Leitura, Argumentação E Referenciação: Uma Possibilidade De Exploração Textual Para A Educação Básica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/pl.v13i35.42330

Keywords:

Leitura. Argumentação. Referenciação. Educação Básica.

Abstract

In this article, we discuss the importance of referencing in the reading process, mainly considering the contributions of Text Linguistics and the implications for the teacher's work in the classroom. To do so, initially, we made theoretical considerations about reading (KOCH, 2002, 2015; KOCH and ELIAS, 2012, 2016; SOLÉ, 1998), argumentation (KOCH and ELIAS, 2014a, 2014b, 2016; CAVALCANTE et al, 2014) and referencing (especially from KOCH, 2002; 2015). Next, we carried out an analysis of an opinion article that addresses a controversial issue which gained great repercussion in the media, with emphasis on the use of referencing in the text and the impact of using these elements for reading. Finally, we present a possibility of exploring the aforementioned text, with the aim that, based on adaptations and expansions carried out by the teachers, it will contribute to the qualification of the reading competence of argumentative texts by Basic Education students.

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Author Biographies

Vaima Regina Alves Motta, UFSM

Doutora em Letras - Estudos Linguísticos. Professora do Departamento de Metodologia do Ensino/UFSM. Também atua no PPGLetras/UFSM - Linha de pesquisa Estudos do Texto e Práticas Linguísticas.

Aline Rubiane Arnemann, UNIFESP

Doutora em Letras - Estudos Linguísticos. Pós-doutoranda do PPGLetras/UNIFESP.

Cristiano Egger Veçossi, Universidade Aberta do Brasil - Universidade Federal de Santa Maria (UAB-UFSM)

Doutor em Letras - Estudos Linguísticos. Professor na Educação Básica, Ensino Médio, no estado do Rio Grande do Sul. Também atua no Curso de Letras - Português e Literaturas a Distância da UAB-UFSM.

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Published

10-12-2023

How to Cite

MOTTA, Vaima Regina Alves; ARNEMANN, Aline Rubiane; VEÇOSSI, Cristiano Egger. Leitura, Argumentação E Referenciação: Uma Possibilidade De Exploração Textual Para A Educação Básica. PERcursos Linguísticos, [S. l.], v. 13, n. 35, p. 27–45, 2023. DOI: 10.47456/pl.v13i35.42330. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/42330. Acesso em: 21 dec. 2024.