A reading of the Semantic Fields Model from Wittgenstein’s Philosophy of language

A reading of the Semantic Fields Model from Wittgenstein’s Philosophy of language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/simbitica.v10i1.37420

Keywords:

Produção de significados, MCS, Wittgenstein

Abstract

The Semantic Fields Model is a proposal presented by Rômulo Lins as a methodological model and a theory of knowledge. The MCS intends to explain how meanings are produced for objects. As the production of meaning is a traditional debate in many areas, we were interested in understanding the foundations of MCS in dialogue with Wittgenstein's philosophy, especially in its second phase, due to the theoretical improvement achieved with its maturity. In terms of research material, texts by Rômulo Lins and Wittgenstein's two main works – the Tractatus Lógico-Philosophicus and the Philosophical Investigations – constitute the basis, in addition to the contribution of secondary readings about their work. In the findings we have elements of approximation and discussion of nuances that allow us to affirm the scope of our objective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Nazareno Ferreira Borges, Universidade Federal do Pará, Brasil

Licenciado pleno em Educação Física, Bacharel em Ciências Sociais e Filosofia, Mestre e Doutor em Educação Física (Cultura)-UGF/RJ, Pós-doutor em Memória Social – UNIRIO/RJ. Docente permanente do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal do Pará

Damião Bezerra Oliveira, Universidade Federal do Pará, Brasil

Licenciado e Bacharel em Filosofia; Mestrado e Doutorado em Educação, Pós-doutorado em Filosofia. Docente Permanente dos Programas de Pós Graduação em Educação e Filosofia, ambos da Universidade Federal do Pará

References

ARISTÓTELES, (1985), Organon: I Categorias, II Periermenéias. Tradução, Prefácio e Notas de Pinharanda Gomes. Lisboa, Guimarães Editores Ltda.

BORGES, Carlos N.; PORTILHO, Gilberto O. N. de S. (2021), “Produção de significados para o esporte”. Conexões. v. 19, e021008. pp. 1-2 [Consult. 05-07-2022]. Disponível em https://doi.org/10.20396/conex.v19i1.8659089

BARROS, Roberto de A. P. de (2019), “Normatividade e Justificação na Reflexão Ética de Wittgenstein”. Revista de Filosofia Moderna e Contemporânea, v. 7, n. 1, pp. 345-366. [Consult. 21-01-2022]. Disponível em https://periodicos.unb.br/index.php/fmc/article/view/23041

BASTOS, Carolina O. (2013), “A interpretação de Wittgenstein sobre a linguagem agostiniana”. Sacrilegens, v. 10, n. 2, pp.152-162. [Consult. 21-01-2022]. Disponível em https://periodicos.ufjf.br/index.php/sacrilegens/article/view/26765

BERTICELLII, Ireno A.; SCHIAVINI, Daniela P. (2013), “Significados da Pragmática Linguística na Formação de Leitores”. Educação & Realidade, v. 38, n. 2, pp. 571-586. [Consult. 21-01-2022]. Disponível em https://www.scielo.br/j/edreal/a/rSY7YMyFqpbKQbjFmrhyNKH/?lang=pt

BRUNER, Jerome (1997), Atos de Significação. Porto Alegre, Artes Médicas.

FANN, Kuang T. (1999), El concepto de filosofía en Wittgenstein. Madri, Editorial Tecnos.

FOERSTER, Heinz V. (1979), “Cybernetcs of cybernetics”, in K. Krippendorff (Ed.), Communication and Control in Society New York, Gordon & Breach, pp. 5-8.

FOERSTER, Heinz V. (2003), Undertanding Undertanding. Essay on Cybernetics and Cognition. New York, Springer-Verlag.

FOERSTER, Heinz V. (2006), Las semillas de la cibernética. Barcelona, Gedisa.

