Proposing a Scientific Taxonomy Production Lecturer: application of the methodology in a federal institution of higher education

Authors

  • Edmundo Inácio Júnior Faculdade de Ciências Aplicadas (São Paulo, FCA/UNICAMP)
  • Newton Hirata Academia da Força Aérea (São Paulo, AFA)
  • Luciene Rose Lemes Academia da Força Aérea (São Paulo, AFAB)
  • Muriel de Oliveira Gavira Faculdade de Ciências Aplicadas (São Paulo, FCA/UNICAMP)

Abstract

DOI: http://dx.doi.org/10.13071/regec.2317-5087.2012.1.1.4102.187-209

In Brazil and the around the world, the pressure for research and papers in higher education institutions has grown tremendously in the last years. This usually to be an issue in the called research universities, but now it is spreading to other educational institutions including those which purpose to graduate professionals for military career. In this context, this paper aims to present a study on the performance of professors of a Federal Higher Education Institution dedicated to training young people for military career in Brazil. To do so, we conducted a multivariate statistical cluster analysis to create taxonomy to classify and assess the professors according to a set of indicators of scientific publications and activities. The main source of data was the “Lattes Platform” that comprises curricula vitae of most of Brazilian researchers. The results allowed us to classify the professors into three distinct groups: "teacher-oriented professors", "professors in transition" and "research-oriented professors".

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edmundo Inácio Júnior, Faculdade de Ciências Aplicadas (São Paulo, FCA/UNICAMP)

Possui graduação em Administração pela Universidade Estadual de Maringá (1996), mestrado em Administração - Uem/Uel pela Universidade Estadual de Maringá (2002), mestrado em Informática pela Universidade Federal do Paraná (2003) e doutorado em Política Científica e Tecnológica pela Universidade Estadual de Campinas (2008). Foi professor por 7 anos na Academia da Força Aérea (AFA, 2005-2012), em Pirassununga, na área de administração e atualmente é Professor na Faculdade de Ciências Aplicadas (FCA) da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Inovação Tecnológica, atuando principalmente nos seguintes temas: empreendedorismo, comportamento empreendedor, desenvolvimento de indicadores de ciência, tecnologia e inovação e sua avaliação.

Newton Hirata, Academia da Força Aérea (São Paulo, AFA)

Bacharel em Administração (UEM, 1996), Mestre e Doutor em Ciência Política (USP, 2001 e 2007). Professor na Academia da Força Área desde 2003 nas áreas de administração, estratégia e processo decisório.

Luciene Rose Lemes, Academia da Força Aérea (São Paulo, AFAB)

Bacharel em Ciências Contábeis (CUML, 1990), Mestre em Engenharia de Produção (USP-SC, 2001) e Doutoranda em Engenharia de Alimentos (USP). Professor na Academia da Força Área desde 2003 nas áreas de administração financeira e contabilidade.

Muriel de Oliveira Gavira, Faculdade de Ciências Aplicadas (São Paulo, FCA/UNICAMP)

Bacharel em Administração (UFMS, 2000), Mestre em Engenharia de Produção (USP-SC, 2003) e Doutora em Política Científica e Tecnológica (UNICAMP, 2008). Professora na Faculdade de Ciências Aplicadas da UNICAMP desde 2010 nas áreas de administração e produção, empreendedorismo, inovação e sustentabilidade.

Published

15-04-2013

How to Cite

Júnior, E. I., Hirata, N., Lemes, L. R., & Gavira, M. de O. (2013). Proposing a Scientific Taxonomy Production Lecturer: application of the methodology in a federal institution of higher education. Management and Connections Journal, 1(1), 187–209. Retrieved from https://periodicos.ufes.br/ppgadm/article/view/4102