Alternative in anxious and fearful times
sensitive listening for healthy writing
Keywords:
ansiedade, medo, ensino, escuta, escrita, promoção da saúdeAbstract
Contemporary society seems to be immersed in an unprecedented state of fear, anxiety and distraction. In this context, professionals and students, whose writing is more relevant, increase focus and reduce tension demonstrate additional challenges. The main objective of this text is to offer teaching techniques that contribute to the development of sensitive listening for healthy writing. Resulting in greater self-awareness, health promotion and professional and relational benefits.
Downloads
References
BAIERL, L. F. Medo social: da violência visível ao invisível da violência. São
Paulo: Cortez, 2018.
BARBIER, René. L’ecoute sensible dans La formation des professionnels de
La santé. Conference à l’Ecole Supérieure de Sciences de La Snaté. Disponível
em: http://www.stes-apes.med.ulg.ac.be/Documents_electroniques/FOR/FOR-
SP/ELE%20FOR-SP%208018.pdf. Acesso em 28 de fevereiro de 2023.
BARCELLOS, C.; ZALUAR, A. Homicídios e disputas territoriais nas favelas
do Rio de Janeiro. Rev Saúde Pública, São Paulo, v. 48, n. 1, 2014. Disponível
em: https://www.scielo.br/j/rsp/a/J3RVPDrhX8QLnGMSHMfP6cD/?lang=pt.
Acesso em: 23 set. 2023.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento
de Atenção Básica. Política Nacional de Práticas Integrativas e
Complementares no SUS: Atitude de Ampliação de Acesso. Brasília, DF: MS,
Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_
praticas_integrativas_complementares_2ed.pdf. Acesso em: 22 set. 2023.
BRIGHENTE, M. F.; MESQUIDA, P. Paulo Freire: da denúncia da educação
bancária ao anúncio de uma pedagogia libertadora. Pro-Posições, Campinas,
v. 27, n. 1, p. 155-177, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/
kBxPw6PW5kxtgJBfWMBXPhy/abstract/?lang=pt. Acesso em: 22 set. 2023.
CERQUEIRA, Teresa C. S. (Con)Texto em escuta sensível. Elane Mayara
Sousa, Leonília de Souza Nunes, Maria de Fátima Guerra de Sousa, Maruza
Bastos de Oliveira. Brasília: Thesaurus, 2011.
CERIONI, R. A. N.; HERZBERG, E. Expectativas de pacientes acerca
do atendimento psicológico em um serviço-escola: da escuta à adesão.
Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, DF, v. 36, n. 3, p. 597-609, 2016.
Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/JYZ5hF6NWwsQQ8pJ96s94hy/
abstract/?lang=pt#ModalHowcite . Acesso em: 22 set. 2023.
DELEMEAU, Jean. História do medo no ocidente. Rio de Janeiro: Editora
Companhia de Bolso, 2004.
FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos.
São Paulo: Editora UNESP, 2000.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do
oprimido. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, P.; SHOR, I. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Tradução:
Adriana L. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
JUNGES, M.; MACHADO, R. Medo, o triunfo da intolerância. Rev do
Instituto Humanitas Unisinos, São Leopoldo, ed. 470, 17 ago. 2015. Disponível
em: https://www.ihuonline.unisinos.br/artigo/6066-roberto-romano-8. Acesso em:
set. 2023.
LIMA, Carla Moura Pereira. Diálogos em Saúde: a Ouvidoria Coletiva na formação dos profissionais da Estratégia de Saúde da Família. 2014. Tese de Doutorado em Ensino em Biociências e Saúde - Instituto Oswaldo Cruz, Fiocruz, Rio de Janeiro, 2014.
NOBLE, D. M. Experiência e autoria na escola em tempos de ruído. Papéis –
Revista do Programa de Pós-graduação em Estudo de Linguagens – UFMS,
Campo Grande, v. 23, n. 45, 2019.
