Encontros alegres na arte da performance

Authors

  • Heloísa Helena Pacheco de Sousa Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.47456/rf.v18i26.40812

Keywords:

estética relacional, dissenso, afetos alegres, arte da performance

Abstract

This paper analyses Olvido (1987-1989), a work in which Cildo Meireles approaches indigenous decimation from the point of view of sound (SCHAFER, 2011), visuality and also smell, highlighting the impact of colonization in the Americas. We resorted to MoMA archives, from the Memória Lage collection and to an interview conducted by us with the artist (2020). We problematize how the life of native peoples was valued in colonial processes, highlighting the friction between white-European culture and indigenous cosmogony.

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Author Biography

Heloísa Helena Pacheco de Sousa, Universidade de São Paulo

Doutoranda em Artes Cênicas. Desenvolve pesquisas e práticas em moda, montagem de figurinos, composições de visualidades para a cena contemporânea, direção teatral e artes performativas.

References

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Published

15-06-2022

How to Cite

Sousa, H. H. P. de. (2022). Encontros alegres na arte da performance. Farol, 18(26), 37–42. https://doi.org/10.47456/rf.v18i26.40812

Issue

Section

Seção Temática