"When in Rio":
questões midiáticas de foliões cariocas
Keywords:
carnaval; comunicação e cidade; megaeventosAbstract
The relationship between the street carnival in Rio de Janeiro and the government has undergone significant changes in recent years. If there is more rigor to the procession, there is also more creativity of revelers to circumvent official decrees and put the “block on the street”. This article presents an analysis of alternative media territories that participants find to publicize and integrate the mega event. For this, experiences of the so-called unofficial blocks and messages from the Telegram group “When in Rio” will be analyzed.
Downloads
References
AURIGI, A. Andamp; DE CINDIO, F. (Eds.). Augmented Urban Spaces: articulating the physical and electronic city. Hampshire e Burlington: Ashgate, 2008.
BARROS, Carla. Na Internet Todo Mundo é Feliz: Sociabilidade e Familiaridade no Universo das Camadas Populares. In: EMA - Encontro de Marketing da ANPAD, 2008, Curitiba. Encontro de Marketing da ANPAD - EMA 2008. Rio de Janeiro: ANPAD, 2008.
BARROS, Maria Teresa Guilhon M.. Blocos: vozes e percursos da reestruturação do Carnaval de rua no Rio de Janeiro. Dissertação (Mestrado Profissional em Bens Culturais e Projetos Sociais) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2013.
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Cultura popular na idade média e no renascimento: o contexto de François Rabelais – 7ª edição. Tradução de Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 2013.
CANEVACCI, Massimo. A Cidade Polifônica: ensaio sobre a antropologia da comunicação urbana. São Paulo: Studio Nobel, 1993.
COUTINHO, Eduardo Granja. Os Cronistas de Momo: imprensa e carnaval na Primeira República. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2006.
DAMATTA, Roberto. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia de dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.
FREITAS, Ricardo F; LINS, Flávio; CARMO, Maria H. Megaevento: uma lógica de transformação social. In: ___. Megaeventos, comunicação e cidade. Rio de Janeiro: CRV, 2016, cap. 1.
GUIMARÃES JÚNIOR, Mário José Lopes. A Cibercultura e o Surgimento de Novas Formas de Sociabilidade. Nuevos mapas culturales: Cyber espacio y tecnologia de La virtualidade”. Disponível em <http://cfh.ufsc.br/~guima/ciber.html>, visitado em 20 de janeiro de 2017.
HERSCHMANN, Micael. Apontamentos sobre o crescimento do Carnaval de rua no Rio de Janeiro no Início do século 21. Intercom – RBCC. São Paulo, v.36, n.2, p. 267-289, jul./dez. 2013.
HINE, Christine. Virtual Ethnography. London: Sage, 2000.
KOZINETS, Robert V. Netnografia: Realizando pesquisa etnográfica online. São Paulo: Penso, 2013.
LEMOS, André. “Arte e mídia locativa no Brasil”. In: LEMOS, André; JOSGRILBERG, Fabio. Comunicação e mobilidade. Salvador: EDUFBA, 2009.
PIMENTEL, João. Blocos. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.
STRANGIO, Donatella. Uma questão de definição: literatura e estratégias variáveis para megaeventos. In: FREITAS, Ricardo F; LINS, Flávio; CARMO, Maria H. (Org.). Megaeventos, comunicação e cidade. Rio de Janeiro: CRV, 2016, cap. 2.
SAPIA, Jorge E; ESTEVÃO, Andréa Almeida de Moura. Considerações a respeito da retomada carnavalesca: o carnaval de rua no Rio de Janeiro. Textos escolhidos de cultura e arte populares, Rio de Janeiro, v.9, n.1, p. 201-220, mai. 2012.
TOSONI, SIMONE; TARANTINO, Matteo. Media territories and urban conflict: exploring symbolic tactics and audience activities in the conflict over Paolo Sarpi, Milan. International Communication Gazette, 2013. Disponível em: < http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.1028.856&rep=rep1&type=pdf>. Acesso em: 10 de janeiro de 2017.
VIANNA, Hermano. O Mistério do Samba. Rio de Janeiro: Jorge Zahar/Ed. UFRJ. 1995.
Notícias Jornalísticas
Depois de 12 horas de desfile, Boi Tolo chega a Copacabana. In: O Globo, 26 de fevereiro de 2017. Disponível em: https://oglobo.globo.com/rio/depois-de-12-horas-de-desfile-boi-tolo-chega-copacabana-20986186. Acesso em 05 de novembro de 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Luiza Cunha Barata, Francisco Lemos dos Santos Alves Gonzaga
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista do Colóquio authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.