Knowledge about and meaning of death according to Nursing students

Authors

  • Deise Silva Medeiros Faculdade de Enfermagem da UFJF
  • Maria Carmen Simões Cardoso de Melo
  • Rafael Carlos Macedo Souza
  • Anna Maria Oliveira Salimena Faculdade de Enfermagem da UFJF

DOI:

https://doi.org/10.47456/rbps.v22i2.19965

Keywords:

Death, Nursing Students, Attitude towards Death, Nursing

Abstract

Introduction:
The topic of death is still little discussed during undergraduate courses in health, both in theory and in practice, as the curriculum does not adequately address this issue in preparing the professional future because it emphasizes life and mitigates the death. Objective: The aim of the qualitative research is to investigate the current meaning of death according to nursing students. Methods: It was carried out at the Nursing School of Federal University of Juiz de Fora from March to April 2015; participants comprised ten undergraduate Nursing students enrolled at eighth semester of the aforementioned course. Open interviews were performed with; participants, whose statements were recorded, transcribed and later grouped by meaning proximity. Results: Comprehensive analysis of participants’ statements enabled the development of two units, namely: knowledge about death and meaning of death. Results have shown that Nursing students bear their own religious issues, which significantly influence their experiences, as well as biological and distress issues. Besides, they do not feel prepared to deal with death in the epistemological context. Conclusion: Therefore, it is crucial for Nursing students to acquire further knowledge about this subject in order to help improving their confidence, as well as better understanding and perceiving death.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Costa DT, Garcia LF, Goldim JR. Morrer e morte na perspectiva de residentes multiprofissionais em hospital universitário. Rev. Bioét. 2017; 25 (3): 544-53.
2. Souza MCS, Sousa JM, Lago DMSK, Borges MS, Ribeiro LM, Guilhem DB. Avaliação do perfil de atitudes acerca da morte: estudo com graduandos da área de saúde. Texto Contexto Enferm. 2017; 26(4): e3640016.
3. Benedetti GMS, Oliveira K, Oliveira WT, Sales CA, Ferreira PC. Significado do processo morte/morrer para os acadêmicos ingressantes no curso de enfermagem. Rev Gaúcha Enferm. 2013; 34(1):173-179.
4. Felix ZC, Batista PSS, Costa SFG, Lopes MEL, Oliveira RC, Abrão FMS. O cuidar de enfermagem na terminalidade: observância dos princípios da bioética. Rev Gaúcha Enferm. 2014; 35(3):97-102.
5. Kovacs MJ. Educadores e a morte. Psicologia Escolar e Educacional. 2012; 16: 71-81.
6. Duarte AC, Almeida DV, Popim RC. A morte no cotidiano da graduação: um olhar do aluno de medicina. Rev Interface. 2015; 19(55): 1207-19.
7. Both JE, Leite MT, Hildebrandt LM, Spies J, Silva LAA, Beuter M. O morrer e a morte de idosos hospitalizados na ótica de Profissionais de enfermagem. Cienc Cuid Saúde 2013; 12(3): 558-565.
8. Salimena AMO, Ferreira G C, Castro EAB, Bara V F. Morte: compreensão de enfermeiras oncológicas. Enfermagem Brasil. 2008; 6: 335-41.
9. Heidegger M. Ser e tempo. Vozes. RJ. 2015.
10. Gomes DM, Sousa AM. A morte sob o olhar fenomenológico: uma revisão integrativa. Rev. Nufen: Phenom. Interd. 2017; 9(3), 164-176.
11. Cantante MIRC. O Cirurgião face ao Doente Terminal: Decisões Éticas em Fim de Vida. 2013; Dissertação. Curso de Mestrado em Bioética, Faculdade de Medicina, Universidade de Lisboa.
12. Azevedo AKS, Pereira MA. O luto na clínica psicológica: um olhar fenomenológico. Clínica & Cultura. 2013; 2(2): 54-67.
13. Minayo M CS. Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. Vozes. RJ.
2014.
14. BRASIL. Conselho Nacional de Saúde/ MS. Resolução 466/12, 2012.
15. Martins J, Bicudo MAV. A pesquisa qualitativa em psicologia: fundamentos e recursos básicos. São Paulo: Centauro; 2005.
16. Borges MS, Mendes N. Representações de profissionais de saúde sobre a morte e o processo de morrer. Rev. Bras. Enferm. 2012; 65 (2): 324-31.
17. Oliveira SG, Quintana A Ml. Reflexões acerca da morte: um desafio para a enfermagem. Rev Bras Enferm. 2010; 63(6): 1077-80.
18. Puca A. A morte cerebral é a verdadeira morte? Um problema aberto. Revista - Centro Universitário São Camilo. 2012; 6(3): 321-34.
19. Ferreira GC, Salimena AMO, Melo MCSC, Souza IEO. Significado da morte do paciente cirúrgico no vivido da equipe de enfermagem. Rev Enferm UFSM. 2014; 4(3): 645-651.
20. Santos LMS, Araujo JS, Júnior RNL, Sousa RF, Conceição VM, Santana ME. Cuidados paliativos para a criança com câncer: reflexões sobre o processo saúde-doença. Rev. Bras. Pesq. Saúde. 2013; 15(3): 130-8.

Published

2021-03-11

How to Cite

1.
Medeiros DS, Melo MCSC de, Souza RCM, Salimena AMO. Knowledge about and meaning of death according to Nursing students. RBPS [Internet]. 2021 Mar. 11 [cited 2024 Oct. 6];22(2):89-95. Available from: https://periodicos.ufes.br/rbps/article/view/19965

Issue

Section

Artigos originais