The Expressionism and the Poetics of Waste

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rf.v17i24.34356

Keywords:

Expressionism, Totalitarianism, Waste, Sacred.

Abstract

The most violent among the artistic avant-gardes of the early twentieth century, the Expressionism challenges the totalitarian discourse by using the ambivalence between the pure and the impure characteristic of the regime of the sacred. The present article seeks to understand the meaning of expressionism in literature in a fruitful dialogue with the visual arts. The poetics of waste elaborated in diverse cultural domains, by the authors such as Wassily Kandinsky, Czesław Miłosz, Witold Gombrowicz and Nuno Ramos becomes in this context a way of bringing to the scope of art the concern for the subjective life of the human being threatened by totalitarian levelling.

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Author Biography

Olga Kempinska, GCL-UFF

Possui graduação em Filologia Românica - Uniwersytet Jagiellonski (Polônia, 1999), mestrado em Filologia Românica pela mesma universidade, com bolsa em Katholieke Universiteit Leuven (Bélgica), e doutorado em História Social da Cultura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2008). Desde 2010 é professora 40h DE de Teoria da Literatura da Universidade Federal Fluminense (Departamento de Ciências da Linguagem). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Teoria da Literatura, atuando principalmente nos seguintes temas: estética da recepção, relação entre mímesis e emoções, e poéticas do multilinguismo. 

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Published

21-09-2021

How to Cite

Kempinska, O. (2021). The Expressionism and the Poetics of Waste. Farol, 17(24), 183–191. https://doi.org/10.47456/rf.v17i24.34356

Issue

Section

Artigos