When violence touches
the soundscape in the reception of the work of art
DOI:
https://doi.org/10.47456/rf.v20i31.47180Keywords:
paisagem sonora, escuta ativa, Marcelo GandiniAbstract
Can the ambient sound of an exhibition space influence the apprehension of the work of art? Through Schafer (1977) with his concept of soundscape - and supported by Cage (1961) in his concept of active listening Cage (1961) -, we will engage in an interlocution with the exhibition “Projéteis” (2009) by Marcelo Gandini. The sound becomes an active part of the work, creating an immersive environment that goes beyond visuality, promoting a deeper interaction with the space and intensifying the aesthetic and emotional experience of the work.
References
ACKERMAN, Diane. Uma história natural dos sentidos. Tradução de Ana Zelma Campos. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1996.
ALESSI, Gil. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2017/10/25/politica/1508939191_181548.html. Acesso em: 10 out. 2024.
ATTALI, Jacques. Noise: the political economy of music. University of Minnesota Press, 1985.
BACK, Les. The art of listening. Berg, 2007.
BOURDIEU, Pierre. Structures, habitus, practices. In: RUDDICK, Susan (Ed.). Rethinking the subject. Routledge, 2018. p. 31-45.
CAGE, John. Silence: lectures and writings. Wesleyan University Press, 1961.
CAGE, John. A year from Monday: new lectures and writings. Wesleyan University Press, 1967.
CAMPESATO, Lílian; IAZZETTA, Fernando. Som, espaço e tempo na arte sonora. Anais do XVI Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Música (ANPPOM), Brasília, 2006. p. 775-780. Disponível em: https://antigo.anppom.com.br/anais/anaiscongresso_anppom_2006/CDROM/COM/07_Com_TeoComp/sessao03/07COM_TeoComp_0301-248.pdf. Acesso em: 17 out. 2014.
COX, Christoph. Audio culture: readings in modern music. New York: Continuum, 2011.
FASSIN, Didier. Prison worlds: an ethnography of the carceral condition. John Wiley & Sons, 2017.
FONTANA, Carlos. Imagens da cidade: sonoridades e ambientes sociais urbanos. Revista Crítica de Ciências Sociais, Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra, n. 51, p. 21-41, 1998. Disponível em: https://estudogeral.uc.pt/handle/10316/11567. Acesso em: 17 out. 2024.
GAMBETTI, Zeynep. Politics of place/space: the spatial dynamics of the Kurdish and Zapatista movements. New Perspectives on Turkey, n. 41, p. 43-87, 2009.
GAMBETTI, Zeynep. The agent is the void! From the subjected subject to the subject of action. Rethinking Marxism, v. 17, n. 3, p. 425-437, 2005.
GANDINI, Marcelo Mattos. Projéteis: arte instalação fundamentada nos índices de homicídio por arma de fogo ocorridos no ano de 2008 na cidade de Vitória/ES. Revista Rumos da História, IFES, Centro-Serrano – Santa Maria de Jetibá, v. 1, n. 6, p. 241-253, ago./dez. 2017. Disponível em: https://www.rumosdahistoria.com/_files/ugd/563c05_1e6ab36b1ce54b72808a37504706c62a.pdf. Acesso em: 10 out. 2024.
GUERRA, Paula. Quebrar o silêncio. Reinventar o lugar. As cidades musicais ao som do brega. Revista Farol, v. 19, n. 28, p. 138-152, 2024.
GUERRA, Paula. Underground artistic-creative scenes between utopias and artivisms. Journal of Cultural Analysis and Social Change, v. 8, n. 2, 2023a.
GUERRA, Paula. DIY, fanzines and ecofeminism in the Global South: ‘This city is my sister’. DIY, Alternative Cultures & Society, v. 1, n. 3, 2023b. Disponível em: https://doi.org/10.1177/27538702231211062. Acesso em: 10 out. 2024.
GUERRA, Paula. Barulho! Vamos deixar cantar o Fado Bicha. Cidadania, resistência e política na música popular contemporânea. Revista de Antropologia, v. 65, n. 2, e197977, 2022.
GUERRA, Paula. Uma Lisboa só dele(s): processos artivistas de recriação de paisagens sonoras contemporâneas. PerCursos, Florianópolis, v. 22, n. 50, p. 15-42, 2021a.
GUERRA, Paula. Sons, corpos e lugares: para uma metonímia das cidades musicais contemporâneas. CSOnline - Revista Eletrônica de Ciências Sociais, n. 33, p. 171-197, 2021b.
GUERRA, Paula. Paixões sónicas conservadas em disposofonias: o musicar de Gustavo Costa e da Sonoscopia. ArtCultura Uberlândia, v. 22, n. 41, p. 7-29, 2020a.
GUERRA, Paula. Sereias distópicas: um ensaio sobre a relevância da distopia nas criações artísticas contemporâneas portuguesas. Arte e Ensaios, Rio de Janeiro, PPGAV-UFRJ, v. 26, n. 40, p. 393-407, 2020b.
GUERRA, Paula. Sonhos pop: criação, aura e carisma na música moderna portuguesa. E-Compós, v. 18, n. 1, p. 1-22, 2015.
GUERRA, Paula; QUINTELA, Pedro. You can put your arms around a memory: popular music and archives. In: DINIS, F. (Ed.). Performativity and the representation of memory: resignification, appropriation, and embodiment. Hershey: IGI Global, 2024. p. 311-341.
HALBWACHS, Maurice. On collective memory. University of Chicago Press, 2020.
IPEA. Disponível em: https://ipea.gov.br/atlasviolencia/arquivos/artigos/6858-atlas-violencia-2023-infografico-v06-1.pdf. Acesso em: 10 out. 2024.
KRAUSS, Rosalind. Passages in modern sculpture. MIT Press, 1981.
LABELLE, Brandon. Acoustic territories: sound culture and everyday life. Bloomsbury Publishing USA, 2019.
LABELLE, Brandon. Background noise: perspectives on sound art. London: Bloomsbury, 2015.
LICHT, Alan. Sound art: beyond music, between categories. New York: Rizzoli, 2007.
MADERUELO, Javier. El paisaje: génesis de un concepto. 2. ed. Madrid: Abadá, 2006.
PLAZA, Júlio. Arte e interatividade: autor-obra-recepção. Revista ARS, USP, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 9-29, 2003. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/2909. Acesso em: 17 out. 2024.
MISSE, Michel. Crime organizado e crime comum no Rio de Janeiro: diferenças e afinidades. Revista de Sociologia e Política, v. 19, p. 13-25, 2011.
STUSA, Dudu. Arte sonora: sons integrados no espaço. TECCOGS: Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, PUC-SP, n. 6, p. 189-209, 2012. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/teccogs/article/view/52886. Acesso em: 17 out. 2024.
SCHAFER, Murray. The tuning of the world. New York: Knopf, 1977.
TOOP, David. Sinister resonance: the mediumship of the listener. London: Continuum, 2010.
VITERNA, Jocelyn. Women in war: the micro-processes of mobilization in El Salvador. Oxford University Press, 2013.
WACQUANT, Loic. For a sociology of flesh and blood. Qualitative Sociology, v. 38, p. 1-11, 2015.
WESTIN, Ricardo. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/especiais/arquivo-s/armamento-da-populacao-foi-incentivado-na-colonia-e-no-imperio-e-so-virou-preocupacao-nos-anos-1990?utm_medium=share-button&utm_source=whatsapp. Acesso em: 10 out. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Paula Guerra, Jaqueline Torquatro de Oliveira , Jovani Dala , Rosely Kumm

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista Farol authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.