The arts of looking
visual arts from power to creativity
DOI:
https://doi.org/10.47456/rf.v18i27.42484Keywords:
Artes visuais, criatividade, potência, estética, poéticaAbstract
This is a conference report organized to dialogue with the round table Creativity and perspectives in Contemporary Art within the Jornada Brasil of the Ibero-American Seminar on the Process of Creation – Poetics 2022. In this sense, it attempts to outline the universe of power and creativity and their connections as aesthetics and poetics in Visual Arts. Thus, it revisits memory and the history of looking in a narrative that brings its meanings from the archive of undergraduate and postgraduate teaching activities, listing the ways of perceiving, raising awareness and revising constructed.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. La Potenza del Pensiero. Tradução de Carolina Pizzolo Torquato. Revista do Departamento de Psicologia - UFF, v. 18 - n. 1 p. 11-28, Jan./Jun. 2006.
BHABHA, H. A questão do “outro”: diferença, discriminação e o discurso do colonialismo in Buarque de Almeida. São Paulo: Rocco, 2012.
CORRÊA, Ayrton Dutra. Artista Plástico. Trajetórias pessoal e profissional. Revista Contexto e Educação. Editora UNIJUÍ. Ano 16.
Nº 64. Out./Dez./ 2001. P. 61-79.
DUARTE JR. Fundamentos Estéticos da Educação. 3ª edição. São Paulo: Papirus, 1994.
FOCCHI, P. S. A criança é feita de cem: as linguagens em Malaguzzi. In: REDIN, M. M. e FOCCHI, P. S. Infância e Educação Infantil II: linguagens. São Leopoldo, RS: Editora UNISINOS, 2014. 6-21.
LOWENFELD, V.; BRITTAIN, W. L. Desenvolvimento da capacidade criadora. Tradução Álvaro Cabral. São Paulo: Mestre Jou, 1947.
OSTROWER, F. Universos da Arte. São Paulo: Editora Campus, 1983.
___. Criatividade e processos de criação. Petrópolis: Vozes, 1987.
PIAGET, J. O nascimento da inteligência na criança. 4ª ed. Rio de janeiro: Zahar, 1973.
PORCHER, L. (org.). Educação Artística: luxo ou necessidade? Trad. Ian Michalski. São Paulo: Summus, 1982.
SAUSSURRE, F. Curso de Linguística Geral. São Paulo: Cultrix, 2006.
VASCONCELOS, F. P. Designare: pontes artístico/educativas na formação docente em Artes Visuais. Lisboa: Chiador, 2015.
VIGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors of works submitted to Revista Farol authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.