Culture and consumption theory and decoloniality: an integrative review of recent research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/bjpe.v11i1.46336

Keywords:

Theory of Culture and Consumption, Decoloniality, Integrative Literature Review

Abstract

This article aims to conduct a bibliometric study to map and understand the field of studies that relates the Theory of Culture and Consumption and Decoloniality. Considering that consumption is a social phenomenon permeated by symbolic and cultural issues, its analysis from a decolonial perspective becomes fundamental, especially due to the historical European hegemony over subjectivity, culture and knowledge production. The research was conducted in four databases, covering national and international journals, with a time frame from 2017 to 2022. After the search and analysis process, 21 articles were selected. The evaluation focused on the methodologies, objects of study and general objectives of the articles analyzed. For the statistical analysis, the Iramuteq software was used, which allowed the construction of a Descending Hierarchical Classification (DHC), making it possible to identify the frequency and lemmatization of the linguistic forms present in the texts. The results indicate that the majority of articles published in this area are linked to Latin American academic institutions. Furthermore, it is observed that studies, from a decolonial perspective, seek to explain transformations in consumption practices or resignify them as spaces of confrontation between the ideologies of the colonizer and the colonized.

Downloads

Author Biographies

Jonathan Ferreira, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Graduado em Administração pela Universidade Paranaense (2008-2011). Foi Sócio e Administrador da Loja de Variedades Ferreira Ltda (2012-2016), comércio varejista de brinquedos e artigos recreativos. Possui Mestrado em Desenvolvimento Regional e Agronegócio pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2013-2015), período que foi aluno especial do Programa de Mestrado em Administração da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo FEA-USP. Realizou intercâmbio como Estudante Full-Time ESL (English Second Language) com a Boston International Academy em Boston, Massachussets, Estados Unidos (2019-2020). Trabalhou no Gerenciamento de atividade agrícola de soja e milho (2012-2021), levantamento de custos da produção, crédito e seguro agrícola, fixação de preços e comercialização. Tem experiência como professor em cursos técnicos da Rede Estadual e em Cursos de Pós-Graduação Lato Sensu. Orientou trabalhos de pesquisa e foi avaliador em banca de trabalhos de conclusão de cursos. Participou da elaboração e implantação de Projetos Pedagógicos de Cursos de ensino superior em Faculdades da região noroeste no Estado do Paraná. Autor de artigos especializados e revisor de periódicos. Desenvolve trabalhos na área de Administração, com ênfase em estratégia de negócios. Atualmente é discente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Administração, nível de Doutorado, pela Universidade Estadual de Maringá, PR e Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). http://lattes.cnpq.br/8018176104718501

Adriana Comini da Silva, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Mestre em Administração pela Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Anne Carolina dos Santos, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutorando em Administração pela Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Melissa Rizzo Sperandio, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutorando em Administração pela Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Olga Maria Coutinho Pepece, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Professora Associada do Departamento de Administração pela Universidade Estadual Maringá (UEM)

References

Arnould, E. J. & Thompson, C. J. (2005). Consumer culture theory (CCT): Twenty years of research. Journal of consumer research, 31(4), 868-882. https://doi.org/10.1086/426626

Arnould, E. & Thompson, C. (2007). Consumer culture theory (and we really mean theoretics. Research in Consumer Behavior, 3-22. https://doi.org/10.1016/s0885-2111(06)11001-7

Askegaard, S. & Linnet, J. T. (2011). Towards an epistemology of consumer culture theory: Phenomenology and the context of context. Marketing Theory, 11(4), 381-404. https://doi.org/10.1177/1470593111418796

Baeza, C. A. & Almeida, R. C. M. d. (2020). Mujeres y agroecología: prácticas y saberes de mujeres integrantes de la articulación tocantinense de agroecología. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, 42(1). https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v42i1.51160

Barbosa, L. (2004). Sociedade de consumo. Editora Schwarcz-Companhia das Letras.

