Pathways to peace

Nonviolent communication restorative justice practices to enhance of socioemotional skills

Authors

  • Márcia Léia Bomm Weiler Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense, Brasil
  • Amílcar Cardoso Vilaça de Freitas Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.47456/simbitica.v10i3.38764

Keywords:

ensino fundamental, educação socioemocional, justiça restaurativa, comunicação não violenta

Abstract

This article addresses socioemotional education and the uses of Restorative Justice (RJ) and Non-Violent Communication (NVC) practices at School. The research carried out aimed to investigate how teachers in the early years of Elementary School can help students to use NVC and RJ practices in their relationships and contribute to the enhance the socioemotional educational process. Action-research was the methodological choice that made possible to investigate conceptions and practices of teachers in the early years of Elementary School at the XXX XXX State School, also carrying out continuing education of teachers. The intervention proposed to elucidate concepts of RJ, NVC and Socio-Emotional Education in the school context, proposing the creation of instruments for the experience of restorative practices.

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Author Biographies

Márcia Léia Bomm Weiler, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense, Brasil

Especialista em Educação e Saberes para os Anos Iniciais do Ensino Fundamental no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense – IFSul Câmpus Lajeado/RS, Brasil

Amílcar Cardoso Vilaça de Freitas, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense, Brasil

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil. Professor no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense – IFSul Câmpus Lajeado/RS

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Published

26-12-2023

How to Cite

Bomm Weiler, M. L., & Freitas, A. C. V. de. (2023). Pathways to peace: Nonviolent communication restorative justice practices to enhance of socioemotional skills. Simbiótica. Revista Eletrônica, 10(3), 134–167. https://doi.org/10.47456/simbitica.v10i3.38764

Issue

Section

Artigos livres