Leitura, Argumentação E Referenciação: Uma Possibilidade De Exploração Textual Para A Educação Básica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/pl.v13i35.42330

Keywords:

Leitura. Argumentação. Referenciação. Educação Básica.

Abstract

In this article, we discuss the importance of referencing in the reading process, mainly considering the contributions of Text Linguistics and the implications for the teacher's work in the classroom. To do so, initially, we made theoretical considerations about reading (KOCH, 2002, 2015; KOCH and ELIAS, 2012, 2016; SOLÉ, 1998), argumentation (KOCH and ELIAS, 2014a, 2014b, 2016; CAVALCANTE et al, 2014) and referencing (especially from KOCH, 2002; 2015). Next, we carried out an analysis of an opinion article that addresses a controversial issue which gained great repercussion in the media, with emphasis on the use of referencing in the text and the impact of using these elements for reading. Finally, we present a possibility of exploring the aforementioned text, with the aim that, based on adaptations and expansions carried out by the teachers, it will contribute to the qualification of the reading competence of argumentative texts by Basic Education students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vaima Regina Alves Motta, UFSM

Doutora em Letras - Estudos Linguísticos. Professora do Departamento de Metodologia do Ensino/UFSM. Também atua no PPGLetras/UFSM - Linha de pesquisa Estudos do Texto e Práticas Linguísticas.

Aline Rubiane Arnemann, UNIFESP

Doutora em Letras - Estudos Linguísticos. Pós-doutoranda do PPGLetras/UNIFESP.

Cristiano Egger Veçossi, Universidade Aberta do Brasil - Universidade Federal de Santa Maria (UAB-UFSM)

Doutor em Letras - Estudos Linguísticos. Professor na Educação Básica, Ensino Médio, no estado do Rio Grande do Sul. Também atua no Curso de Letras - Português e Literaturas a Distância da UAB-UFSM.

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BEAUGRANDE, Robert-Alain de. New foundations for a Science of text and discourse: cognition, communication, and de freedom of access to knowledge and Society. Norwood: New Jersey, 1997.

BRÄKLING, Kátia Lomba. Trabalhando com artigo de opinião: re-visitando o eu no exercício da ressignificação da palavra do outro. In: ROJO, Roxane (Org.). A prática de linguagem em sala de aula: praticando os PCNs. Campinas: Mercado de Letras, 2000.

BUCCI, Eugênio. A profanação da Kombi. Disponível em: https://www.brasil247.com/blog/a-profanacao-da-kombi. Acesso em: 10 ago. 2023.

CAVALCANTE, Mônica Magalhães; et al. Linguística Textual: conceitos e aplicações. Campinas: Pontes editores, 2022.

GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. Desvendando os segredos do texto. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. Introdução à Linguística Textual: trajetória e grandes temas. São Paulo: Contexto, 2015.

KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender: os sentidos do texto. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2012.

KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e escrever: estratégias de produção textual. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014a.

KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Escrever e argumentar. São Paulo: Contexto, 2014b.

KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça; ELIAS, Vanda Maria. O texto na linguística textual. In BATISTA, R. O. (Org). O texto e seus conceitos. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de Leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

Published

10-12-2023

How to Cite

MOTTA, Vaima Regina Alves; ARNEMANN, Aline Rubiane; VEÇOSSI, Cristiano Egger. Leitura, Argumentação E Referenciação: Uma Possibilidade De Exploração Textual Para A Educação Básica. PERcursos Linguísticos, [S. l.], v. 13, n. 35, p. 27–45, 2023. DOI: 10.47456/pl.v13i35.42330. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/42330. Acesso em: 16 aug. 2024.