A Utilização Dos Textos Humorísticos No Ensino De Língua Portuguesa

Authors

  • Mônica Lopes Smiderle de Oliveira UFES /IFES
  • Maria da Penha Pereira Lins UFES

DOI:

https://doi.org/10.47456/pl.v13i35.42460

Keywords:

BNCC, Ensino, Textos Humorísticos

Abstract

This article aims to examine how humorous texts can be used in Portuguese language classes. To achieve this goal, we draw on theories from Textual Linguistics, addressing conceptions of language and communication (GERALDI, 1984), as well as studies by Koch (2004) and Elias (2016) to demonstrate that the text needs to be a multifaceted entity where meaning is constructed through interaction. Additionally, we rely on theories of humor by Berson (1983[1900]) and Raskin (1985) to identify how humor is triggered in the presented questions. Finally, we present three questions provided in the diagnostic assessment for 6th-grade students in the municipality of Vila Velha, which utilize humorous texts as support.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERGSON, Henri. Ensaio sobre a significação do cômico. Tradução: Nathanael C. Caixeiro, Ph.D. em Filosofia, Universidade do Texas. Zahar Editores, Rio de Janeiro, 2ª Edição, (1983[1900]).

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ Acesso em 10 de junho de 2023.

CABRAL, Ana Lúcia Tinoco; MARQUESI, Sueli Cristina. Escrita e leitura em diálogo com as tecnologias da informação. In: CABRAL, Ana Lúcia Tinoco; MINEL, Jean-Luc; MARQUESI, Sueli Cristina. (Org.) Leitura, escrita e tecnologias da informação . São Paulo: Terracota, 2015.

GERALDI, João Wanderley (org.). O texto na sala de aula: leitura & produção. Cascavel: Assoeste, 1984.

KOCH, Ingedore Villaça. Introdução à linguística textual. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

KOCH, Ingedore G. Villaça; TRAVAGLIA, Luiz Carlos. A coerência textual. 4. ed. São Paulo: Contexto, 1991.

KOCH, Ingedore G. Villaça et al. Proposta teórica do grupo de organização textual-interativa do Projeto de Gramática do Português Falado. 1994 .

ELIAS, Vanda Maria. Escrever e argumentar. São Paulo: Contexto, 2016.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, A. P. et al.(org.) Gêneros textuais & ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Fenômenos da linguagem. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.

RAMA, Angela & VERGUEIRO, Waldomiro (orgs). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004.

RASKIN, Victor. Semantic mechanisms of humor. Boston: D. Reidel Publishing Company, 1985, p. 1-139.

Published

10-12-2023

How to Cite

LOPES SMIDERLE DE OLIVEIRA, Mônica; PEREIRA LINS, Maria da Penha. A Utilização Dos Textos Humorísticos No Ensino De Língua Portuguesa. PERcursos Linguísticos, [S. l.], v. 13, n. 35, p. 12–26, 2023. DOI: 10.47456/pl.v13i35.42460. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/42460. Acesso em: 17 jul. 2024.