Study of the use of quality tools to analyze the root cause of low service performance in a telecommunication company

Authors

  • Catala Racile Ruela Silva UNISALES – Centro Universitário Salesiano
  • Wilson Rodrigues de Souza Junior Centro Universitário Salesiano - Unisales

DOI:

https://doi.org/10.47456/bjpe.v8i2.37228

Keywords:

Analysis and problem solving, Quality, Quality tools

Abstract

The systematic approach to problems is one of the most important aspects of a quality program. Several tools were developed to help professionals understand the problems that occur in their daily lives, find the root cause and find adequate solutions for them. The proposed work aimed to apply tools from the quality management area, working on all aspects of problem solving, to find the root cause of the poor customer service evaluation, in order to improve the satisfaction score (customer service assessment) of a customer service campaign. Among the tools that were used are: Pareto chart, cause and effect diagram, GUT matrix and 5W2H. The result found was continuous improvement actions that will contribute to improving the operation indicator, confirming the objective of quality management, total customer satisfaction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wilson Rodrigues de Souza Junior, Centro Universitário Salesiano - Unisales

Graduated in Biological Sciences Medical Modality - Biomedicine - Qualification in Clinical Analysis, from the Plínio Leite University Center / Anhanguera Niterói University (2013). Statutory in Clinical Analysis by the Municipal Health Foundation of Niterói since 2007 and by the Municipal Health Department of Maricá since 2011. Clinical Analyst at the Municipal Hospital of Niterói Carlos Tortelly from 2014 - 2017. Acting as Municipal Coordinator of Clinical Analysis Laboratory in the Municipality of Maricá since 2017, working in laboratory management, human resources management, calculation memory training for bidding contracts, technical banking for contracting and purchasing of clinical laboratory inputs, services and equipment, inspector of contracts in public health services, logistics manager in innovations in the pathology service in primary, hospital and emergency care, participant in commissions for hiring technical staff for health, body of founders of the project to create the new Municipal Hospital of Maricá Dr. Ernesto Che Guevara, in works to adapt the Laboratory and hospital network sectors of the Municipal Hospital of Maricá Conde Modesto Leal, manager of the Santa Rita Emergency Unit, (Text provided by the author)

References

Almeida, E. M., de. & Grande, M. M. (2020). Qualidade na prestação de serviços por meio de tecnologias de autoatendimento uma revisão de literatura. Anais do Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Foz do Iguaçu, PR, Brasil, 40.

Alves, J. S. & Santos, B. F., Jr. (2019). O uso das ferramentas da qualidade para a melhoria no setor de atendimento ao cliente. Anais do Simpósio de Engenharia de Produção, Sergipe, 11. São Cristóvão, SE, 117-126.

Cavalcanti, R. C. & Farias, J. R., de, Filho. (2015). Ferramentas da qualidade auxiliando na otimização dos processos do setor de manutenção: um estudo de caso na indústria automobilística. Anais do Congresso Nacional De Excelência Em Gestão. Recuperado de https://www.inovarse.org/sites/default/files/T_15_395_1.pdf

Coelho, A. J. F., Silva, J. V. T., da., Paiva, W. F., & Xacier, T. D. N. (2019). Aplicação das ferramentas da qualidade para melhoria no processo e resolução de problemas em uma panificadora. Anais do Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Santos, SP, Brasil, 39.

Conceição, A. R. & Rodrigues, A. C. E. (2019). Análise e proposta para a solução da baixa produtividade na estufa do unasp-ec estudo de caso e aplicação das metodologias masp, pdca e dmaic. Anais do Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Santos, SP, Brasil, 39.

Correa, P. F., & Oliveira, L. B., de. (2017). Aplicação das ferramentas da qualidade na solução de problemas de contaminação em uma fábrica de chocolate. Revista de Engenharia e Pesquisa Aplicada, 2(2), 86-101. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/faa8/ffa6f069e6aea62c5e3832d186d82ee73d3b.pdf?_ga=2.46715492.217155563.1646752121-1735981152.1646752121

Melo, C. A., da S., Melo, F. J. C., Jerônimo, T. de B., & Aquino, J. T., de. (2016). Uso gerencial das ferramentas da qualidade pelo decisor: um estudo de caso sobre o problema de aquisição de materiais pelas Atas de Registro de Preços em uma empresa pública militar. Exacta, 14(2), 235-250. https://doi.org/10.5585/exactaep.v14n2.6234

