Paulo Freire´s research itinerary in studies developed in postgraduate Health programs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rbps.v22i2.24517

Keywords:

Methods, Nursing, Research, Community-Based Participatory Research, Qualitative Research

Abstract

Introduction: The health field has been using the teaching approach by Paulo Freire, which, based on participatory methodology, enables group experience, with emphasis on dialogue, and contributes to emancipatory health education. Objective: Identifying the production profile of research carried out in dissertations and theses that used carried out based on Paulo Freire’s Research Itinerary in postgraduate health programs in Southern Brazil. Method: Qualitative bibliographic research. Inclusion criteria comprised, dissertations and theses produced in the health field, based on stages such as Thematic Investigation, Coding, and Decoding, and Critical Unveiling of Research Itinerary, published from 2008 to 2017, in full version and available online at website of Federal Universities in Southern Brazil. Data collected from the studies were organized in a structured instrument and subjected to content analysis. Results: It was clear that academic studies were carried out based on this method. However, of the 57 identified studies, only ten used Paulo Freire’s Research Itinerary and took into consideration all three stages of the method. Conclusion: It is noteworthy that the Research Itinerary stages remain poorly known by researchers, who cannot fully use the method to carry out scientific investigations.

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Author Biographies

Fabiano Oliveira Antonini, Professor do Instituto Federal de Santa Catarina

Doutor em Enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina. Professor do Instituto Federal de Santa Catarina

Ivonete Teresinha Schülter Buss Heideman, Professor associado da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil.

PhD em Enfermagem. Professora associado da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil.

Michelle Kuntz Durand, Universidade Federal de Santa Catarina

PhD em Enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina. Professora Adjunto do Departamento de Enfermagem da Universidade Federal do Paraná

Pamela Camila Fernandes Rumor, Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina

Camilla Costa Costa Cypriano Schmitz, Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina

Cláudia Cossentino Bruck Marçal, Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina.

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina.

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Published

2021-03-11

How to Cite

1.
Antonini FO, Heideman ITSB, Durand MK, Rumor PCF, Schmitz CCCC, Bruck Marçal CC. Paulo Freire´s research itinerary in studies developed in postgraduate Health programs. RBPS [Internet]. 2021 Mar. 11 [cited 2024 Jul. 18];22(2):157-64. Available from: https://periodicos.ufes.br/rbps/article/view/24517

Issue

Section

Artigos de Revisão