Not to forget: archival practices in the works of Rosângela Rennó and Éder Oliveira
práticas de arquivos nas obras de Rosângela Rennó e Éder Oliveira
DOI:
https://doi.org/10.47456/rf.v18i27.41059Keywords:
Narrative; Memory; Invisibility; Media; Contemporary ArtAbstract
The text deals with narrative in the practices of artists who work with archives, such as Rosângela Rennó and Éder Oliveira. Through their practices, we weave discussions about marginalized layers of society, necropolitics, erasures, identities and appropriation of images. In order to better understand the use of narratives and archives, we established a relationship with the works of Hélio Oiticica and the 3NOS3 Group. For reflection, we bring concepts of memory, archive, art and violence, based on the writings of Walter Benjamin, Ecléa Bosi, Susan Sontag, among others.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. O Narrador. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo, SP: Brasiliense, 1994. p. 197 – 221.
BOURRIAUD, Nicolas. Estética Relacional. Trad. Denise Bottmann. São Paulo: Martins Fontes 2009ª
BOSI, Ecléa. O tempo vivo da memória: ensaios da psicologia social. São Paulo, SP: Atêlie Editorial, 2003.
FABRIS, Annateresa. O corpo como território do político. Revista online do grupo pesquisa em cinema e literatura. Vol. 1, n° 6, Ano VI, dezembro de 2009. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/RevistasEletronicas/BaleianaRede/Edicao06/2c_CorpoPolitico_imagens.pdf. Acesso em <03/08/2021>
FREITAS, Gabriela Pereira de. A poética da catástrofe na obra de Rosângela Rennó: entre real e imaginário. In: Crítica Cultural/Universidade do Sul de Santa Catarina. -v. 1, n. 1. Palhoça, SC: Ed. Unisul, 2006. Disponível em: www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/3456. Acesso em 03/08/2021.
CIDADE, Daniela Mendes (2017) 3Nós3: arte como crítica política no quotidiano urbano. Revista Gama, Estudos Artísticos. ISSN 2182-8539 e-ISSN 2182-8725. 5, (10), julho-dezembro. 112-119. Disponível em: <https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/223068/001020319.pdf?sequence=1>. Acesso em <03/08/2021>
HARRISON, Marguerite Itamar. Lamentando o Esquecimento da Memória: As Instalações Fotográficas de Rosângela Rennó. In: Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Letras e Direitos Humanos, nº. 33, 2007. p. 37-58. Disponível em: <http://www.uff.br/cadernosdeletrasuff/33/artigo3.pdf>. Acesso em <03/08/2021>.
MÃE, Valter Hugo. Notas incompletas sobre assuntos do tempo. In: Textos Inéditos. Curitiba, PR: Litercultura, 2014.
MELENDI, Maria Angélica. Estratégias da arte em uma era de catástrofes. Rio de Janeiro, Cobogó. 2017.
MESTRE, Marta. “Alistamento”. [Texto curatorial da exposição homônima,] Sesc Boulevard. Belém — Pará. 2015
OLIVEIRA, Éder. “Autorretrato”. Porororca — A Amazônia, no MAR, Rio de Janeiro: MAR/ Contraponto Editora. ISBN: 978-85-64022-60-7. 2014
SONTAG, Susan. Diante da Dor dos Outros. São Paulo, Companhia das Letras. 2013 – Versão Kindle.
STRECKER, Marion. Por que homenagear bandidos. Revista Select. n° edição: 48
publicado em: ano 09, nº 48, set/out/nov 2020. Disponível em: https://www.select.art.br/por-que-homenagear-bandidos/>. Acesso em <03/08/2021>
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors of works submitted to Revista Farol authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.