Landscapes, images, writings
DOI:
https://doi.org/10.47456/simbitica.v9i3.39800Keywords:
Paisagem, Imagem, EscritaAbstract
In recent academic debate, the theme of landscape has raised meaningful questions, calling attention for a dialogue among Human Sciences, Literature and Arts. This dossier is an invitation to think about compositions among landscapes, images and writings in their approximations, crossings, remission, trails or even losses. If it is possible, we explore some inquiries: Which images and writings a landscape can claim? How much (or what) of writing is extended in a landscape? What matter of the landscapes are the images made of? Or, yet, of what images do the landscapes embody themselves? As we have glimpsed, the landscape can evoke path, it refers as much to earth as it elevates us to other atmospheres: the thought and the imagination. Landscapes are ways of existing, constitute themselves as gaze, reminiscence, and memory; allude, yet, to the plasticity of art and to the drawing of the writing, they adorn each other in the materiality of the inks as well as in the stain, they sprout in the poetical forms and in the narrative experiences. To this dossier, we are interested in proposals that face these (and other) expressions of landscape in their manifestations; we included here some possible paths to be taken: writing plasticity; images and words; narratives of the landscapes; images of thought; landscape poetics; dwell landscapes; walk-write-landscapes; landscape and memory.
Downloads
References
WARBURG, Aby (2019), A Presença do Antigo: Escritos Inéditos. (org., trad. e introd. FERNANDES, Cassio). Campinas, Editora da Unicamp, v.1.
WARBURG, Aby (2016), “De Arsenal a Laboratório”. Revista Figura, Studies on the Classical Tradition,. v. 4, n. 1, pp. 182-193.
WARBURG, Aby (2015), Histórias de Fantasmas para Gente Grande. São Paulo, Companhia das Letras.
BENJAMIN, Walter (2018), Linguagem, tradução, literatura (Filosofia, teoria e crítica). Belo Horizonte, Autêntica editora.
BENJAMIN, Walter (2017), “Imagens de Pensamento”, in Imagens de pensamento/Sobre o haxixe e outras drogas. Belo Horizonte, Autêntica.
DIDI-HUBERMAN, Georges (2013), A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro, Contraponto.
DIDI-HUBERMAN, Georges (2015), Diante do tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Trad. Vera Casanova e Márcia Arbex. Belo Horizonte, Editora UFMG.
COLLOT, Michel (2013), Poética e filosofia da paisagem. Rio de janeiro, Ed. Oficina Raquel.
PESSOA, Fernando (2011a), Cartas Astrológicas. Edição de Paulo Cardoso, col. com Jerónimo Pizarro. Lisboa, Bertrand.
PESSOA, Fernando / SOARES, Bernardo, (2011b), Livro do Desassossego. São Paulo, Companhia das Letras.
INGOLD, Tim (2015), “Paisagem ou mundo-tempo”, in Estar vivo. Ensaios sobre movimento, conhecimento e descrição. Rio de Janeiro, Ed. Vozes.
NANCY, Jean-Luc (2013), “Fazer, a poesia”. Revista ALEA, Rio de Janeiro, v. 15/2, pp. 414-422, jul.-dez.
ROSA, João Guimarães (2015), Grande Sertão: Veredas. Rio de Janeiro, Nova Fronteira.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Aline Trigueiro, Marcelo Lins, Marcus Alexandre Motta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
b. Compartilhar - copiar e distribuir o material em qualquer meio ou formato.
Adaptar - remix, transformar e construir sobre o material para qualquer finalidade, inclusive comercial.
c. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
d. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the magazine the right of first publication, with work simultaneously licensed under the CCreative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
b. Share - copy and distribute the material in any medium or format.
Adapt - remix, transform and build on the material for any purpose, including commercial.
c. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
d. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg.: in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).