Belk, R. W. (1988). Possessions and the extended self. Journal of consumer research, 15(2), 139-168. https://doi.org/10.1086/209154

Belk, R. W., & Sobh, R. (2019). No assemblage required: On pursuing original consumer culture theory. Marketing Theory, 19(4), 489-507. https://doi.org/10.1177/1470593118809800

Belk, R. W., Wallendorf, M., & Sherry Jr., J. F. (1989) The Sacred and the Profane in Consumer Behavior: Theodicy on the Odyssey. Journal of Consumer Research, 16, 1-38.

http://dx.doi.org/10.1086/209191

Botelho, L. L. R., Cunha, C. C. de A., & Macedo, M. (2011). O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade, 5(11), 121-136. https://doi.org/10.21171/ges.v5i11.1220

Cabrales Salazar, O., Márquez Vargas, F., & Garzón Pascagaza, E. (2021). Circular economy and reducing consumption from a decolonial approach. Cuadernos De Administración, 37(70), e5110905. https://doi.org/10.25100/cdea.v37i70.10905

Camargo, B. V. & Justo, A. M. (2013). IRAMUTEQ: Um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, 21(2), 513-518. https://doi.org/10.9788/tp2013.2-16

Camargo, B. V. & Justo, A. M. (2016). Tutorial para uso do software Iramuteq [manual]. Laboratório de Psicologia Social da Comunicação e Cognição: UFSC.

Carvalho, E. S. S. & Júnior, D. V. R. (2017). Do Desenvolvimento Sustentável ao Envolvimento Integrado: Ecopedagogias Como Opções Decoloniais. Revista Iberoamericana De Educación, 73(1), 35-60. https://doi.org/10.35362/rie730272

Castro-Gómez, S. & Grosfoguel R. (2007). Giro decolonial, teoría crítica y pensamiento heterárquico. In: Castro-Gómez, S. & Grosfoguel, R. (Orgs.), El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 9-24). Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

Couto, R., Barros, D., & Hemais, M. (2021). Chamamento às Margens: propostas decoloniais na produção acadêmica sobre consumo, mercado e marketing. Revista Interdisciplinar de Marketing, 11(2), 88-91. https://doi.org/10.4025/rimar.v11i2.60910

Faria, A. & Hemais, M. W. (2018). Historicizando o Novo Consumerismo Global Sob uma Perspectiva de Mundos Emergentes. Revista de Administração Contemporânea, 22(4), 577-599. https://doi.org/10.1590/1982-7849rac2018170257

Feldman, I. A. (2021). "Vida de artistas": La borrachera andina en el ámbito del hampa boliviano. Revista de Estudios Hispánicos, 55(3), 649-674. https://doi.org/10.1353/rvs.2021.0045

Firat, A. F. & Venkatesh, A. (1995). Liberatory postmodernism and the reenchantment of consumption. Journal of Consumer Research, 22(3), 239. https://doi.org/10.1086/209448

Gopaldas, A. (2014). Marketplace sentiments. Journal of Consumer Research, 41(4), 995-1014. https://doi.org/10.1086/678034

Gray, S. (2021) Decolonizing a Universal Bhagavad-Gītā: Reexamining Peter Brook and Transnational Orientalism. Journal of World Philosophies, 6(2), 31-44. Recuperado de https://scholarworks.iu.edu/iupjournals/index.php/jwp/article/view/4915

Hart, C. (1998). Doing a literature review: Releasing the social science research imagination. Londres: Sage.

Hemais, M. W. & Santos, R. B. F. dos. (2020). Understanding the Brazilian Consumerism Movement from a Decolonial Perspective: The Case of Proteste. Journal of Macromarketing, 41(2), 315-331. https://doi.org/10.1177/0276146720960220

Holbrook, M. B. & Hirschman, E. C. (1982). The experiential aspects of consumption: Consumer fantasies, feelings, and fun. Journal of Consumer Research, 9(2), 132. https://doi.org/10.1086/208906

Jimenez, A., Delgado, D., Merino, R., & Argumedo, A. (2022). A decolonial approach to innovation? building paths towards buen vivir. The Journal of Development Studies, 58(9), 1633–1650. https://doi.org/10.1080/00220388.2022.2043281

Justo, A. M. & Camargo, B. V. (2014). Estudos qualitativos e o uso de softwares para análises lexicais. In U. do & C. d. Grande Rio “Professor José de Souza Herdy” - UNIGRANRIO (Eds.), Caderno de artigos: X SIAT & II Serpro 37-54. https://www.academia.edu/download/37180083/JustoCamargo_2014.pdf

