The implications of the COVID-19 pandemic on the mental and physical health of professors in the Medicine course of a university in the metropolitan region of Espírito Santo state, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rbps.v24i2.36460

Keywords:

Pandemic, COVID-19, Mental health, Lifestyle, Medicine professors

Abstract

Introduction:
The accelerated rise of COVID-19 changed routine and lifestyle of medicine professors, who had to reconcile work on the front line with the change to remote education. Objective: To evaluate the implications of the COVID-19 pandemic on mental and physical health of medicine faculty at a University in the Metropolitan Region of Espírito Santo, Brazil. Methods: This is a cross-sectional, quantitative and qualitative study conducted with medicine professors at a University in the Metropolitan Region of Espírito Santo, Brazil, from August 2020 to December 2020. Data collection was performed with online questionnaire, data entry in Excel 2010 and analysis in OpenEpi. The study was approved by the Ethics Committee on Research with Human Beings of the University in study. Results: It was possible to establish an influence of the pandemic on the level of stress (p<0.0000001) and on the use of continuous medications (p=0.00008337). In addition, it was observed that the number of inhabitants in the household was decisive for the development of mental disorders (p=0.01131), while the sleep quality was decisive for the onset of mental disorders (p=0.001923) and pain (p= 0.001491) during the pandemic. Conclusion: The change in lifestyle and doubts caused by the COVID-19 pandemic led to changes in sleep quality, stress and medications for medical professors, in addition to the emergence of pain and psychological disorders. Therefore, measures are needed to reduce the overload and stress of professors at pandemic, as well as actions to promote mental and physical health by the Higher Education Institution.

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Author Biographies

Marina Bermudes Grillo, Universidade Vila Velha

Aluna de graduação do Curso de Medicina da Universidade Vila Velha.

Júlia Bravim Marinot, Universidade Vila Velha

Aluna de graduação do Curso de Medicina da Universidade Vila Velha.

Shaira Salvadora Cunha Brito, Universidade Vila Velha

Aluna de graduação do Curso de Medicina da Universidade Vila Velha.

Claudia Helena Bermudes Grillo, Universidade Vila Velha

Possui graduação em Odontologia pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES, 1992), Mestrado em Ciências Farmacêuticas pela Universidade Vila Velha (UVV), Especialista em Odontopediatria pela Faculdade de Odontologia de Bauru - Universidade São Paulo (FOB-USP), Especialista em Odontologia do Trabalho pelo Conselho Federal de Odontologia (CFO), Especialista em Saúde e Segurança do Trabalho pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), Especialização em Educação na Saúde para Preceptores do SUS (Hospital Sírio Libanês). Atualmente atua como professora no curso de Odontologia e de Medicina da Universidade Vila Velha, preceptora do PISEC - Programa de Interação Serviço Ensino Comunidades no curso de Medicina da UVV, odontopediatra em consultório particular e na Prefeitura Municipal de Vila Velha (PMVV). Foi professora do curso de Especialização em Odontopediatria da Associação Brasileira de Odontologia - Seção Espírito Santo (ABO-ES).

Ana Rosa Murad Szpilman, Universidade Vila Velha (UVV)

Doutora em Educação pela UFES; Mestre em Saúde Coletiva pela UFES; Professora Titular II do Curso de Medicina do Centro Univesitário de Vila Velha (UVV)

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Published

2023-03-06

How to Cite

1.
Grillo MB, Marinot JB, Brito SSC, Grillo CHB, Szpilman ARM. The implications of the COVID-19 pandemic on the mental and physical health of professors in the Medicine course of a university in the metropolitan region of Espírito Santo state, Brazil. RBPS [Internet]. 2023 Mar. 6 [cited 2024 Jul. 17];24(2):15-24. Available from: https://periodicos.ufes.br/rbps/article/view/36460

Issue

Section

Artigos Originais

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