A Utilização Dos Textos Humorísticos No Ensino De Língua Portuguesa
DOI:
https://doi.org/10.47456/pl.v13i35.42460Keywords:
BNCC, Ensino, Textos HumorísticosAbstract
This article aims to examine how humorous texts can be used in Portuguese language classes. To achieve this goal, we draw on theories from Textual Linguistics, addressing conceptions of language and communication (GERALDI, 1984), as well as studies by Koch (2004) and Elias (2016) to demonstrate that the text needs to be a multifaceted entity where meaning is constructed through interaction. Additionally, we rely on theories of humor by Berson (1983[1900]) and Raskin (1985) to identify how humor is triggered in the presented questions. Finally, we present three questions provided in the diagnostic assessment for 6th-grade students in the municipality of Vila Velha, which utilize humorous texts as support.
Downloads
References
BERGSON, Henri. Ensaio sobre a significação do cômico. Tradução: Nathanael C. Caixeiro, Ph.D. em Filosofia, Universidade do Texas. Zahar Editores, Rio de Janeiro, 2ª Edição, (1983[1900]).
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ Acesso em 10 de junho de 2023.
CABRAL, Ana Lúcia Tinoco; MARQUESI, Sueli Cristina. Escrita e leitura em diálogo com as tecnologias da informação. In: CABRAL, Ana Lúcia Tinoco; MINEL, Jean-Luc; MARQUESI, Sueli Cristina. (Org.) Leitura, escrita e tecnologias da informação . São Paulo: Terracota, 2015.
GERALDI, João Wanderley (org.). O texto na sala de aula: leitura & produção. Cascavel: Assoeste, 1984.
KOCH, Ingedore Villaça. Introdução à linguística textual. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
KOCH, Ingedore G. Villaça; TRAVAGLIA, Luiz Carlos. A coerência textual. 4. ed. São Paulo: Contexto, 1991.
KOCH, Ingedore G. Villaça et al. Proposta teórica do grupo de organização textual-interativa do Projeto de Gramática do Português Falado. 1994 .
ELIAS, Vanda Maria. Escrever e argumentar. São Paulo: Contexto, 2016.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, A. P. et al.(org.) Gêneros textuais & ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Fenômenos da linguagem. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.
RAMA, Angela & VERGUEIRO, Waldomiro (orgs). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004.
RASKIN, Victor. Semantic mechanisms of humor. Boston: D. Reidel Publishing Company, 1985, p. 1-139.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 PERcursos Linguísticos
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O autor de submissão à Revista PERcursos Linguísticos cede os direitos autorais à editora da revista (Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFES), caso a submissão seja aceita para publicação. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É proibida a submissão integral ou parcial do texto já publicado na revista a qualquer outro periódico.
Os trabalhos aqui apresentados utilizam a licença Creative Commons CC BY: Attribution- NonCommercial- NoDerivatives 4.0 International. Para mais informações, verificar: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Os trabalhos na revista são arquivados pelo sistema Rede de Preservação PKP (PKP PN) e LOCKSS