Thinking about a war-image
visual testimony and resistance strategy in works by Rabih Mroué, Harun Farocki and Tania Bruguera
DOI:
https://doi.org/10.47456/rf.v19i29.43549Keywords:
imagem, guerra, arte contemporâneaAbstract
This article analyzes the use of images by artists such as Rabih Mroué, Harun Farocki and Tania Bruguera, highlighting their role in documenting reality, communicating messages and acting as a form of resistance. We investigated how their approaches contribute to the engagement and interpretation of conflicts, forming the concept that we call “image-war”, inspired by the ideas of Paul Virilio, discussed in the book War and Cinema. The article highlights the relevance of the image in the contemporary visual, social and political spheres.
Downloads
References
ELIAS, Mariana Teixeira. Pensar uma imagem-guerra: Rabih Mroué e o modo revolucionário de fazer arte. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Cultura) – Programa de Pós-Graduação da Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2020.
MARTÍNEZ, Pablo. Cuando las imágenes disparan. In: POLANCO, Aurora Fernández (Org.). Rabih Mroué. Image(s), mon amour: Fabrications (Catálogo de Exposição). Madri: CA2M Centro de Arte Dos de Mayo; Comunidad de Madrid, 2013, pp. 75-85.
MONTEIRO, Gabriela Lírio Gurgel. Imagens extremas na cena contemporânea. Alea, Vol. 20, nº 2 [online], 2018, pp. 257-268. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/1517-106x/2018202257268>. Acesso em: 12 Jan. 2024.
MROUÉ, Rabih. La Revolution Pixelada. In: POLANCO, Aurora Fernández (Org.). Rabih Mroué. Image(s), mon amour: Fabrications (Catálogo de Exposição). Madri: CA2M Centro de Arte Dos de Mayo; Comunidad de Madrid, 2013, pp. 359-374.
PARENTE, André; CARVALHO, Victa de. Entre cinema e arte contemporânea. In: Revista Galáxia, Nº 17. São Paulo: Programa de Pós Graduação em Comunicação e Semiótica da PUC-SP, 2009, pp. 27-40.
POLANCO, Aurora F.. Fabrications Image(s) mon amour. In: POLANCO, Aurora Fernández (Org.). Rabih Mroué. Image(s), mon amour: Fabrications (Catálogo de Exposição). Madri: CA2M Centro de Arte Dos de Mayo; Comunidad de Madrid, 2013, pp. 11-34.
STEYERL, Hito. Em defesa das imagens pobres. In: ALIX – Jornal de Estudos de Fotografia e Cinema. Porto: Faculdade de Belas Artes - Universidade do Porto. Disponível em: <https://alix.fba.up.pt/em-defesa-das-imagens-pobres>. Acesso em: 15 Jan. 2024.
VIRILIO, Paul. Guerra e Cinema. São Paulo: Boitempo, 2005.
Audiovisuais
FOGO Inextinguível. Direção: Harun Farocki. Produção: Harun Farocki. Colônia (Alemanha): Berlin-West for WDR , 1969. 25 min.
SHOOT Yourself. Direção: Paula Alzugaray e Ricardo Van Steen. Produção: Delicatessen Filmes, Movie&Art, TempoDesign e Pep La F.I.L.M. São Paulo, 2012. 73 min. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=axwj4sk5oIQ>. Acesso em: 16 de Jan. 2024.
SELF-Sabotage. Direção: Tania Bruguera. Produção: Estúdio Bruguera, 2009. 12 min. Disponível em: <https://vimeo.com/33776846>. Acesso em: 16 de Jan. 2024.