PEOPLE WITH AUTISM FROM THE PERSPECTIVE OF DECOLONIAL APPLIED LINGUISTICS
DOI:
https://doi.org/10.47456/pl.v14i36.44421Keywords:
Decoloniality, AAutism Spectrum Disorder, Applied LinguisticsAbstract
ABSTRACT: In this article, we seek to address the way in which our cultural lenses, based on a matrix of power, create abysmal lines when considering autism spectrum disorder, especially the issue of “disability. To this end, three aspects will be highlighted - decoloniality, ASD and Vygotsky's historical-cultural psychology to address the complexity of the discussion. We emphasize the need for a critical epistemology that questions power relations and promotes the inclusion of historically excluded perspectives. We emphasize the need to fight for the inclusion of people with autism, whose voices and experiences are often ignored or devalued in discussions about social policies, education and employability. We also address the need to face the challenges associated with ASD that require collective, interdisciplinary and continued efforts, which transcend the barriers of pathologization and open paths for the full participation and recognition of people with autism in all areas of everyday life.
KEYWORDS: Decoloniality. Autism Spectrum Disorder. Applied Linguistics.
Downloads
References
BRAZÃO, J. C. C. Afecção e afeto em Spinoza e Daniel Stern: Considerações Clínicas. Ayvu: Revista de Psicologia, v. 4, n. 2, p. 77–95, 2018.
CAMACHO, D. Debates sobre la teoria da la dependencia y la sociologia Latinoamericana. San José, EDUCA, 1979.
DUSSEL, E. Filosofia da libertação: crítica à ideologia da exclusão. São Paulo: Paulus, 1995.
GONZÁLEZ-REY, F. L. Sujeito e subjetividade: uma aproximação histórico-cultural. Trad. Raquel Souza Lobo Guzzo. São Paulo: Pioneira Thompson Learning, 2005.
HOOKS, b. Tudo sobre o amor: novas perspectivas. São Paulo: Editora Elefante. 2021.
LANDER, E. Ciencias sociales: saberes coloniales y eurocêntricos. In: LANDER, E. (compilador). La Colonialidade Del Saber: eurocentrismo y ciências sociales. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2000.
MALDONADO-TORRES, N. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (org.). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Universidad Javeriana – Instituto Pensar, Universidad Central, IESCO, Siglo del Hombre Editores, 2007. p. 127–167. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvnp0jr5.23.
MIGNOLO, W.; WALSH, C.; LINERA, A. G. Interculturalidad, descolonización del estado y del conocimiento. 2. ed. Ciudad Autônoma de Buenos Aires: Del Signo, 2014.
MONTENEGRO, I. Conto e reconto: narrativa simples: volume vermelho. Campo Grande-MS: Ed do autor, 2022.
MOUSINHO, R.; SCHMID, E.; PEREIRA, J.; LYRA, L.; MENDES, L.; NÓBREGA, V. Aquisição e desenvolvimento da linguagem: dificuldades que podem surgir neste percurso. Rev. Psicopedagogia, v. 25, n. 78, p. 297–306, 2008.
NICOLAU, G. C. O.; ASSIS, P. A Decolonização do Autismo a partir do protagonismo Autista. Revista Mundaú, n. 13, p. 63–86, 2003.
PAGLIOSA, F. L.; DA ROS, M. A. O Relatório Flexner: Para o bem e para o mal. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 32, n. 4, p. 492–499, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022008000400012.
QUIJANO, A. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. Buenos Aires: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2005.
SOLOMON, A. Longe da árvore: pais, filhos e a busca da identidade. São Paulo: Companhia das Letras: 2013.
VYGOTSKY, L. S. Fundamentos de defectologia. In: Obras completas. Tomo cinco. Havana: Editorial Pueblo y Educación, 1997.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2015.
WA THIONG’O, N. Decolonising the Mind: The Politics of Language in African Literature. Woodbridge: James Curry, 1986.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 PERcursos Linguísticos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O autor de submissão à Revista PERcursos Linguísticos cede os direitos autorais à editora da revista (Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFES), caso a submissão seja aceita para publicação. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É proibida a submissão integral ou parcial do texto já publicado na revista a qualquer outro periódico.
Os trabalhos aqui apresentados utilizam a licença Creative Commons CC BY: Attribution- NonCommercial- NoDerivatives 4.0 International. Para mais informações, verificar: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Os trabalhos na revista são arquivados pelo sistema Rede de Preservação PKP (PKP PN) e LOCKSS