourt et al (2015). The results reveal an improvement in the cognitive, interactional and linguistic-textual skills of those involved. Finally, working with the opinion article, mainly through reading and understanding, enables greater interaction, reflection and awareness of the importance of improving students' textual skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola, 2003.

BITTENCOURT, Zoraia A.; CARVALHO, Rodrigo S.; JUHAS, Sílvia; SCHWARTZ, Suzana. A compreensão leitora nos anos iniciais – reflexões e propostas de ensino. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

BRÄKLING, Kátia Lomba. Trabalhando com artigo de opinião: re-visitando o eu no exercício da (re) significação da palavra do outro. In: ROJO, Roxane (org.). A prática de linguagem em sala de aula: praticando os PCN’s. São Paulo: Mercado das Letras, 2000.

CARVALHO, Robson Santos de. Ensinar a ler, aprender a avaliar – avaliação diagnóstica das habilidades de leitura. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2018.

CUNHA, Dóris de Arruda C. O funcionamento dialógico em notícias e artigos de opinião. In: DIONÍSIO, Angela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora (org.). Gêneros textuais e ensino. São Paulo: Parábola, 2010.

DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita – Elementos para reflexões sobre uma experiência suíça (francófona). In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos da escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos da escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma Pedagogia da Pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

KLEIMAN, Angela B. Compreensão leitora. In: Glossário Ceale. Belo Horizonte: UFMG/Ceale, s/d, s/p. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/glossarioceale/verbetes/compreensao-leitora - Acesso em 20 de agosto de 2023.

KNAPP, Cristina L. O ensino da leitura na universidade. In: FONTANA, Niura Maria; PORSCHE, Sandra Cristina (Orgs.). Leitura, escrita e produção oral: propostas para o ensino superior. Caxias do Sul: EDUCS, 2011.

KOCH, Ingedore Villaça. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2002.

KOCH, Ingedore Villaça. As tramas do texto. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014.

KOCH, Ingedore Villaça. Desvendando os segredos do texto. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2015.

KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2012.

KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e escrever: estratégias de produção textual. 2. ed. 2. reimp. São Paulo: Contexto, 2014.

KÖCHE, Vanilda S.; MARINELLO, Adiane F.; BOFF, Odete Maria B.; FRITSCH, Claudete. O gênero textual artigo de opinião: uma sequência didática. In: FONTANA, Niura Maria; PORSCHE, Sandra Cristina (Orgs.). Leitura, escrita e produção oral: propostas para o ensino superior. Caxias do Sul: EDUCS, 2011.

MARCUSCHI, Luís Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo:

Parábola, 2008.

MARCUSCHI, Luís Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, Angela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora (org.). Gêneros textuais e ensino. São Paulo: Parábola, 2010.

MARCUSCHI, Luís Antônio. Linguística de Texto – o que é e como se faz. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

MASCARELLO, Meris A. A leitura na construção do pensamento. In: FONTANA, Niura Maria; PORSCHE, Sandra Cristina (Orgs.). Leitura, escrita e produção oral: propostas para o ensino superior. Caxias do Sul: EDUCS, 2011.

Published

10-12-2023

How to Cite

DA ROSA TEIXEIRA DOS SANTOS, Patricia. Artigo de Opinião – Leitura, Compreensão e Interpretação de Textos Argumentativos no Ensino Superior. PERcursos Linguísticos, [S. l.], v. 13, n. 35, p. 127–141, 2023. DOI: 10.47456/pl.v13i35.42315. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/42315. Acesso em: 10 may. 2024.