Ressignificações contemporâneas dos imaginários racializados nas artes visuais

Authors

  • Daniel Meirinho UFRN

DOI:

https://doi.org/10.47456/rf.v1i23.34029

Keywords:

artes visuais, imagens de controle, arte afro-brasileira, visualidades racializadas, artistas negros contemporâneos

Abstract

This article analyses how counterstrategies of representational contestation by contemporary black visual artists can subvert the negative racial stereotypes created and consolidated in the visual arts. Drawings, paintings, and racial photographs continue to make up the imaginary and teaching materials, school curricula in arts and history applied throughout the country. The process of signifying the racialized visual imaginary of colonial control images amplifies complexities of Afro-Brazilian culture and redefines imaginative narratives that have been reiterated until today. This work aims to identify how modes of transcodification and resistance in contemporary visual productions reinscribe reductionist meanings from decolonial black aesthetic strategies in the arts as transformative praxis and racial questioning.

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Author Biography

Daniel Meirinho, UFRN

Professor do Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e do Programa de Pós-graduação em Estudos da Mídia (PPgEM/UFRN). Doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade Nova de Lisboa (UNL, Portugal). Mestre em Comunicação e Artes pela mesma universidade (UNL, Portugal). Pós-doutorado pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ). Fotógrafo e pesquisador das áreas de fotografia e artes visuais, com ênfase em decolonialidade, identidade racial, representação e resistência na produção de artistas contemporâneos negros. Coordena o projeto “Olhos Negros: Visibilidades e alteridades na fotografia negra contemporânea brasileira” (UFRN) para o mapeamento, catalogação e difusão de fotógrafos negros que atuam em âmbito nacional.  

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Published

24-01-2021

How to Cite

Meirinho, D. . (2021). Ressignificações contemporâneas dos imaginários racializados nas artes visuais . Farol, 16(23), 55–70. https://doi.org/10.47456/rf.v1i23.34029

Issue

Section

Seção Temática