Navigator
the paths to the aesthetic experience in art/education
DOI:
https://doi.org/10.47456/rf.v17i24.36408Keywords:
aesthetic experience, art/education, mediation, creative processAbstract
This article presents a discussion on the poetic and educational possibilities of the aesthetic experience, a particular form of interaction with artistic objects, both from the point of view of fruition and poetic making. Both can be explored by the art / educator, as a mediator, researcher, and agent in creative processes. These aspects are explored by the navigator's metaphor, who is conceptualized as a subject who is challenged to create his own way to live an experience. Theoretical concepts, the poetic look and their relationships show the importance of “navigating” in challenging moments like the pandemic. The organic and subjective process of experience, the role of the teacher-artist, aesthetic education, and the potential of art in the formation of human beings are identified.
Downloads
References
ALMEIDA, Célia Maria de Castro. Ser artista, ser professor: Razões e paixões do ofício. São Paulo: Editora UNESP, 2009.
BARBOSA, Ana Mae. John Dewey e o Ensino de arte no Brasil. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2008.
CARLESSO, Dariane; TOMAZETTI, Elisete Medianeira. as condições de (im)possibilidade da experiência em John Dewey e Jorge Larrosa: algumas aproximações. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 75-97, jul./dez. 2011. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/2204. Acesso em: 20 de ago. 2020.
CURI, Fernanda. “Ricardo Basbaum, um artista-etc”. Bienal, 2012. Disponível em: http://www.bienal.org.br/post/551. Acesso em: 22 de ago. 2020.
DEWEY, John. Arte como Experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
GREUEL, Marcelo da Veiga. Da" Teoria do Belo" à" Estética dos sentidos": reflexões sobre Platão e Friedrich Schiller. Anuário de Literatura, v. 2, n. 2, p. 147-155, 1994.
KASTRUP, Virgínia; GRINSPUM, Denise; TEIXEIRA, Guilherme; GIDALI, Marika; COUTINHO, Rejane. Entre o encontro e a provocação: a ação mediadora. In: MARTINS, Mirian Celeste; EGAS, Olga e SHULTZE, Ana Maria (org.) Mediando [con]tatos com arte e cultura. São Paulo: Pós-graduação do Instituto de Artes/Unesp, 2007, p. 41-60.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista brasileira de educação, n. 19, p. 20-28, 2002.
MARTINS, Mirian Celeste, DEMARCHI, Rita. Mediação cultural: entre sujeitos/corpos/experiências estéticas. Revista Digital Arte Educação-Cultura-Formação-Comunicação-Produção. V. 8. n. 17. julho, 2016.
LOYOLA, Geraldo F; PIMENTEL, Lúcia G. Professor-artista-professor: Reflexões Estéticas Sobre o Ensino-aprendizagem em Arte. In: Seminário da Pós-Graduação em Artes na UFMG: Pesquisas em Andamento. 1. 2015, Belo Horizonte. Anais… Belo Horizonte: SEPOGA, 2015.
MARTINS, Mirian Celeste; PICOSQUE, Gisa. Mediação cultural para professores andarilhos na cultura. São Paulo: Intermeios, 2012.
PONTES, Gilvânia Maurício Dias de. Reflexões sobre a experiência estética na educação. Revista GEARTE, v. 2, n. 2, p. 203-212, ago. 2015. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/gearte. Acesso em: 20 de ago. 2020.
QUINTÁS, Alfonso López. Estética. EDIÇÃO Petrópolis: Vozes, 1993.
VASCONCELOS, Edmilson Vitória de. As poéticas pedagógicas do artista-professor. In: RAMALHO, Sandra Regina; OLIVEIRA, Sandra Marcowiecky (Orgs). Encontro Nacional da ANPAP, 16, 2007, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UDESC, 2007. p.791-799.Disponível em: http://anpap.org.br/anais/2007/2007/artigos/080.pdf. Acesso em 05 de ago. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors of works submitted to Revista Farol authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.