Alternative in anxious and fearful times

sensitive listening for healthy writing

Authors

Keywords:

ansiedade, medo, ensino, escuta, escrita, promoção da saúde

Abstract

Contemporary society seems to be immersed in an unprecedented state of fear, anxiety and distraction. In this context, professionals and students, whose writing is more relevant, increase focus and reduce tension demonstrate additional challenges. The main objective of this text is to offer teaching techniques that contribute to the development of sensitive listening for healthy writing. Resulting in greater self-awareness, health promotion and professional and relational benefits.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carla Moura, Instituto Terraluz

writing mentor, teacher and researcher. She develops methods that integrate education and health, such as "Healthy Writing" and "Collective Ombudsman for Living and Health Conditions". She holds a degree in Literature and a master's and doctorate in Sciences - Teaching in Biosciences and Health, from the Oswaldo Cruz Foundation (Fiocruz). Author of six books and several published articles, she works in the areas of writing, existential education and integrative and complementary practices in health (PICS), with a special focus on spirituality and the development of participatory methodologies in education and health, management and research. Researcher and member of NECES - Center for Education, Culture, Spirituality and Health, linked to Fiocruz. She is currently the director of the Terraluz Institute, where she teaches courses and offers services aimed at therapists, health professionals, education and other agents of transformation.

References

BAIERL, L. F. Medo social: da violência visível ao invisível da violência. São

Paulo: Cortez, 2018.

BARBIER, René. L’ecoute sensible dans La formation des professionnels de

La santé. Conference à l’Ecole Supérieure de Sciences de La Snaté. Disponível

em: http://www.stes-apes.med.ulg.ac.be/Documents_electroniques/FOR/FOR-

SP/ELE%20FOR-SP%208018.pdf. Acesso em 28 de fevereiro de 2023.

BARCELLOS, C.; ZALUAR, A. Homicídios e disputas territoriais nas favelas

do Rio de Janeiro. Rev Saúde Pública, São Paulo, v. 48, n. 1, 2014. Disponível

em: https://www.scielo.br/j/rsp/a/J3RVPDrhX8QLnGMSHMfP6cD/?lang=pt.

Acesso em: 23 set. 2023.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento

de Atenção Básica. Política Nacional de Práticas Integrativas e

Complementares no SUS: Atitude de Ampliação de Acesso. Brasília, DF: MS,

Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_

praticas_integrativas_complementares_2ed.pdf. Acesso em: 22 set. 2023.

BRIGHENTE, M. F.; MESQUIDA, P. Paulo Freire: da denúncia da educação

bancária ao anúncio de uma pedagogia libertadora. Pro-Posições, Campinas,

v. 27, n. 1, p. 155-177, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/

kBxPw6PW5kxtgJBfWMBXPhy/abstract/?lang=pt. Acesso em: 22 set. 2023.

CERQUEIRA, Teresa C. S. (Con)Texto em escuta sensível. Elane Mayara

Sousa, Leonília de Souza Nunes, Maria de Fátima Guerra de Sousa, Maruza

Bastos de Oliveira. Brasília: Thesaurus, 2011.

CERIONI, R. A. N.; HERZBERG, E. Expectativas de pacientes acerca

do atendimento psicológico em um serviço-escola: da escuta à adesão.

Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, DF, v. 36, n. 3, p. 597-609, 2016.

Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/JYZ5hF6NWwsQQ8pJ96s94hy/

abstract/?lang=pt#ModalHowcite . Acesso em: 22 set. 2023.

DELEMEAU, Jean. História do medo no ocidente. Rio de Janeiro: Editora

Companhia de Bolso, 2004.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos.

São Paulo: Editora UNESP, 2000.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do

oprimido. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, P.; SHOR, I. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Tradução:

Adriana L. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

JUNGES, M.; MACHADO, R. Medo, o triunfo da intolerância. Rev do

Instituto Humanitas Unisinos, São Leopoldo, ed. 470, 17 ago. 2015. Disponível

em: https://www.ihuonline.unisinos.br/artigo/6066-roberto-romano-8. Acesso em:

set. 2023.

LIMA, Carla Moura Pereira. Diálogos em Saúde: a Ouvidoria Coletiva na formação dos profissionais da Estratégia de Saúde da Família. 2014. Tese de Doutorado em Ensino em Biociências e Saúde - Instituto Oswaldo Cruz, Fiocruz, Rio de Janeiro, 2014.