Matheus, L. C. (2019). Hierarquia dos Espaços na fanpage “Suburbano da depressão.” Comunicação Mídia e Consumo, 16(45), 164. https://doi.org/10.18568/cmc.v16i45.1869

Lima, A. D. C. C., Saltarelli, E. P. N., & Silva, S. S. (2020). A Colonização da Sustentabilidade: Análise do Discurso de Peças Publicitárias da Natura Cosméticos. Revista De Gestão Social e Ambiental, 14(1), 18-37. https://doi.org/10.24857/rgsa.v14i1.2139

Kempf, R. B., Góes, L. M., Wedig, J. C., & Borba, C. dos. (2022). Colonialidade e Desenvolvimento: Uma Crítica a partir do feminismo comunitário. Desenvolvimento Em Questão, 20(58). https://doi.org/10.21527/2237-6453.2022.58.11920

Maldonado-Torres, N. (2007), Sobre a colonialidade do ser: contribuições para o desenvolvimento de um conceito. Via Verita.

McCracken, G. (2007). Cultura e consumo: uma explicação teórica da estrutura e do movimento do significado cultural dos bens de consumo. Revista de Administração de Empresas, 47, 99-115. https://doi.org/10.1590/S0034-75902007000100014

Mignolo, V. D. (2007). El pensamiento decolonial: desprendimiento y apertura. Un manifiesto. In: Castro-Gómez, S.; Grosfoguel, R. (Orgs.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

Miller, D. (2007). Consumo como cultura material. Horizontes antropológicos, 13(1), 33-63. https://doi.org/10.1590/S0104-71832007000200003

Noronha, D. P. (2019). A importância social da imagem: Reflexões sobre diferença, Representação e poder em diálogo com um Pensamento decolonial. ILUMINURAS, 20(50), 255-278. https://doi.org/10.22456/1984-1191.80371

Oliveira, E. S. & Lucini, M. (2021). O Pensamento Decolonial: Conceitos para Pensar uma Prática de Pesquisa de Resistência. Boletim Historiar, 8(1), 97-115. Recuperado de https://periodicos.ufs.br/historiar/article/view/15456

Paterson, M. (2017). Consumption and Everyday Life. Routledge.

Queiroz, M. L. E., Hemais, M. W., & Pessoa, L. A. (2021). Um estudo pós-colonial, com o uso da semiótica, sobre capas de livros clássicos editados no Brasil e nos Estados Unidos. Cadernos EBAPE.BR, 19(4), 1031-1046. https://doi.org/10.1590/1679-395120200200

Quijano, A. (1991). “Colonialidad Y Modernidad/Racionalidad,” Perú Indígena, 13(29), 11-20. Recuperado de https://www.lavaca.org/wp-content/uploads/2016/04/quijano.pdf

Quijano, A. (2007). Coloniality and modernity/rationality. Cultural studies, 21(2), 168-178. https://doi.org/10.1080/09502380601164353

Quijano, A. & Wallerstein, I. (1992). Americanity as a concept, or the Americas in the modern world. International Social Science Journal, 44(4), 549-557. Recuperado de https://newuniversityinexileconsortium.org/wp-content/uploads/2022/02/Quijano-and-Wallerstein-Americanity-as-a-Concept.pdf

Reinert, M. (2001). Alceste, une méthode statistique et sémiotique d'analyse de discours. Application aux Rêveries du promeneur solitaire. Revue française de psychiatrie et de psychologie médicale, 5(49), 32-36.

Rodrigues, L. (2021). Decolonial Reflections in Marketing: The Colonialities of Power, Knowledge and Being. Revista Interdisciplinar de Marketing, 11(2), 92-114. https://doi.org/10.4025/rimar.v11i2.58641

Rodrigues, L. & Hemais, M. W. (2020). Eurocentric influences on the Brazilian Advertising Self-Regulation System: historical research from a decolonial perspective. Cadernos Ebape.Br, 18(1), 794-806. https://doi.org/10.1590/1679-395120200024x

Salazar, O. C., Vargas, F. M., & Pascagaza, E. G. (2021). Circular economy and reducing consumption from a decolonial approach. Cuadernos De Administración, 37(70). https://doi.org/10.25100/cdea.v37i70.10905

