Teaching Sociology:
themes and tensions of our times
DOI:
https://doi.org/10.47456/simbitica.v11i2.46675Keywords:
sociology teaching, sociology, educationAbstract
This text provides an overview of the discussions provoked by the return of the subject of Sociology to the school curriculum in 2008 and presents the texts in this dossier dedicated to the theme. The return of Sociology as a compulsory subject in high school sparked a new round of discussion about the role of Sociology in basic education, specific teaching methodologies, the teacher profile, the experiences resulting from the work of institutional programs aimed at teacher training and their impact on undergraduate degrees in Social Sciences, as well as reflections on the position of Sociology in the face of recent changes in the organization and curriculum brought about by the High School Reform and the Common National Curriculum Base. These and other themes, and their various tensions, are present in the data and analysis offered by the authors of the articles in this dossier on sociology teaching.
Downloads
References
Duarte, Rodrigo G. (2023). “A implementação de uma política educacional no contexto da pandemia da Covid-19: o Programa Aprendizagem na Idade Certa no Cariri cearense”. Perspectivas em Diálogo: Revista de Educação e Sociedade, v. 10, n. 23, pp. 259-280, 17. [Consult. 28-10-2024]. Disponível em https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/view/17892
Ferreira, Wallace; Santana, Diego C. (2018). “A reforma do ensino médio e o ensino de Sociologia”. Perspectiva Sociológica, n. 21, pp. 41-53. [Consult. 28-10-2024]. Disponível em https://doi.org/10.33025/rps.v1i21.1740
Gonçalves, Danyelle N. (2020). “Ser professor em tempos de Escola Sem Partido” in D. N. Gonçalves e I. P Lima Filho (orgs.). Escola e universidade: encontros entre sociologia e educação. Fortaleza, Imprensa Universitária. Disponível em http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52734
Gonçalves, Danyelle N.; Lima Filho, Irapuan P.; Santos, Harlon R. R. (2024). “Escola pública e discurso meritocrático: propostas da reforma do ensino médio e expectativas dos estudantes”. Educação e Pesquisa, v. 50, pp. e273348. [Consult. 28-10-2024]. Disponível em https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450273348por
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (2024). Censo Escolar da Educação Básica 2023: resumo técnico. Brasília, INEP.
Lopes, Francisco Willams R. (2021). “(Des)continuidades na política de um currículo nacional: a Sociologia nos arranjos da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) do Brasil”. Revista de Ciências Sociais, v. 52, n. 1, pp. 245-282. [Consult. 28-10-2024]. Disponível em https://doi.org/10.36517/10.36517/rcs.52.1.a02
Michetti, Miqueli. (2020). “Entre a legislação e a crítica: as disputas acerca da BNCC”. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 35, n. 102, pp. e3510221. [Consult. 28-10-2024]. Disponível em https://doi.org/10.1590/3510221/2020
Motta, Vânia C.; Frigotto, Guadêncio. (2017). “Por que a urgência da reforma do ensino médio? Medida provisória nº 746/2016 (Lei nº 13.415/2017)”. Educação e Sociedade, Campinas, v. 38, n. 139, pp. 355-372. [Consult. 28-10-2024]. Disponível em https://doi.org/10.1590/ES0101-73302017176606
Oliveira, Breyner R.; Oliveira, Ana Cristina P.; Jorge, Gláucia M. S.; Coelho, Jianne I. F. (2021). “Implementação da educação remota em tempos de pandemia: análise da experiência do Estado de Minas Gerais”. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. 1, pp. 84-106. [Consult. 28-10-2024]. Disponível em https://doi.org/10.21723/riaee.v16i1.13928
Spink, Peter K,; Clemente, Roberta; Keppke, Rosane. (2001). Continuidade e Descontinuidade Administrativa: uma análise de fatores que contribuem para a manutenção de programas, projetos e atividades públicas de êxito em governos locais brasileiros. Relatório de pesquisa nº 60/2001 apresentado à Escola de Administração de Empresas de São Paulo da Fundação Getúlio Vargas, São Paulo.
Silva, Ileizi F.; Alves Neto, Henrique; Vicente, Daniel. (2015). “A proposta da Base Nacional Comum Curricular e o debate entre 1988 e 2015”. Ciências Sociais Unisinos, v. 51, n. 3, pp. 330-342. [Consult. 28-10-2024]. Disponível em https://doi.org/10.4013/csu.2015.51.3.10
Silva, Rita de C.; Di Pierro, Maria C. (2022). “Os impactos da Covid-19 nos direitos educativos de migrantes e refugiados adultos: notas de pesquisa”. Educação em Revista, v. 38, pp. e34185. [Consult. 28-10-2024]. Disponível em https://doi.org/10.1590/0102-469834185
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Danyelle Nilin Gonçalves, Irapuan Peixoto Lima Filho, Harlon Romariz Rabelo Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
b. Compartilhar - copiar e distribuir o material em qualquer meio ou formato.
Adaptar - remix, transformar e construir sobre o material para qualquer finalidade, inclusive comercial.
c. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
d. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the magazine the right of first publication, with work simultaneously licensed under the CCreative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
b. Share - copy and distribute the material in any medium or format.
Adapt - remix, transform and build on the material for any purpose, including commercial.
c. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
d. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg.: in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).