Silva, J. M., da., Pereira, T., & Olivo, A. M. (2016). Estudo da aplicação de ferramentas da qualidade em uma linha de envase numa Indústria Alimentícia. Colloquium Exactarum. 8(4), 24-3). Recuperado de https://revistas.unoeste.br/index.php/ce/article/view/1900

Coelho, F. P. de S., Silva, A. M., da., & Maniçoba, R. F. (2016). Aplicação das ferramentas da qualidade: estudo de caso em pequena empresa de pintura. Refas-Revista Fatec Zona Sul, 3(1), 31-45. Recuperado de http://www.revistarefas.com.br/index.php/RevFATECZS/article/view/70

Ensslin, L., Ensslin, S. R., Lacerda, R. T. D. O., & Tasca, J. E. (2010). ProKnow-C, Knowledge Development Process–Constructivist: processo técnico com patente de registro pendente junto ao INPI. Brasil:[sn].

Borges, R., Berghauser, N. A. C., & Fabris, C. B. (2014). Aplicação das ferramentas da qualidade em um processo produtivo em uma indústria de ração (Monografia, Universidade Tecnológica Federal do Paraná). Recuperado de http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/172079

Freitas, L. R., Maia, G. L., Costa Filho, J. L. L. D., & Carneiro, J. M. (2020). Aplicação da metodologia de análise e solução de problemas em um centro de distribuição de cosméticos. Simpósio de Engenharia de Produção, XXVII, Bauru, São Paulo, Brasil. Recuperado de http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59614

Gomes, A. C. N., Ferreira, A. R. D. S. V., & Silva, E. B. (2018). A aplicação das ferramentas da qualidade em estabelecimentos de Food Service. XXXVIII Encontro Nacional de Engenharia de Produção. “A Engenharia de Produção e suas contribuições para o desenvolvimento do Brasil”. Maceió, Alagoas, Brasil. Recuperado de http://www.abepro.org.br/biblioteca/TN_STO_259_491_35855.pdf

Holanda, Y. L., Aires, R. F. de F., & Salgado, C. C. R. (2020). Ferramentas para melhoria da qualidade um estudo de caso. Anais do Simpósio de Engenharia de Produção, Bauru, SP, Brasil, 27.

Iaksch, J. S., Volpato, N., Borsato, M., Vaine, A., & Shigueoka, M. O. (2019). Planejamento de processo na manufatura aditiva por extrusão: uma análise bibliométrica e sistêmica. 10º Congresso Brasileiro de Engenharia de Fabricação. São Carlos, SP, Brasil. http://dx.doi.org/10.26678/ABCM.COBEF2019.COF2019-0348

Ieiri, L. F., Romão, J. M. R., Jr., Barreto, E. A., & Antunes, J. M. F., Neto. (2020). Aplicação de ferramentas de melhoria continua da qualidade na análise de papelão ondulado: estudo de caso. Prospectus, 2(2), 224-243. https://doi.org/10.5281/zenodo.5565175

Jenges, R. & Bilibio, D. (2018). Ferramentas da qualidade: Uma solução para reduzir os desperdícios e aumentar a produção em uma indústria moveleira. Mundo Contemporâneo em Revista, 5(01), 164-177.

Lima, G. P., Fornari, C., Aquino, M., & Figueredo, P. (2020). Aplicação da metodologia PDCA no desenvolvimento de compósitos biodegradáveis de fibra de coco e amido modificado. Revista Eletrônica Produção & Engenharia, 10(1), 815-826. https://doi.org/10.34019/1983-9952.2020.v10.29709

Meireles, C. C., Aquino, J. R., de., Santos, M. dos., & Walker, R. A. (2019). Proposta de melhoria nos serviços de um restaurante de comida japonesa a partir das ferramentas da qualidade. 1º Seminário de Sistema Lean, Limeira.

Mello, M. F., Cunha, L. A., Silva, N. J., & Araújo, A. C. (2017). A importância da utilização de ferramentas da qualidade como suporte para melhoria de processo em indústria metal mecânica–um estudo de caso. Exacta, 15(4), 63-75. https://doi.org/10.5585/exactaep.v15n4.6898

Meneses, V. N., de., Frasao, S. C., Araujo, F. das C. M. de, Filho., Sousa, K. P. de., Lima, Y. C. C., de. (2017). A aplicação de ferramentas da qualidade em uma indústria metalúrgica de produtos de aço. Anais do Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Joinvile, SC, Brasil, 37.

