About the dispositif and the filmic dispositif

Authors

Keywords:

videoarte, dispositivo, cinema, audiovisual

Abstract

This article explores the relationship between the concept of “dispositif” and its applications in cinema and photography, with an emphasis on the critique of realism and objectivity in these media. The term, originally proposed by Michel Foucault and expanded by Giorgio Agamben, is described as a set of practices and mechanisms of social control that shape behaviors and discourses. In cinema, Jean-Louis Baudry and Philippe Dubois highlight how the cinematic “dispositif” imposes a passive experience on the spectator, naturalizing the illusion of reality and questioning the ideological value of images. Hubert Damisch and Pierre Bourdieu argue that the photographic apparatus is not neutral, but a cultural construction that reinforces conventions of visual representation. It is concluded that, despite such characteristics of the device, video art works allow for active participation by the viewer, who moves from being a mere observer to an agent who interacts with the space and the images, stimulating reflections on the relationship between image, power and reality.

Downloads

Author Biography

Alana de Oliveira Ferreira, SEDU-ES

She holds a bachelor's degree in Fine Arts from the Federal University of Espírito Santo (2014), a master's degree in Arts from the same institution (2018) and a degree in Visual Arts from Claretiano (2020). She is a professor at the State Secretariat of Education of Espírito Santo (SEDU-ES).

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó, SC: Argos, 2009.

BAUDRY, Jean-Louis. Cinema: efeitos ideológicos produzidos pelo aparelho de base. In: XAVIER, Ismail (org.). A experiência do cinema. Rio de Janeiro/São Paulo: Edições Graal, 2003, pp. 383-399.

BELLOUR, Raymond. Entre-imagens: Foto, cinema, vídeo. Campinas: Papirus, 1997.

CANONGIA, Ligia. Quase Cinema: Cinema de artista no Brasil, 1970/80. Arte Brasileira Contemporânea, Caderno de textos 2. Rio de Janeiro: Edição Funarte, 1981.

CONNOLLY, Maeve. The Place of Artist’s Cinema: Space, Site and Screen. Chicago, IL: Intellect Ltd, 2009.

DUBOIS, Philippe. O Ato fotográfico e outros ensaios. Campinas, SP: Papirus, 1993.

DUBOIS, Philippe. Cinema, vídeo, Godard. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

DUGUET, Anne-Marie. Dispositivos. In: MACIEL, Kátia (org). Transcinemas. Rio de Janeiro: Contra Capa Livraria, 2009, pp. 46-67.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta. São Paulo: Hucitec, 1985.

FOUCAULT, Michel. Sobre a história da sexualidade. In: Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

GARBELOTTI, Raquel. Cinema de exposição, cinema de artista, outro cinema, efeito cinema: nomenclaturas e normas de representação. A reflexividade nas videoinstalações: a obra em perspectiva (documental). In: Itinerários, Itinerâncias/Itineraries, Itinerancies: 32º Panorama da Arte Brasileira. Cauê Alves...[et al.] São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2011, pp. 196-205.

OITICICA, Helio. Esquema geral da Nova Objetividade (1967). In: FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecília (orgs.). Escritos de Artistas. Anos 60/70. Rio de Janeiro: Ed. Zahar, 2006, pp. 154-168.

RIBEIRO, Gisele. Projeto Urubu: arte, política e documentário. In: Itinerários, Itinerâncias/Itineraries, Itinerancies: 32º Panorama da Arte Brasileira. Cauê Alves...[et al.]. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2011, pp. 206-213.

STEYERL, Hito. La política de la verdad. Documentalismo en el ámbito artístico. In: Ficcions documentals. Barcelona: CaixaFòrum, 2004, pp. 22-23.

Published

15-06-2022

How to Cite

Ferreira, A. de O. (2022). About the dispositif and the filmic dispositif. Revista Do Colóquio, 12(20.2), 9–28. Retrieved from https://periodicos.ufes.br/colartes/article/view/46532