NOBLE, D. M. Experiência e autoria na escola em tempos de ruído. Papéis –

Revista do Programa de Pós-graduação em Estudo de Linguagens – UFMS,

Campo Grande, v. 23, n. 45, 2019.

OLIVEIRA, J. L. de. et al. Psychosocial impacts of the COVID-19 Pandemic

among Settled Women: A Longitudinal Study. Revista Latino-Americana de

Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 31, p. e3831, 2023. Disponível em: https://www.

scielo.br/j/rlae/a/MJ8CCc5kHSFBgzMWNXzLzxP/. Acesso em: 22 set. 2023.

PAIVA, J. T.; NEVES, A. S. A mulher, a matrifocalidade e a violência: a escuta

“transformativa” de Clarice. Cadernos Pagu, Campinas, n. 64, p. e226402,

Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/

article/view/8668831. Acesso em: 22 set. 2023.

PEREIRA, S.; SILVA NETO, L.; OSÓRIO, N. Escuta sensível: sucesso o

contexto da UMA. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 9, n.14, 2022.

Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/

article/view/2613. Acesso em: 22 set. 2023.

PIMENTEL, J. Ansiedade: o fim da escravidão. Porto Alegre: Citadel, 2022.

PRÁTICAS Integrativas e Complementares no SUS. Ministério da Saúde,

Brasília, DF, [200-]. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/composicao/

saps/pics. Acesso em: 22 set. 2023.

PRESFIELD, S. Como superar seus limites internos: aprenda a vencer

seus bloqueios e suas batalhas interiores de criatividade. São Paulo: Editora

Pensamento Cultrix, 2021.

RECURSOS terapêuticos PICS. Ministério da Saúde, Brasília, DF, 7 nov. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/saude-de-a-a-

z/p/pics/quais-as-pics. Acesso em: 22 set. 2023.

RIGO, R. M. et al. Escrita acadêmica: fragilidades, potencialidades e

articulações possíveis. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, v. 23,

n. 3, p. 489-499, 2018. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/

reveducacao/article/view/3952. Acesso em: 22 set. 2023.

RODRIGUES, V. R.; SILVA, M. L. O cotidiano da Covid-19 no olhar de

mulheres negras cearenses, Ponto Urbe, São Paulo, n. 27, 2020, Disponível em:

http://journals.openedition.org/pontourbe/9203. Acesso em: 22 set. 2023.

ROMANO R. Medo! Revista Espaço Acadêmico, Maringá, ano II, n. 18, nov.

de 2002. Disponível em: http://www.espacoacademico.com.br/018/18polemica.

htm. Acesso em 22 set. 2023.

ROSA, E. M. et al. Violência urbana, insegurança e medo: da necessidade de

estratégias coletivas. Psicol. cienc. prof., Brasília, DF, v. 32, n. 4, p. 826-839, 2012.

SILVA, J. de P. E.; ALBERTI, S. Política e clínica no trabalho possível com

escolas públicas: contribuições da psicanálise. Psicologia: Ciência e Profissão,

Brasília, DF, v. 42, p. e240187, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/

a/7LVzHVfyYd5J4pctZW8rTRJ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 22 set. 2023.

SILVA SÁNCHEZ, Jesús-Maria. La expansión del Derecho penal: aspectos de la

política criminal en las sociedades postindustriales. Madri: Cuadernos Civitas, 1999.

SAWAYA, A. L; ALBUQUERQUE, M. P.; DOMENE, S. M. A. Violência em

favelas e saúde. Vida urbana e saúde, São Paulo, v. 32, n. 93, 2018.

SOUZA, C. M. V. et al. Avaliação das dificuldades de escrita científica na

elaboração da dissertação: um estudo com discentes de pós-graduação. Ciência

Geográfica, Bauru, v. XXVI, n. 1, 2022. Disponível em: https://www.agbbauru.

org.br/publicacoes/revista/anoXXVI_1/agb_xxvi_1_web/agb_xxvi_1-12.pdf.

Acesso em: 22 set. 2023.

TURCATEL, I. O conceito de ansiedade representado em ontologias biomédicas.

In: FÓRUM DE ESTUDOS EM INFORMAÇÃO, SOCIEDADE E CIÊNCIAS, 4.,

, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: UFRGS, 2021. Disponível em: https://

www.ufrgs.br/feisc/index.php/feisc/article/view/85/84. Acesso em: 22 set. 2023.

Published

11-11-2024

How to Cite

Moura, C. (2024). Alternative in anxious and fearful times: sensitive listening for healthy writing. Farol, 226–242. Retrieved from https://periodicos.ufes.br/farol/article/view/46738