Direitos Sociais em perspectiva: os desafios do Ensino Superior no contexto do “bolsonarismo”

Authors

  • Lier Pires Ferreira IBMEC
  • Mauro Petersem Domingues Universidade Federal do Espírito Santos
  • Vania Morales Sierra UERJ

DOI:

https://doi.org/10.47456/e-2022330209

Keywords:

Human Rights, Bolsonarism, Higher Education

Abstract

In the sequence of the advances made after 1985, the rise of bolsonarism marks another moment of reflux of Human Rights (HHRR). So, this article advances on a specific field: the incidence of bolsonarism in higher education, seen as an expression of second-generation HHRR. Based on a qualitative methodology, it hypothetically establishes that, if bolsonarism corresponds to a neoconservative, often fascist worldview, then the policies of the Jair Bolsonaro government for Higher Education will necessarily be restrictive, attacking historical achievements, disarticulating legal-institutional bases and seeking to change the modus operandi of this educational segment. With regard to its results, it is demonstrated that bolsonarism has attacked the right to access to Higher Education both in its principle and in its effectiveness.

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Author Biographies

Lier Pires Ferreira, IBMEC

Pós-Doutor em Direito - Universidade de Salamanca, Espanha. PhD em Direito - UERJ. Mestre em Relações Internacionais - PUC/RJ. Bacharel em Direito - UFF. Bacharel e Licenciado em Ciências Sociais - UFF. Professor do Ibmec e do CP2. Pesquisador do GEDIPP/UERJ e do LEPDESP/IESP-UERJ/ESG. E-mail: lier.piresferreira@gmail.com.

Mauro Petersem Domingues, Universidade Federal do Espírito Santos

Mestre em Ciência Política - IUPERJ. Bacharel e licenciado em Ciências Sociais - UFRJ. Professor da UFES.

Vania Morales Sierra, UERJ

Socióloga e professora doutora  da Faculdade de Serviço Social da UERJ. Professora do corpo permanente do Programa de Pós Graduação em Serviço Social da Uerj.

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Published

2022-09-13

How to Cite

PIRES FERREIRA, Lier; PETERSEM DOMINGUES, Mauro; SIERRA, Vania Morales. Direitos Sociais em perspectiva: os desafios do Ensino Superior no contexto do “bolsonarismo” . Ágora Journal, Vitória/ES, v. 33, n. 2, p. e-2022330209, 2022. DOI: 10.47456/e-2022330209. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/agora/article/view/37941. Acesso em: 17 aug. 2024.

Issue

Section

Direitos Humanos na América Latina: história, política e lutas sociais