OLIVEIRA, J. L. de. et al. Psychosocial impacts of the COVID-19 Pandemic
among Settled Women: A Longitudinal Study. Revista Latino-Americana de
Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 31, p. e3831, 2023. Disponível em: https://www.
scielo.br/j/rlae/a/MJ8CCc5kHSFBgzMWNXzLzxP/. Acesso em: 22 set. 2023.
PAIVA, J. T.; NEVES, A. S. A mulher, a matrifocalidade e a violência: a escuta
“transformativa” de Clarice. Cadernos Pagu, Campinas, n. 64, p. e226402,
Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/
article/view/8668831. Acesso em: 22 set. 2023.
PEREIRA, S.; SILVA NETO, L.; OSÓRIO, N. Escuta sensível: sucesso o
contexto da UMA. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 9, n.14, 2022.
Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/
article/view/2613. Acesso em: 22 set. 2023.
PIMENTEL, J. Ansiedade: o fim da escravidão. Porto Alegre: Citadel, 2022.
PRÁTICAS Integrativas e Complementares no SUS. Ministério da Saúde,
Brasília, DF, [200-]. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/composicao/
saps/pics. Acesso em: 22 set. 2023.
PRESFIELD, S. Como superar seus limites internos: aprenda a vencer
seus bloqueios e suas batalhas interiores de criatividade. São Paulo: Editora
Pensamento Cultrix, 2021.
RECURSOS terapêuticos PICS. Ministério da Saúde, Brasília, DF, 7 nov. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/saude-de-a-a-
z/p/pics/quais-as-pics. Acesso em: 22 set. 2023.
RIGO, R. M. et al. Escrita acadêmica: fragilidades, potencialidades e
articulações possíveis. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, v. 23,
n. 3, p. 489-499, 2018. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/
reveducacao/article/view/3952. Acesso em: 22 set. 2023.
RODRIGUES, V. R.; SILVA, M. L. O cotidiano da Covid-19 no olhar de
mulheres negras cearenses, Ponto Urbe, São Paulo, n. 27, 2020, Disponível em:
http://journals.openedition.org/pontourbe/9203. Acesso em: 22 set. 2023.
ROMANO R. Medo! Revista Espaço Acadêmico, Maringá, ano II, n. 18, nov.
de 2002. Disponível em: http://www.espacoacademico.com.br/018/18polemica.
htm. Acesso em 22 set. 2023.
ROSA, E. M. et al. Violência urbana, insegurança e medo: da necessidade de
estratégias coletivas. Psicol. cienc. prof., Brasília, DF, v. 32, n. 4, p. 826-839, 2012.
SILVA, J. de P. E.; ALBERTI, S. Política e clínica no trabalho possível com
escolas públicas: contribuições da psicanálise. Psicologia: Ciência e Profissão,
Brasília, DF, v. 42, p. e240187, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/
a/7LVzHVfyYd5J4pctZW8rTRJ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 22 set. 2023.
SILVA SÁNCHEZ, Jesús-Maria. La expansión del Derecho penal: aspectos de la
política criminal en las sociedades postindustriales. Madri: Cuadernos Civitas, 1999.
SAWAYA, A. L; ALBUQUERQUE, M. P.; DOMENE, S. M. A. Violência em
favelas e saúde. Vida urbana e saúde, São Paulo, v. 32, n. 93, 2018.
SOUZA, C. M. V. et al. Avaliação das dificuldades de escrita científica na
elaboração da dissertação: um estudo com discentes de pós-graduação. Ciência
Geográfica, Bauru, v. XXVI, n. 1, 2022. Disponível em: https://www.agbbauru.
org.br/publicacoes/revista/anoXXVI_1/agb_xxvi_1_web/agb_xxvi_1-12.pdf.
Acesso em: 22 set. 2023.
TURCATEL, I. O conceito de ansiedade representado em ontologias biomédicas.
In: FÓRUM DE ESTUDOS EM INFORMAÇÃO, SOCIEDADE E CIÊNCIAS, 4.,
, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: UFRGS, 2021. Disponível em: https://
www.ufrgs.br/feisc/index.php/feisc/article/view/85/84. Acesso em: 22 set. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carla Moura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista Farol authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.