Academic tutoring and the collaboration between tutor and professor as a guiding force for student professional identity

Authors

  • Débora Schmitt Kavalek Instituto de Humanidades, Artes e Ciências- Campus Paulo Freire Universidade Federal do Sul da Bahia https://orcid.org/0000-0002-9663-765X
  • Jadson Laranjeira Pessoa Universidade Federal do Sul da Bahia

Keywords:

Chemistry Teaching, Practice of commitment, Pedagogical knowledge of the content

Abstract

The transition to Higher Education often challenges students, particularly in understanding complex concepts, such as chemistry. To address this issue, academic mentoring projects emerge as a valuable alternative. This experience report discusses the role of the academic monitor in promoting learning, with a focus on building a strong foundation in chemistry knowledge. The monitor, a student in the Bachelor of Science program, actively participated in mentoring projects in two curriculum components at the Federal University of Southern Bahia (UFSB). Their work involved close collaboration with the professor to assist students with difficulties in understanding chemical concepts. This included careful observation of students, analysis of their profiles, and the development of personalized teaching strategies. The monitor used visual resources, such as videos, to enhance students' comprehension. Additionally, online tutoring sessions were held to address doubts. This experience report highlights the importance of academic mentoring in shaping the professional identity of students, promoting effective learning, and contributing to the advancement of scientific knowledge. This study presents a practical approach that can be beneficial for educators and students seeking to improve the teaching and learning process in Higher Education, emphasizing the positive impact of academic mentoring on the development of graduates.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Débora Schmitt Kavalek, Instituto de Humanidades, Artes e Ciências- Campus Paulo Freire Universidade Federal do Sul da Bahia

Possui Graduação em Química pela Universidade de Passo Fundo (1999), Mestrado em Docência Universitária pela Universidade Tecnológica Nacional, UTN, Buenos Aires (2011) e Doutorado em Educação em Ciências-química da vida e saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2016). Foi professora da Educação Básica, nas áreas de ciências, química e matemática. Atuou no Curso de Licenciatura em Educação do campo (CEUNES/UFES). Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), no Instituto de Humanidades, Artes e Ciências (IHAC), Campus Paulo Freire (CPF). Coordena a Pós-graduação lato sensu em Agroecologia e Educação do Campo. Está na coordenação da Residência Pedagógica em Ciências da Natureza. Atua como professora permanente no Mestrado em Ciências e Sustentabilidade (PPGCS) da UFSB. Temas de interesse: ensino/educação em ciências/química, história e filosofia da ciência, interculturalidade e decolonialidade no ensino de química, metodologias no ensino de química, Química verde, Clube de ciências.

Jadson Laranjeira Pessoa, Universidade Federal do Sul da Bahia

Discente da UFSB(Universidade Federal do Sul da Bahia), cursa Bacharelado Interdisciplinar em Ciências, com ênfase em ciências biológicas. Tem cursos nas áreas de informática, e experiência como auxiliar administrativo, monitor, instrutor em práticas em língua inglesa, ensino de profissões, marketing digital, música e arte. Atua no setor público como Técnico administrativo e analista de licitações, locado na Secretaria Municipal de Administração e Planejamento

References

Gil Pérez, D., Montoro, I. F., Alís, J. C., Cachapuz, A., & Praia, J. (2001). Por uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, 7(2), 125-153.

Mussi, R. F. de F., Flores, F. F., & Almeida, C. B. de. (2021). Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práx. Educ., 17(48), 60-77. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2178-26792021000500060&lng=pt&nrm=iso.

Pombo, O. (2010). Epistemologia da interdisciplinaridade. Ideação, 10(1), 9-40. Recuperado de https://e-revista.unioeste.br/index.php/ideacao/article/view/4141

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-27.

Published

2023-12-15

How to Cite

Kavalek, D. S., & Pessoa, J. L. (2023). Academic tutoring and the collaboration between tutor and professor as a guiding force for student professional identity. Brazilian Journal of Production Engineering, 9(6), 26–29. Retrieved from https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/43253

Issue

Section

Edição Especial "Semana de Química do Norte do Espírito Santo