Salazar, O. C., Vargas, F. M., & Rangel, P. E. S. (2022). La Reducción Voluntaria del Consumo Como Oportunidad de Desarrollo a Escala Humana. El Ágora USB, 21(2), 690–709. https://doi.org/10.21500/16578031.5880

Salviati, M. E. (2017). Manual do aplicativo Iramuteq. Recuperado de http://www.iramuteq.org/documentation/fichiers/manual-do-aplicativo-iramuteq-par-maria-elisabeth-salviati

Sandikci, O. (2022). The scalar politics of difference: Researching consumption and marketing outside the west. Marketing Theory, 22(2), 135-153. https://doi.org/10.1177/14705931221074721

Santos, V. M. (2018). Notas desobedientes: decolonialidade e a contribuição para a crítica feminista à ciência. Psicologia & Sociedade, 30(1), 1-11. https://doi.org/10.1590/1807- 0310/2018v30200112

Sassatelli, R. (2007). Consumer culture: History, theory and politics. Sage.

Slade, T. (2020). Decolonizing luxury fashion in Japan. Fashion Theory, 24(6), 837-857. https://doi.org/10.1080/1362704x.2020.1802101

Silva, M. A. S. (2020). Uma Fusão no Estilo Mwangolé. E-Compós, 23, 1-24. https://doi.org/https://doi.org/10.30962/ec.2104

Soares, T. & Pereira, S. L. (2021). Juventudes, cosmopolitismos e Consumo Midiático. Revista FAMECOS, 28(1). https://doi.org/10.15448/1980-3729.2021.1.36725

Solomon, M. R. (1983) The Role of Products as Social Stimuli: A Symbolic Interactionist Perspective. Journal of Consumer Research, 10, 319-329. http://dx.doi.org/10.1086/208971

Sousa, Y. S. O. (2021). O Uso do Software Iramuteq: Fundamentos de Lexicometria para Pesquisas Qualitativas. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 21(4), 1541-1560. https://doi.org/10.12957/epp.2021.64034.

Souza, M. A. R. D., Wall, M. L., Thuler, A. C. D. M. C., Lowen, I. M. V., & Peres, A. M. (2018). O uso do software Iramuteq na análise de dados em pesquisas qualitativas. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 52(0). https://doi.org/10.1590/s1980-220x2017015003353

Urbano, K., Mazur, D., Araujo, M., & Albuquerque, A. d. (2021). K-pop, ativismo de fã e desobediência epistêmica: um olhar decolonial sobre os ARMYs do BTS. Logos, 27-3, 177-190. https://doi.org/10.12957/logos.2020.54453

Vlagopoulos, P. (2019). Decolonizing Food: Transgressive Eating in Junot Díaz’s drown. Arizona Quarterly: A Journal of American Literature, Culture, and Theory, 75(3), 27-58. https://doi.org/10.1353/arq.2019.0016

Walsh, C., Mignolo, W., Herrero, F., & Tinker. T. (2021). What do we mean by "decoloniality". Journal for Cultural & Religious Theory, 20(3). Recuperado de https://openurl.ebsco.com/EPDB%3Agcd%3A10%3A10620506/detailv2?sid=ebsco%3Aplink%3Ascholar&id=ebsco%3Agcd%3A153331236&crl=c&link_origin=www.google.com

Walsh, C. (2009). Interculturalidad, Estado, sociedad: luchas (de)coloniales de nuestra época. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar/Ediciones Abya-Yala.

Warde, A. (2014). After taste: Culture, consumption and theories of practice. Journal of Consumer Culture, 14(3), 279-303. https://doi.org/10.1177/1469540514547828

Yáñez-Duamante, C., Oliva-Figueroa, I., Catalán-Verdugo, G., & Moreno-Doña, A. (2019). “Other” educative space and ecological knowledge: Exchange and collaborative consumption trade fairs in Chile Estudios pedagógicos (Valdivia), 45(1), 123-135. https://doi.org/10.4067/s0718-07052019000100123

Published

2025-03-18

How to Cite

Ferreira, J., Silva, A. C. da, Santos, A. C. dos, Sperandio, M. R., & Pepece, O. M. C. (2025). Culture and consumption theory and decoloniality: an integrative review of recent research. Brazilian Journal of Production Engineering, 11(1), 357–373. https://doi.org/10.47456/bjpe.v11i1.46336

Issue

Section

INFORMATION & KNOWLEDGE