FOGELIN, Robert J. (1997), “Wittgenstein’s critique of philosophy”, in: SLUGA, Hans. D.; STERN. David. G. (Org.). The Cambridge Companion to Wittgenstein. Cambridge, Cambridge University Press. pp. 34-58.

FONSECA, Maria de J. M. da (2009), “Introdução à Hermenêutica de Paul Ricoeur”. Millenium - Revista do Instituto Politécnico de Viseu, n. 36, v. 14, s.p. [Consult. 21-01-2022]. Disponível em https://revistas.rcaap.pt/millenium/article/view/8284

FREITAS, Edivaldo S. de; SILVA, Ícaro G. (2018), “Gramática dos jogos de linguagem e significado no segundo Wittgenstein”. Kínesis, v. 10, n. 25, pp.128-148. [Consult. 10-01-2022]. Disponível em https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/kinesis/article/view/8598

GAMBARATO, Renira R. (2005), “Signo, significação, representação”. Contemporânea, v. 3, n. 1. P. 205-214. [Consult. 10-01-2022]. Disponível em https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/contemporanea/article/view/17080

GLOCK, Hans-Johann (1998). Dicionário Wittgenstein. Rio de Janeiro, Jorge Zahar Ed.

JULIO, Rejane S. (2016), “Produzindo significado para uma leitura da produção de significados matemáticos e não-matemáticos para dimensão”. Perspectivas da Educação Matemática - INMA/UFMS, v. 9, n. 20, pp. 501-515. [Consult. 12-02-2022]. Disponível em https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/820

JULIO, Rejane S. (2007), Uma leitura da produção de significados matemáticos e não-matemáticos para “dimensão”. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual Paulista. Rio Claro, São Paulo.

KUJAWA, Israel (2009), “Considerações sobre o conceito de significação”. Revista de Psicologia da IMED, v. 1, n. 1, pp. 103-113. [Consult. 12-02-2022]. Disponível em https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5154990

LINS, Romulo C. (1992), A framework for understanding what algebric thinking is. Thesis (Phd) – University of Nottingham, Nottingham. 330p.

LINS, Romulo C. (1994a), “O Modelo Teórico dos Campos Semânticos: Uma análise epistemológica da álgebra e do pensamento algébrico”. Dynamis, v. l, n. 7, pp.29-39. [Consult. 12-02-2022]. Disponível em http://sigma-t.org/permanente/1994a.pdf

LINS, Romulo C. (1994b), “Os Campos Semánticos y el problema del significado em álgebra”. Uno- Revista de Didáctica de las Matemáticas. n. 1, p.45-56. [Consult. 12-02-2022]. Disponível em https://www.grao.com/es/producto/campos-semanticos-y-el-problema-del-significado-en-algebra

LINS, Romulo C. (1996), “Strugggling for survival: the production of meaning”, in BSRLM, 1996, Sheffied (UK). Anais Sheffied (UK), BSRLM, February.

LINS, Romulo C. (1999), Por que discutir teoria do conhecimento é relevante para a educação matemática: concepções e perspectivas. São Paulo, Editora da UNESP.

LINS, Romulo C. (2001), “The production of meaning for algebra: a perspective based on theorical model of semantic fields”, in SUNTHERLAND, R. et al. (Ed.) Perspectives on school algebra. London, Kluwer Academic Publishers, pp. 37-60. [Consult. 12-02-2022]. Disponível em https://link.springer.com/chapter/10.1007/0-306-47223-6_3

LINS, Romulo C. (2002a), “Of course, R3 is blue! Developing an approach to turn a mathematies course into a mathematics education course”, in Second International Conference and the Teaching of Mathematies, Heronissos – Creta/Grécia.

LINS, Romulo C. (2002b), Análise sistemática e crítica da produção e da trajetória profissional. Tese de Livre Docência. Universidade Federal Paulista-UNESP. Rio Claro.

LINS, Romulo C. (2004), “Characterising the mathematics of the teacher from the point of view of meaning production”, in 10th International Congress on Mathematical Education. Copenhagen. Plenary and Regular Lectures (abstracts).

