Navigator

the paths to the aesthetic experience in art/education

Authors

  • Rafaela Pupin de Oliveira FAAC, UNESP Bauru
  • Eliane Patricia Grandini Serrano FAAC, UNESP Bauru

DOI:

https://doi.org/10.47456/rf.v17i24.36408

Keywords:

aesthetic experience, art/education, mediation, creative process

Abstract

This article presents a discussion on the poetic and educational possibilities of the aesthetic experience, a particular form of interaction with artistic objects, both from the point of view of fruition and poetic making. Both can be explored by the art / educator, as a mediator, researcher, and agent in creative processes. These aspects are explored by the navigator's metaphor, who is conceptualized as a subject who is challenged to create his own way to live an experience. Theoretical concepts, the poetic look and their relationships show the importance of “navigating” in challenging moments like the pandemic. The organic and subjective process of experience, the role of the teacher-artist, aesthetic education, and the potential of art in the formation of human beings are identified.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafaela Pupin de Oliveira, FAAC, UNESP Bauru

Licenciada em Artes Visuais pela Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, da UNESP de Bauru. De 2016 a 2020 foi bolsista do Programa de Iniciação Científica Pró-Talentos da Prograd - Unesp, na qual se desenvolveram pesquisas na área de arte-educação. Participou de 2016 a 2018 do Projeto de Extensão Universitária UNATI (Universidade Aberta à Terceira Idade) - Rejuvenescendo com Arte, e de 2017 a 2018 participou do Grupo de Estudos do Polo Bauru FAAC/Unesp Arte na Escola como monitora voluntária. É professora contratada de Arte na Rede Municipal de Ensino de Fernandópolis-SP (2021). Tem interesse nas áreas de arte-educação, mediação em arte e cultura, e poéticas da ilustração

Eliane Patricia Grandini Serrano, FAAC, UNESP Bauru

Possui graduação em Educação Artística Habilitação em Artes Plásticas pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1990), mestrado em Projeto, Arte e Sociedade pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1997) e doutorado em Letras - Estudos Literários pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2003). Atualmente é regime de dedicação integral à docência da Universidade Estadual Paulista - FAAC - Bauru. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Artes, atuando principalmente nos seguintes temas: arte, artes plásticas, artes visuais, educação e arte-educação.

References

ALMEIDA, Célia Maria de Castro. Ser artista, ser professor: Razões e paixões do ofício. São Paulo: Editora UNESP, 2009.

BARBOSA, Ana Mae. John Dewey e o Ensino de arte no Brasil. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2008.

CARLESSO, Dariane; TOMAZETTI, Elisete Medianeira. as condições de (im)possibilidade da experiência em John Dewey e Jorge Larrosa: algumas aproximações. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 75-97, jul./dez. 2011. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/2204. Acesso em: 20 de ago. 2020.

CURI, Fernanda. “Ricardo Basbaum, um artista-etc”. Bienal, 2012. Disponível em: http://www.bienal.org.br/post/551. Acesso em: 22 de ago. 2020.

DEWEY, John. Arte como Experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

GREUEL, Marcelo da Veiga. Da" Teoria do Belo" à" Estética dos sentidos": reflexões sobre Platão e Friedrich Schiller. Anuário de Literatura, v. 2, n. 2, p. 147-155, 1994.

KASTRUP, Virgínia; GRINSPUM, Denise; TEIXEIRA, Guilherme; GIDALI, Marika; COUTINHO, Rejane. Entre o encontro e a provocação: a ação mediadora. In: MARTINS, Mirian Celeste; EGAS, Olga e SHULTZE, Ana Maria (org.) Mediando [con]tatos com arte e cultura. São Paulo: Pós-graduação do Instituto de Artes/Unesp, 2007, p. 41-60.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista brasileira de educação, n. 19, p. 20-28, 2002.

MARTINS, Mirian Celeste, DEMARCHI, Rita. Mediação cultural: entre sujeitos/corpos/experiências estéticas. Revista Digital Arte Educação-Cultura-Formação-Comunicação-Produção. V. 8. n. 17. julho, 2016.

LOYOLA, Geraldo F; PIMENTEL, Lúcia G. Professor-artista-professor: Reflexões Estéticas Sobre o Ensino-aprendizagem em Arte. In: Seminário da Pós-Graduação em Artes na UFMG: Pesquisas em Andamento. 1. 2015, Belo Horizonte. Anais… Belo Horizonte: SEPOGA, 2015.

MARTINS, Mirian Celeste; PICOSQUE, Gisa. Mediação cultural para professores andarilhos na cultura. São Paulo: Intermeios, 2012.

PONTES, Gilvânia Maurício Dias de. Reflexões sobre a experiência estética na educação. Revista GEARTE, v. 2, n. 2, p. 203-212, ago. 2015. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/gearte. Acesso em: 20 de ago. 2020.

QUINTÁS, Alfonso López. Estética. EDIÇÃO Petrópolis: Vozes, 1993.

VASCONCELOS, Edmilson Vitória de. As poéticas pedagógicas do artista-professor. In: RAMALHO, Sandra Regina; OLIVEIRA, Sandra Marcowiecky (Orgs). Encontro Nacional da ANPAP, 16, 2007, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UDESC, 2007. p.791-799.Disponível em: http://anpap.org.br/anais/2007/2007/artigos/080.pdf. Acesso em 05 de ago. 2020.

Published

21-09-2021

How to Cite

Oliveira, R. P. de ., & Serrano, E. P. G. . (2021). Navigator: the paths to the aesthetic experience in art/education. Farol, 17(24), 174–182. https://doi.org/10.47456/rf.v17i24.36408

Issue

Section

Artigos