The search for recognition as a life: notes on a Brazilian health care services

Authors

  • Pablo Cardozo Rocon Universidade Federal de Mato Grosso/Docente do Instituto de Saúde Coletiva https://orcid.org/0000-0003-2696-5786
  • Maria Elizabeth Barros de Barros UFES/Departamento de Psicologia
  • Alexsandro Rodrigues UFES/ Departamento de Teorias e Praticas Educacionais

DOI:

https://doi.org/10.47456/argumentum.v13i1.32117

Abstract

This article, based on the theoretical proposals of the philosopher Judith Butler, analyzes the meanings of recognition of genders produced by women users of a SUS outpatient gender transitioning clinic. Qualitative research was conducted through recorded interviews with nine transsexual women who had undergone gender reassignment surgery. We question that the diagnostic manuals present transsexuality as a pathological condition and a single issue, evidencing the recognition of oneself as being distinct from the recognition of others. We conclude that searches for gender transitioning services reflects attempts to produce a recognition of genders, an effort to produce conditions to permit individuals to appear publicly, to be recognized by others as having livable lives, worthy of protection, and in opposition to discrimination.

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Author Biographies

Pablo Cardozo Rocon, Universidade Federal de Mato Grosso/Docente do Instituto de Saúde Coletiva

Assistente Social, Mestre em Saúde Coletiva e Doutor em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo.

Professor da área de Políticas, Planejamento e Gestão em Saúde do Departamento de Saúde Coletiva, do Instituto de Saúde Coletiva da Universidade Federal de Mato Grosso;

Professor Colaborador do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva (Linha: Política e Gestão em Saúde), do Instituto de Saúde Coletiva da Universidade Federal de Mato Grosso.

Maria Elizabeth Barros de Barros, UFES/Departamento de Psicologia

Doutora em Euducação (UFRJ), Pós-Doutora em Saúde Pública (FIOCRUZ)

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Departamento de Psicologia da UFES

Alexsandro Rodrigues, UFES/ Departamento de Teorias e Praticas Educacionais

Doutor em Educação (UFES), Pós-Doutor em Psicologia (UFF)

Professor do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Institucional e do Departamento de Teorias e Praticas Educacionais da UFES

Published

30-04-2021

How to Cite

Rocon, P. C., Barros, M. E. B. de, & Rodrigues, A. . (2021). The search for recognition as a life: notes on a Brazilian health care services. Argumentum, 13(1), 213–227. https://doi.org/10.47456/argumentum.v13i1.32117