LINS, Romulo Campos (2012), “O Modelo Teórico dos Campos Semânticos: estabelecimento e notas de teorizações”, in ANGELO, Claudia Laus et al. (ORG.). Modelo dos Campos semânticos e educação matemática: 20anos de história. São Paulo, midiograf.

MARTINS, Helena (2000), “Sobre a estabilidade do significado em Wittgenstein”. Veredas, Revista de estudos linguístico, v. 4, n. 2, pp. 19-42. [Consult. 10-01-2022]. Disponível em https://periodicos.ufjf.br/index.php/veredas/article/view/25320

MATURANA, Heiz (1999), A ontologia da realidade. Editora da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

MATURANA, Heinz V.; VARELA, Francisco (1997), De máquinas e seres vivos - Autopoiese: a organização do vivo. Porto Alegre, Artes Médicas.

MATURANA, Humberto; VARELA, Francisco. (1980). Autoposieis and Cognition: The Realization of the Living. London, D. Reidel Publishung Company.

PINTO, Thiago P. (2009), Linguagem e Educação Matemática: Um mapeamento de usos na sala de aula. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista. Rio Claro/Sp.

PINTO, Thiago P. (2011), “Uso de representações Gráficas e diferentes representações na sala de aula de matemática”, in Anais da XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática. Recife/PE. Comitê Interamericano de Educação Matemática.

PINTO, Thiago P. (2018), “A pragmática Filosófica de Wittgenstein e a Educação Matemática”. Revista de Educação, Ciência e Cultura. Canoas, v. 23, n. 1, pp. 1-15. [Consult. 10-01-2022]. Disponível em https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/4168

PLATÃO (1972), Banquete, Fédon, Sofista e Político. Trad. José Cavalcante de Souza, Jorge Paleikat e João Cruz Costa. São Paulo, Abril Cultural.

PLATÃO (1988), Diálogo – Crátilo (ou da Justeza dos Nomes). Trad. Carlos Alberto Nunes. Belém, EDUFPA.

SANTOS, Bento S.; MULINARI, Filicio (2015), “Agostinho e Wittgenstein em torno da linguagem: o problema da significação”. Mirabilia: electronic journal of antiquity and middle ages, n. 20, pp. 383-390. [Consult. 10-01-2022]. Disponível em https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5180532

SANTOS, Luciane M. (2007), Produção de signicados para objetos de aprendizagem: de autores e leitores para a educação matemática. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Federal do Paraná. Paraná.

SILVA, Amarildo M. (2003), Sobre a Dinâmica da Produção de Significados para a Matemática. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro – SP.

STEGMÜLLER, Wolfgang (1976), A filosofia contemporânea – Introdução Crítica, vol. 1. Tradução: Edwino A. Royer. São Paulo, Editora Pedagógica e Universitária.

WITTGENSTEIN, Ludwig (1968), Tractatus Lógico-Philosophicus. Tradução e apresentação de José Arthur Giannotti. São Paulo, Companhia Editora Nacional; Editora da Universidade de São Paulo.

WITTGENSTEIN, Ludwig (1974), On Certainty. Reprinted with corrections and indices (trans: Paul, D. & Anscombe, G. E. M.), in G. E. M. Anscombe & G. H. von Wright (Ed.). Oxford, Basil Blackwell.

WITTGENSTEIN, Ludwig (2009), Investigações Filosóficas. Tradução de Marcos G. Montagnoli. Petrópolis, Vozes.

Published

29-04-2023

How to Cite

Borges, C. N. F., & Oliveira, D. B. (2023). A reading of the Semantic Fields Model from Wittgenstein’s Philosophy of language: A reading of the Semantic Fields Model from Wittgenstein’s Philosophy of language. Simbiótica. Revista Eletrônica, 10(1), 15–36. https://doi.org/10.47456/simbitica.v10i1.37420