Teaching Sociology:

themes and tensions of our times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/simbitica.v11i2.46675

Keywords:

sociology teaching, sociology, education

Abstract

This text provides an overview of the discussions provoked by the return of the subject of Sociology to the school curriculum in 2008 and presents the texts in this dossier dedicated to the theme. The return of Sociology as a compulsory subject in high school sparked a new round of discussion about the role of Sociology in basic education, specific teaching methodologies, the teacher profile, the experiences resulting from the work of institutional programs aimed at teacher training and their impact on undergraduate degrees in Social Sciences, as well as reflections on the position of Sociology in the face of recent changes in the organization and curriculum brought about by the High School Reform and the Common National Curriculum Base. These and other themes, and their various tensions, are present in the data and analysis offered by the authors of the articles in this dossier on sociology teaching.

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Author Biographies

Danyelle Nilin Gonçalves, Universidade Federal do Ceará

Doutora em Sociologia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora Associada da Universidade Federal do Ceará (UFC). Coordenadora nacional e local do Mestrado Profissional de Sociologia em Rede Nacional (PROFSOCIO). Coordenadora do Comitê de Pesquisa em Ensino de Sociologia da Sociedade Brasileira de Sociologia (SBS).

Irapuan Peixoto Lima Filho, Universidade Federal do Ceará

Doutor em Sociologia, professor associado do Departamento de Ciências Sociais, do Programa de Pós-graduação em Sociologia e do Mestrado Profissional de Sociologia em Rede Nacional (ProfSocio) da Universidade Federal do Ceará (UFC). Pesquisador do Laboratório de Estudos em Política, Educação e Cidade (Lepec).

Harlon Romariz Rabelo Santos, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor do Programa de Pós-graduação em Sociologia e do Departamento de Sociologia e Ciência Política da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

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Published

08-11-2024

How to Cite

Gonçalves, D. N., Lima Filho, I. P., & Santos, H. R. R. (2024). Teaching Sociology: : themes and tensions of our times. Simbiótica. Revista Eletrônica, 11(2), 01–10. https://doi.org/10.47456/simbitica.v11i2.46675