Mathematical model for definition of distribution centers in logistics supply networks for oil platforms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/bjpe.v8i3.38020

Keywords:

Facility Location Problem, Logistics network, Supply chain, Oil

Abstract

Among the objectives of supply chain management is the availability of products and services in the correct quantity, place and time. For this, the location of the facilities in the network of suppliers, warehouses and customers is very relevant. especially when it comes to a country with a large territorial extension like Brazil. This becomes even more relevant when logistics networks deal with the issue of supplies with high added value, as in the case of oil platforms. Thus, this paper seeks to develop a mathematical model based on the Facility Location Problem of Distribution Centers (DC) for a better configuration of the supply logistics network of oil exploration and production platforms. Eight different scenarios were created and run in the CPLEX 12.6 solver. Transport costs represent 52.0% to 69.0% of the percentage of costs involved in the elaboration of the logistics network. The greatest profitability was demonstrated when larger trucks were used at the expense of small capacity trucks. In 50.0% of the cases, only two DC were allocated and the average occupancy of the allocated DC was 72.0%.

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Author Biographies

Thiara Cezana Gomes, Universidade Federal do Espírito Santo, UFES, Brasil

Doutoranda em Engenharia Ambiental pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Mestra em Engenharia Civil (Área de concentração: Transportes - UFES), especialista em Engenharia de de Segurança do Trabalho e em Engenharia de Suprimentos. Possui graduação em Engenheira de Produção pela UFES. Profissionalmente, trabalhou no Porto de Praia Mole, em indústria alimentícia e como professora de ensino superior para engenharias utilizando metodologias ativas de aprendizagem. Pesquisadora de modelos matemáticos aplicados ao planejamento integrado de sistemas regionais de tratamento de efluentes com foco na avaliação sistêmica da bacia hidrográfica, Problemas de Localização de Facilidades (PLF), logística reversa e planejamento de operações portuárias. (Texto informado pelo autor)

Rodrigo de Alvarenga Rosa, Universidade Federal do Espírito Santo, UFES, Brasil

Bolsista CNPq Produtividade PQ-1D Transporte. Professor associado no Depto. Eng. Produção da UFES (disciplinas Portos, Estrada de Ferro e Logística). Foi bolsista de Produtividade da Fundação de Amparo à Pesquisa do Espírito Santo (FAPES) - Pesquisador Capixaba (2016-2017 e 2013-2016). Pós-Doutor em Engenharia de Transportes (PET) na COPPE- Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Doutor em Engenharia Elétrica (Planejamento Portuário) pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) (2006). Mestre em Informática (Roteirização de Veículos) pela UFES (1996). Graduado em Engenharia Civil pela UFES (1989). Professor permanente do PPGEC- UFES - Área de Transportes (Portos, Ferrovia, Pesquisa Operacional, Meta-heurística). Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública (UFES). Trabalhou em grandes empresas de logística e de transporte (portos e ferrovias). Área de pesquisa: modelos matemáticos aplicados a: portos, ferrovias, localização e roteirização de veículos; impactos ambientais de sistemas de transporte. Publicou os livros: Estradas de Ferro, EDUFES (2017), Operação Ferroviária, LTC (2016), Portos: Conceitos Essenciais (2008), Ferrovias Conceitos Essenciais (2004), Gestão de Operações e Logística (2011) e Gestão Logística (2011). Recebeu 6 prêmios de Produção Cientifica da ANPET (2019, 2018, 2015 (3), 2014, 2012 e 2008). (Texto informado pelo autor) (Texto informado pelo autor)

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Published

2022-06-15

How to Cite

Gomes, T. C., & Rosa, R. de A. (2022). Mathematical model for definition of distribution centers in logistics supply networks for oil platforms. Brazilian Journal of Production Engineering, 8(3), 214–233. https://doi.org/10.47456/bjpe.v8i3.38020