A (s) Poética do professor-artista e a Educação

Authors

Keywords:

processo criativo, poética, professor-artista, educação

Abstract

The article reflects the teaching work in Basic Education of artist-teachers, school and artistic production using Luigi Pareyson's thinking, rehearsing relationships between aesthetic education and training in the work plan and teacher training and approximations between teaching and poetics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diego Ribeiro Gomes, PPGA=UFES

Possui graduação em Arquivologia pela Universidade Federal do Espírito Santo (2011) e Artes Visuais (2016). Atualmente é professor b - Secretaria de Educação do Estado do Espírito Santo.

Stela Maris Sanmartin, Universidade Federal do Espírito Santo

Stela Maris Sanmartin é graduada em Licenciatura em Educação Artística com habilitação em Artes Plásticas na FAAP (1989), Master em Criatividade Aplicada Total pela Universidade de Santiago de Compostela (1999), Mestre em Artes pela Unicamp (2004) e Doutora em Educação pela USP (2013). Docente do Programa de Pós-Graduação em Artes PPGA/UFES. Coordena o Grupo de Pesquisa em Criatividade, Educação e Arte GPCEAr /UFES.

References

FERREIRA, Sueli. O Ensino das artes: construindo caminhos. 3ª ed. Campinas/SP: Papirus, 2009.

PAREYSON, Luigi. Estética: teoria da formatividade. Petrópolis: Vozes, 1993.

SAVIANI, Demerval. Escola e Democracia. 42. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

___. O conceito dialético de mediação na pedagogia histórico-crítica em intermediação com a psicologia histórico-cultural. Germinal: marxismo e educação em debate, v. 7, n. 1, p. 26-43, 2015.

VYGOTSKY, L. S.. Psicologia da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

Published

09-08-2023

How to Cite

Gomes, D. R., & Sanmartin, S. M. (2023). A (s) Poética do professor-artista e a Educação . Revista Do Colóquio, 13(21), 41–55. Retrieved from https://periodicos.ufes.br/colartes/article/view/40958

Most read articles by the same author(s)