Participation and youth in the Teaching of Sociology

contributions of PIBID Social Sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/simbitica.v11i3.43758

Keywords:

Participation, Youth, Sociology, Pedagogical practice

Abstract

This article examines how the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (Pibid), in the Social Sciences subarea of the Federal University of Espírito Santo, produced impacts on the teaching-learning process and on the political formation of students, in a state high school in Vitória-ES. The analysis of Pibid's contributions considers the innovation in pedagogical practice, in particular the educational project “Student Participation” developed in the Sociology discipline, from 2014 to 2017. This project sought to expand the conditions for student participation from a pedagogical work: enabling the student to be an active agent and builder of knowledge and fostering different forms of political action. The research is based on the case study method: participant observation, interview, survey and analysis of fanzines. The study indicates that the implementation of Pibid contributed to students' cognitive competence in understanding and communicating, impacting their associative profile and perceptions about participation.

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Author Biographies

Euzeneia Carlos, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Doutora em Ciência Política. Professora do Programa de Pós- Graduação em Ciências Sociais da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Coordenadora do Núcleo Participação e Democracia (NUPAD) da UFES e Pesquisadora do Núcleo Democracia e Ação Coletiva (NDAC) do Centro Brasileiro de Análise e Planejamento (CEBRAP)

Larissa Franco de Mello Aquino Pinheiro, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutora em Educação na Universidade Federal do Espírito Santo, Brasil. Mestra em Ciências Sociais (Ufes). Mestra em Ensino de Humanidades (Ifes). Licenciada e bacharela em Ciências Sociais (Ufes). Bolsista Pibid entre 2014 e 2016.

Yamilia Paula Siqueira, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutoranda em Educação na Universidade Federal do Espírito Santo, Brasil. Mestra em Educação (Ufes). Licenciada e bacharela em Ciências Sociais (Ufes). Bolsista Pibid entre 2014 e 2016.

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Published

23-12-2024

How to Cite

Carlos, E., Pinheiro, L. F. de M. A., & Siqueira, Y. P. (2024). Participation and youth in the Teaching of Sociology: contributions of PIBID Social Sciences. Simbiótica. Revista Eletrônica, 11(3), 01–21. https://doi.org/10.47456/simbitica.v11i3.43758

Issue

Section

Artigos livres