Disobedient creativity

transversal processes and habitations

Authors

Keywords:

creativity, decoloniality, university teaching

Abstract

This work weaves a conversation that dwells from a walk between concepts that involve university teaching, in which powers are revisited and not only one point of view is observed, allowing the crossing of ideas and connections, understanding the role of the past and history in the production of knowledge. In this sense, it reflects on the environment in which teaching, research and extension are developed, indicating the role of creative thinking and practice and conceptualizing from collaborative constructions from 2020 to 2024 of the Laboratory of Creativity and Innovation in Visual Arts - LACRIA and the Visual Arts and Creativity Research Group - AVEC - CNPq of the Federal University of Santa Maria - UFSM. Therefore, it understands the contemporary challenge of promoting creativity and the role of memory and history, reviewing them in a posture of disobedient creativity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Flávia Pedrosa Vasconcelos, PPGART/CAL-UFSM

Professor at the Department of Visual Arts and the Postgraduate Program in Visual Arts - PPGART, Center of Arts and Letters - CAL of the Federal University of Santa Maria - UFSM. Leader of the Visual Arts and Creativity Research Group - AVEC - CNPQ/UFSM and coordinator of the Creativity and Innovation Laboratory - LACRIA

References

AGAMBEN, Giorgio. La Potenza del Pensiero. Tradução de Carolina Pizzolo Torquato. Revista do Departamento de Psicologia - UFF, v. 18 - n. 1 p. 11-28, Jan./Jun. 2006. BELTING, Hans. O fim da história da arte: uma revisão dez anos depois. São Paulo: Cosac & Naify, 2006.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, ANPEd, n. 19, p. 20-28, Abr. 2002. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em 30 de agosto de 2024.

CARSON, Rachel. Primavera silenciosa. São Paulo: Melhoramentos, 1962.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo. Editora UNESP, 2000.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

_________________. Vigiar e Punir: o nascimento da prisão. São Paulo: Vozes, 1999.

GALEANO, Eduardo. As veias abertas da América Latina. Porto Alegre: L&PM, 2012.

LATOUR, Bruno. Onde aterrar? – Como se orientar politicamente no antropoceno. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020.

MARTINS, Mirian Celeste. Provocando encuentros con el arte por las fisuras de la nutrición estética y mediación cultural. Pensam. palabra obra. 2019, n.22, pp.59-73. Epub Mar 26, 2020. Disponível em: <http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-804X2019000200059&lng=en&nrm=iso&tlng=es>.Acesso em 02 de julho de 2024.

REY, Sandra. Caminhar: experiência estética, desdobramento virtual. Porto Arte: revista de artes visuais, Porto Alegre, RS, v. 17, n. 29, p. 107-121, 2010.

LATOUR, Bruno. Onde aterrar? Como se orientar politicamente no antropoceno. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020.

MIGNOLO, Walter. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado deidentidade em política. Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e identidade,Nº 34, p. 287-324, 2008.

READ, Herbert. História da Pintura Moderna. São Paulo: Círculo do Livro, 1980

VASCONCELOS, Flávia Maria de Brito Pedrosa. A VISTA DESOBEDIENTE: OLHARES DECOLONIAIS EM ARTES VISUAIS. In: Formas de Vida - Anais do 32º Encontro Nacional da ANPAP. Anais. Fortaleza, CE: IFCE, 2023. Disponível em: . Acesso em: 26 de julho de 2024.

VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. Filosofia da práxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

Published

11-11-2024

How to Cite

Vasconcelos, F. P. (2024). Disobedient creativity: transversal processes and habitations. Farol, 130–143. Retrieved from https://periodicos.ufes.br/farol/article/view/45996