Thinking about a war-image

visual testimony and resistance strategy in works by Rabih Mroué, Harun Farocki and Tania Bruguera

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rf.v19i29.43549

Keywords:

imagem, guerra, arte contemporânea

Abstract

This article analyzes the use of images by artists such as Rabih Mroué, Harun Farocki and Tania Bruguera, highlighting their role in documenting reality, communicating messages and acting as a form of resistance. We investigated how their approaches contribute to the engagement and interpretation of conflicts, forming the concept that we call “image-war”, inspired by the ideas of Paul Virilio, discussed in the book War and Cinema. The article highlights the relevance of the image in the contemporary visual, social and political spheres.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariana Teixeira Elias, Unicamp

Mariana Teixeira Elias é Doutoranda em Multimeios na UNICAMP, bolsista pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESPProcesso nº 2022/06077-4) e Mestra em Communicação e Cultura pela UFRJ. At the Cátedra Sérgio Vieira de Mello da UNICAMP, he is a member of the Grupo de Pesquisa CNPq Travels across borders: contemporary refúgio cinemas (CineRE). All fields of attention are Cinema, Documentário, Testemunho, Refúgio. Além do desenvolvimento de trabalhos em visual arts, cinema e video.

References

ELIAS, Mariana Teixeira. Pensar uma imagem-guerra: Rabih Mroué e o modo revolucionário de fazer arte. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Cultura) – Programa de Pós-Graduação da Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2020.

MARTÍNEZ, Pablo. Cuando las imágenes disparan. In: POLANCO, Aurora Fernández (Org.). Rabih Mroué. Image(s), mon amour: Fabrications (Catálogo de Exposição). Madri: CA2M Centro de Arte Dos de Mayo; Comunidad de Madrid, 2013, pp. 75-85.

MONTEIRO, Gabriela Lírio Gurgel. Imagens extremas na cena contemporânea. Alea, Vol. 20, nº 2 [online], 2018, pp. 257-268. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/1517-106x/2018202257268>. Acesso em: 12 Jan. 2024.

MROUÉ, Rabih. La Revolution Pixelada. In: POLANCO, Aurora Fernández (Org.). Rabih Mroué. Image(s), mon amour: Fabrications (Catálogo de Exposição). Madri: CA2M Centro de Arte Dos de Mayo; Comunidad de Madrid, 2013, pp. 359-374.

PARENTE, André; CARVALHO, Victa de. Entre cinema e arte contemporânea. In: Revista Galáxia, Nº 17. São Paulo: Programa de Pós Graduação em Comunicação e Semiótica da PUC-SP, 2009, pp. 27-40.

POLANCO, Aurora F.. Fabrications Image(s) mon amour. In: POLANCO, Aurora Fernández (Org.). Rabih Mroué. Image(s), mon amour: Fabrications (Catálogo de Exposição). Madri: CA2M Centro de Arte Dos de Mayo; Comunidad de Madrid, 2013, pp. 11-34.

STEYERL, Hito. Em defesa das imagens pobres. In: ALIX – Jornal de Estudos de Fotografia e Cinema. Porto: Faculdade de Belas Artes - Universidade do Porto. Disponível em: <https://alix.fba.up.pt/em-defesa-das-imagens-pobres>. Acesso em: 15 Jan. 2024.

VIRILIO, Paul. Guerra e Cinema. São Paulo: Boitempo, 2005.

Audiovisuais

FOGO Inextinguível. Direção: Harun Farocki. Produção: Harun Farocki. Colônia (Alemanha): Berlin-West for WDR , 1969. 25 min.

SHOOT Yourself. Direção: Paula Alzugaray e Ricardo Van Steen. Produção: Delicatessen Filmes, Movie&Art, TempoDesign e Pep La F.I.L.M. São Paulo, 2012. 73 min. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=axwj4sk5oIQ>. Acesso em: 16 de Jan. 2024.

SELF-Sabotage. Direção: Tania Bruguera. Produção: Estúdio Bruguera, 2009. 12 min. Disponível em: <https://vimeo.com/33776846>. Acesso em: 16 de Jan. 2024.

Published

20-02-2024

How to Cite

Elias, M. T. (2024). Thinking about a war-image: visual testimony and resistance strategy in works by Rabih Mroué, Harun Farocki and Tania Bruguera. Revista Farol, 19(29), 114–127. https://doi.org/10.47456/rf.v19i29.43549

Issue

Section

Seção Temática