CRITICAL INCIDENTS IN INCLUSIVE EDUCATION

REPRODUCTION SUPPORTED BY THE LAW OF A STATUS QUO

Authors

  • Gabrielli Martins Magiolo Universidade Estadual de Londrina
  • Juliana Reichert Assunção Tonelli Universidade Estadual de Londrina
  • Aléxia Ramos Universidade Estadual de Londrina
  • Otto Henrique Silva Ferreira Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.47456/pl.v14i36.44442

Keywords:

Inclusive education. Foreign languages teaching and learning. Teacher’s education.

Abstract

ABSTRACT: Considering education as a right for all (Brasil, 1988), we perceive the need to adapt the teaching and learning processes to guarantee their quality and inclusion (Brasil, 2015), contemplating the needs of students who are the target audience of the special education. However, the downward imposition of these demands, without training assistance for the teacher (a subject directly related to law enforcement) and physical and mental infrastructure, implies the occurrence of critical incidents (Seccato, 2020). The present article aims to investigate this dichotomy between theory and practice in inclusive education scenarios, more specifically in foreign languages, triggered by the experience report of four teachers from the basic education. Based on the concept of reproduction (Bordieu; Passeron, 2009) and studies developed by Bezerra (2013) and Fontana (2017), some inconsistencies and inadequate response to the demands presented were found, with the main conditioning factor being the obstacles faced by teachers, originated from for the mistreatment of their jobs (Medrado et al., 2015), especially for the lack of support from macrostructures in initial and continuing education for real inclusion actions culminating in the maintenance of excluding practices, masked by a plastic idea of inclusive education.

KEYWORDS: Inclusive education. Foreign languages teaching and learning. Teacher’s education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BEZERRA, G. F. A inclusão escolar de alunos com deficiência: uma leitura baseada em Pierre Bourdieu. Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 69, p. 475–497, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Qv7jyMxYfGVLZftjWncGqMS/abstract/?lang=pt. Acesso em: 14 jun. 2022.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 2. ed. Petrópolis: Ed. Vozes, 2009.

BOURDIEU, P.; CHAMPAGNE, P. Os excluídos do interior. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. (Org.). Pierre Bourdieu: escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 1998. p. 217–227.

BRASIL. Lei nº 12.796, de 4 de abril de 2013. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12796.htm. Acesso em: 20 mai. 2022.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 20 mai. 2022.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 8 de janeiro de 2020. Altera a Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012 (Lei Berenice Piana), e a Lei nº 9.265, de 12 de fevereiro de 1996, para instituir a Carteira de Identificação da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista (Ciptea), e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2019-2022/2020/Lei/L13977.htm#art2. Acesso em: 20 mai. 2022.

DOURADO, M. R. S.; GOMES, A. R. B. Por que não trabalhar blurb?: em busca de metodologia sensível ao cérebro de um aluno com síndrome de Down. In: CELANI, M. A. A; MEDRADO, B. P. Diálogos sobre inclusão: das políticas às práticas na formação de professores de línguas estrangeiras. Campinas: Pontes, 2017. p. 169–200.

FONTANA, M. V. L. Novos Odisseus, antigas odisseias ou das pessoas com necessidades específicas diante da simples necessidade de aprender uma língua estrangeira. In: TONELLI, J. R. A.; BRUNO, F. A T. C. (Org.). Ensino-aprendizagem de inglês e espanhol no Brasil: práticas, desafios e perspectivas. Campinas: Pontes Editores, 2015. p. 281–310.

KASSAR, M. C. M. A formação de professores para a educação inclusiva e os possíveis impactos na escolarização de alunos com deficiências. Cadernos CEDES, v. 34, n. 93. p. 207–224, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/V9C4DP9Fq9bWBcXszfWsWJC/abstract/?lang=pt. Acesso em: 14 jun. 2022.

MAIA, A. C. B. Questionário e entrevista na pesquisa qualitativa: elaboração, aplicação e análise de conteúdo. São Paulo: Pedro e João, 2020.

MEDRADO, B. P.; CELANI, M. A. A. Situando questões de inclusão em uma cartografia da formação de professores de línguas estrangeiras no Brasil. In: CELANI, M. A. A.; MEDRADO, B. P. Diálogos sobre inclusão: das políticas às práticas na formação de professores de línguas estrangeiras. Campinas: Pontes, 2017. p. 13–41.

MEDRADO, B. P.; DANTAS, R.; ARAUJO, G. H. C.; LEITAO, L. V. O trabalho do professor e a inclusão escolar: as fragilidades do reconhecimento no ofício. Revista (Con)Textos Linguísticos, Vitória, v. 9, p. 1-16, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/10922. Acesso em: 14 jun. 2022.

ROSA, R. G. “Não é o/a estudante que precisa se adaptar à escola, é a escola que precisa se adaptar ao estudante”: contribuições de estudos brasileiros sobre ações pedagógicas inclusivas para estudantes com transtorno do espectro autista na educação básica. 2023. 109 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2023.

SANCHES, I.; TEODORO, A. Da integração à inclusão escolar: cruzando perspectivas e conceitos. Revista Lusófona de Educação, v. 8, p. 63-83, 2006.

SECCATO-GUEDES, M. Incidentes Críticos na formação de professores de Língua Inglesa: conceitos, características e reações. 2020. 419 f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2020.

TONELLI, J. R. A.; FERREIRA, O. H. S. Adaptação de Sequência Didática para ensino de inglês a uma criança com transtorno do espectro do autismo. In: CELANI, M. A. A; MEDRADO, B. P. (Org.). Diálogos sobre inclusão: das políticas às práticas na formação de professores de línguas estrangeiras. Campinas: Pontes, 2017. p. 201–227.

WOLFENBERGER, W. The principle of normalization in human services. Toronto, Canadá: National Institute on Mental Retardation (N.I.M.R.), 1972.

Published

03-12-2024

How to Cite

MARTINS MAGIOLO, Gabrielli; TONELLI, Juliana Reichert Assunção; RAMOS , Aléxia; SILVA FERREIRA , Otto Henrique. CRITICAL INCIDENTS IN INCLUSIVE EDUCATION: REPRODUCTION SUPPORTED BY THE LAW OF A STATUS QUO. PERcursos Linguísticos, [S. l.], v. 14, n. 36, p. 14–34, 2024. DOI: 10.47456/pl.v14i36.44442. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/44442. Acesso em: 22 dec. 2024.