Leitura, Argumentação E Referenciação: Uma Possibilidade De Exploração Textual Para A Educação Básica
DOI:
https://doi.org/10.47456/pl.v13i35.42330Keywords:
Leitura. Argumentação. Referenciação. Educação Básica.Abstract
In this article, we discuss the importance of referencing in the reading process, mainly considering the contributions of Text Linguistics and the implications for the teacher's work in the classroom. To do so, initially, we made theoretical considerations about reading (KOCH, 2002, 2015; KOCH and ELIAS, 2012, 2016; SOLÉ, 1998), argumentation (KOCH and ELIAS, 2014a, 2014b, 2016; CAVALCANTE et al, 2014) and referencing (especially from KOCH, 2002; 2015). Next, we carried out an analysis of an opinion article that addresses a controversial issue which gained great repercussion in the media, with emphasis on the use of referencing in the text and the impact of using these elements for reading. Finally, we present a possibility of exploring the aforementioned text, with the aim that, based on adaptations and expansions carried out by the teachers, it will contribute to the qualification of the reading competence of argumentative texts by Basic Education students.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BEAUGRANDE, Robert-Alain de. New foundations for a Science of text and discourse: cognition, communication, and de freedom of access to knowledge and Society. Norwood: New Jersey, 1997.
BRÄKLING, Kátia Lomba. Trabalhando com artigo de opinião: re-visitando o eu no exercício da ressignificação da palavra do outro. In: ROJO, Roxane (Org.). A prática de linguagem em sala de aula: praticando os PCNs. Campinas: Mercado de Letras, 2000.
BUCCI, Eugênio. A profanação da Kombi. Disponível em: https://www.brasil247.com/blog/a-profanacao-da-kombi. Acesso em: 10 ago. 2023.
CAVALCANTE, Mônica Magalhães; et al. Linguística Textual: conceitos e aplicações. Campinas: Pontes editores, 2022.
GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.
KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. Desvendando os segredos do texto. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. Introdução à Linguística Textual: trajetória e grandes temas. São Paulo: Contexto, 2015.
KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender: os sentidos do texto. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2012.
KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e escrever: estratégias de produção textual. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014a.
KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Escrever e argumentar. São Paulo: Contexto, 2014b.
KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça; ELIAS, Vanda Maria. O texto na linguística textual. In BATISTA, R. O. (Org). O texto e seus conceitos. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
SOLÉ, Isabel. Estratégias de Leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 PERcursos Linguísticos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O autor de submissão à Revista PERcursos Linguísticos cede os direitos autorais à editora da revista (Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFES), caso a submissão seja aceita para publicação. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É proibida a submissão integral ou parcial do texto já publicado na revista a qualquer outro periódico.
Os trabalhos aqui apresentados utilizam a licença Creative Commons CC BY: Attribution- NonCommercial- NoDerivatives 4.0 International. Para mais informações, verificar: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Os trabalhos na revista são arquivados pelo sistema Rede de Preservação PKP (PKP PN) e LOCKSS