Art and play: a necessary inter-relationship in pandemic times
uma inter-relação necessária em tempos de pandemia
Keywords:
arte, brincar, inter-relação , pandemiaAbstract
Abstract: The theme of this research arose from pedagogical experiences carried out remotely. This investigation intends to emphasize the importance of playing and its interrelation with Art and also to analyze data collected on the favorite games of the responsible and of the children researched. The praxis took place in the discipline of Art, with one hundred and eighty students, from the seventh year, from elementary school II, from a public school. We use the methods of literature review and qualitative and quantitative research. In the results we verified that some games passed through generations, while others did not last. We conclude that the interrelationship between art and play is important and necessary, especially in the context we are living in, thus promoting relaxation and interaction between families.
Downloads
References
ÁVILA, Mia. A imaginação é o nome da exposição de Berília Boni no MAB. Disponível em: https://www.blumenau.sc.gov.br/secretarias/fundacao-cultural/fcblu/imaginaacaao-ae-o-nome-da-exposiacaao-de-belairia-boni-que-chega-ao-mab76#:~:text=Artista%20blumenauense%20%C3%A9%20uma%20das,de%20objetos%20e%20materiais%20descartados, 2018. Acesso em 07 set.2020.
BONETTO, Pedro Xavier Russo. Brincadeiras de Todo “mundo”, mas “todo mundo” Quem?, USP, 2017.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.
CAMPOS, Cecília Lauritzen Jácome; SANTOS, Vera Lucia Bertoni dos. Teatro de Grupo no Brasil e suas relações com práticas pedagógicas de formação, manutenção e formento. In CANTIERO, Lucineia; SANTOS, Fernando Freitas dos; FERNANDES; Matheus Vinícius de S. Pedagogia do teatro prática, teoria e trajetórias de formação docente. Natal: EDUFRN,2018, p.120-135.
CORSINO, Patrícia. O Cotidiano na Educação Infantil. O Cotidiano na Educação Infantil, Mec, 2006, p.3-13.
FERRARI, Solange dos Santos Utari. Por Toda Parte: 7º ano: ensino fundamental. 2. ed. São Paulo: Ftd, 2018. 208 p.
FLORENTINO, Márcia et all. A importância do brincar associado à arte.
Centro de Ciências da Saúde/Departamento de Morfologia/PROBEX, 2013).
KISHIMOTO, Tizuco Morchida. O jogo e a educação infantil. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação.Tizuco M. Kishimoto-organizadora. São Paulo:Cortez, 2017.
PALMA, Isabela. Na arte interativa, o corpo é a mensagem. Comunica Uem, 2018. Disponível em: http://www.dfe.uem.br/comunicauem/2018/08/07/na-arte-interativa-o-corpo-e-a-mensagem/. Acesso em: 29 out.2020.
VYGOTSKI, L. S. A formação social da Mente. trad. Grupo de Desenvolvimento e Ritmos Biológicos - Departamento de Ciências Biomédias USP, 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes,1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Janete Santos da Silva Monteiro de Camargo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista do Colóquio authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.