Moreira, G. M., Lima, J. A. S., Lima, L. de S., Pinto, R. S. (2020). Estudo de caso de uma indústria metalúrgica - aplicação das ferramentas da qualidade. Anais do Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Foz do Iguaçu, PR, Brasil, 40.

Moura, L. F., da. & Rodrigues, L. M. (2019). Aplicação das ferramentas da qualidade melhoria no tempo de tramitação do processo de aquisição de bens materiais e na contratação de serviços. Anais do Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Santos, SP, Brasil, 39.

Muniz, G. F., Monteiro, M. P., Dias, W. C., Fioravante, I. A., Fernandes, L. F. V. M., & Ribeiro, R. B. (2016). Análise da causa raiz no processo produtivo por meio do uso das ferramentas da qualidade. DI Factum, 1(1), 75-81.

Neto, J. L. P. & Chiquetano, R. M. M. D. (2020). Gestão da qualidade: uso conjunto do google forms e diagrama de pareto no setor de atendimento ao cliente. Anais do Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Foz do Iguaçu, PR, Brasil, 40.

Penedo, L. S., Carvalho, J. T., de., Costa, W. L., Andrade, M. M. E., de., Galvão, T. W. D. F. B., & Galvão, T. W. D. F. B. (2020). Utilização das ferramentas da qualidade nos processos de manutenção, visando o desperdício de tempo e a produtividade. Revista Eletrônica TECCEN, 13(1), 16-24.

Pierre, F. C. & da Silva, F. A. (2020). Utilização de ferramentas de qualidade para análise de não conformidades em um processo de produção em uma indústria metalúrgica. Tekhne e Logos, 11(2), 66-81.

Ramos, L. T., Oliveira, R. D., & Azevedo, R. C. (2019). Revisão bibliométrica aplicada ao uso de sistemas vegetados verticais em simulações de desempenho térmico de edificações. XV ENCAC – Encontro Nacional de Conforto no Ambiente Construído e XI ELACAC – Encontro Latino-Americano de Conforto no Ambiente Construído. João Pessoa, Brasil.

Reno, G. W. S. (2015). Aplicação das ferramentas da qualidade para redução na quebra de prendedores de roupa em uma empresa de injeção de plásticos. Anais do Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Fortaleza, CE, Brasil, 35.

Rodrigues, C. L., Martins, H., dos S., Praxedes, G. M., Nobre, M. B., & Tenório, C. C. (2020). Aplicação de ferramentas da qualidade na avaliação dos serviços prestados em uma escola pública. Anais do Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Foz do Iguaçu, PR, Brasil, 40.

Santos, A. S. R., Scaquetti, R. A. B., Azevedo, S. A., de., & Bernini, D. S. D. (2020) A aplicação das ferramentas da qualidade para a melhoria de um processo industrial. Anais do Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Vitória, ES, Brasil, 40.

Santos, K. R. B. & Vasconcelos, M. E. S. S. (2019). Utilização de ferramentas da qualidade como método de melhoria no atendimento: um estudo de caso em uma unidade básica de saúde no município de Campos dos Goytacazes. Anais do Simpósio de Engenharia de Produção, Bauru, SP, Brasil, 26.

Silva, D. A., da., Cesar, F. I. G., Moraes, A. J. I., de., & Neto, L. V. (2019). Análise da aplicação dos princípios, técnicas e ferramentas da industria 4.0 no controle da qualidade total. Anais do Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Santos, SP, Brasil, 39.

Silva, T. G. E., Lago, G. O., & Menezes, M. T. C. S. (2020). O uso das ferramentas de qualidade para melhoria do indicador de acuracidade de uma empresa prestadora de serviços em gestão de recursos humanos. Anais do Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Foz do Iguaçu, PR, Brasil, 40.

Silva, A. B. & Pereira, A. A. (2004). Fatores de influência na gestão das empresas de pequeno e médio porte da grande Florianópolis/SC. Anais do Encontro Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração, Curitiba, PR, Brasil, 28.

Tássia, A., & de Oliveira, L. B. (2020). Aplicação de Ferramentas da Qualidade para Análise e Solução de não Conformidades em uma Indústria de Alumínio. Revista de Engenharia e Pesquisa Aplicada, 5(4), 48-58.

Published

2022-03-08

How to Cite

Silva, C. R. R., & Souza Junior, W. R. de. (2022). Study of the use of quality tools to analyze the root cause of low service performance in a telecommunication company. Brazilian Journal of Production Engineering, 8(2), 145–162. https://doi.org/10.47456/bjpe.v8i2.37228