“Nêga qui tu tem? Marimbondo sinhá!”

the Afro Amazonian religion and the modernism of Bruno de Menezes in the 1920s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/e-20243507

Keywords:

Bruno de Menezes, modernism, batuque, Amazon

Abstract

With this work we analyze a poem by Bruno de Menezes, a modernist from the Amazon, written in the 1920s. This poem is analyzed by historiography and literary criticism as a “party” of black people in which there is a perception of Afro characteristics. -Brazilian. However, our proposal aims to understand the narration of the episode as a spiritual “ritual” or Afro-Amazonian religiosity that includes Catholic characteristics, religions of African origins and indigenous origins. Thus, by reconstructing the episode not as people dancing, but people in trance, we better understand the culture, power and identity relations of this black Amazonian represented by the author. To this end, the author's biography was reconstructed, his sociability network was understood and the poem was analyzed in light of the Amazonian reality of the 1920s.

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Author Biographies

Heraldo Márcio Galvão Júnior, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Professor Adjunto da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (onde também atua como Vice-Diretor da Faculdade de História (FHT)), do Programa de Pós-Graduação em Ensino de História (PROFHISTÓRIA) do Instituto de Estudos do Trópico Úmido e do Programa de Pós-Graduação em História (PPGHIST) do Insituto de Ciências Humanas da UNIESSPA. Graduado (bolsa FAPESP e CNPQ) e mestre (bolsa CAPES) em História pela Universidade Estadual Paulista (UNESP, 2009; 2013) e doutor em História pela Universidade Federal do Pará (bolsa CAPES), com estágio (bolsa PDSE) na École des Hautes Études en Sciences Sociales, em Paris (UFPA; EHESS, 2020). Sua área de interesse procura conexões entre a história cultural, história social, história da educação, ensino de história, literatura e o ensaio crítico. Dedica-se ao estudo das artes literárias em São Paulo e na Amazônia nos séculos XIX e XX, patrimônio histórico e história social da intelectualidade paulista e amazônica (séculos XIX-XX). É presidente do Núcleo Docente Estruturante do curso de História da Unifesspa e possui projetos de pesquisa e de extensão. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em História, Arte e Literatura (Unifesspa/CNPq).

Welceli Cardoso Lustosa , Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

É graduada e bacharel pela Universidade Federal do Pará (UFPA), especialista em História e Cultura afro-brasileira, pela Faculdade Entre Rios do Piauí (FAERPI). Mestranda no Programa de Pós-graduação em Ensino de História (ProfHistória) pela Universidade do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA). Campus de Xinguara, turma 2022. Bolsista da CAPES.

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Published

2024-03-26

How to Cite

GALVÃO JÚNIOR, Heraldo Márcio; CARDOSO LUSTOSA , Welceli. “Nêga qui tu tem? Marimbondo sinhá!”: the Afro Amazonian religion and the modernism of Bruno de Menezes in the 1920s. Ágora Journal, Vitória/ES, v. 35, p. e-20243507, 2024. DOI: 10.47456/e-20243507. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/agora/article/view/43293. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Modernisms in Brazil throughout the 20th Century