The commercial spaces and production of urban spaces. Supply markets of Cuzco – Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7147/GEO30.26970

Keywords:

Cuzco, commercial spaces, supply markets

Abstract

 The supply markets from Peru are resistance elements in cities that are becoming locus of new commercial spaces of the neoliberalism deployed over recent decades, such as shopping centers, hypermarkets and supermarkets. The aim of this paperis: 1) describe and analyze the supply markets of the Cuzco City, considering its location, profile of consumers and service goods they offer; and 2) understand the imbrication of these markets with the city and the relation to other commercial spaces, which can be competitive or complementary spaces. The research method was based on a literature review, analysis of documents and fieldwork, where were conducted observations, photographic mapping, semistructured interviews and application of questionnaires with the population. Finally, graphical and cartographical representations were created. The supply markets of Cuzco stand out in the production of the urban space, presenting a simultaneous relation of concurrence and complementarity with other commercial spaces. It was observed the relations of complementarity regarding the difference of content, products and services that are offered, consumers and the style of sociability. Apart from the recent changes in the style of life of the Cuzco citizens and the opening of modern commercial spaces, the supply markets are still being used as a place for food purchase, provision of services and meals such as breakfast and lunches. They are located in strategic points of the city, such as in the city center, ancient centers of the districts and close to important roads.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rita de Cássia Gregório de Andrade, Universidade Estadual Paulista

Pós-doutoranda em Geografia (UNESP), campus de Presidente Prudente (2019 - atual), Doutora em Geografia (2018) pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), Campus de Presidente Prudente, Mestre em Geografia (2009) e Bacharel em Geografia (2005) pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Campus de João Pessoa. Professora da Graduação em Geografía y Medio Ambiente, da Pontificia Universidad Católica del Perú (2010 - 2013), na cidade de Lima, Peru. Integrande do Grupo de Pesquisa Produção do Espaço e Redefinições Regionais (GAsPERR) e da Rede de Pesquisadores sobre Cidades Médias (RECIME).

References

ANDRADE, Rita de Cássia Gregório. Estruturação urbana e espaços comerciais em Cuzco – Peru“Enlos terrenos del Seminario San Antonio de Abad, más unextraño se nos acerca”. 2018, 453 p. (tese de doutorado), Pós-Graduação em Geografia, UNESP, Presidente Prudente. In: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/154569 .Acesso: 01/05/2019

COSTA DA SILVA, Carlos Henrique. Estudos sobre o comércio e o consumo na perspectiva da geografia urbana.Geosul. Florianópolis, v. 29, n. 58, p. 149 – 178, julho/dezembro, 2014. In: Acesso: 03/05/2019.

HICKS, John. A Ascensão do Mercado. In: HICKS, John. Uma Teoria de História Econômica. Rio de Janeiro: Ed. Zahar, 1972.

LEAL, Maria del Pilar. La multifuncionalidad de los mercados municipales ante los nuevos contextos socioeconómicos. Proceedings of the Conference Territories in crisis. A crisis territory? ANTERRIT, Universidade de Barcelona, p. 16 – 18 de maio, 2013.

MATOS MAR, José. Desborde popular y crisis del Estado. Veinte años después. Lima: Fondo Editorial del Congreso del Perú, 2004.

PEREIRA, Cláudio Smalley Soares. Produção do espaço urbano e espaços de comércio e consumo na cidade de Lleida, Espanha: Os mercados públicos municipais em transformação. Anais do XI ENANPEGE, p. 2549 – 2561, Presidente Prudente, 2015. In: http// www.enanpege.ggf.br/2015/anais/arquivos/8/248.pdf . Acesso: 12/04/2019.

PINTAUDI, S.M. Las formas de comercio en la ciudad contemporánea: más allá de la economía. Revista Cidades, UNESP, v. 11, n° 18, p. 7 – 19, 2014. In: Acesso: 03/04/2019

________. Os mercados públicos: metamorfoses de um espaço na história urbana. Revista Cidades, UNESP, v. 3, n. 5, p. 81 – 100, 2006. In: Acesso: 17/06/2019.

PARKER, A. J. Um olhar sobre as transformações no comércio: teoria e prática. In: SALGUEIRO, Tereza Barata. (Coord.) Globalização e reestruturação urbana. Lisboa, Portugal: Universidade de Lisboa/CEG, Programa Alfa/Rede Reurb, 1998, p. 51-64.

SALGUEIRO, Teresa Barata; CACHINHO, Herculano. Relações cidade – comércio. Dinâmicas de evolução e modelos interpretativos. In: CARRERAS, C.; PACHECO S.M.M (Org.). Cidade e Comércio: a rua na perspectiva internacional, Rio de Janeiro, Armazém das Letras, 2009.

SANTOS, Milton. A Periferia está no Pólo: O Caso de Lima, Peru. In: ________ Economia Espacial: Críticas e Alternativas. São Paulo: EdUSP, 2003.

____________. A Natureza do Espaço: Técnica, Razão e Emoção. 3ª Edição, São Paulo: Edusp (Editora da USP), 2003.

TARRAGÓ, Marçal. Mercados municipales: oferta local y centralidad. Distribución y Consumo,ano 7, n° 34, Junho-Julho, Espanha, p. 30-35, 1997. In: https://www.mapa.gob.es/es/sistema/includes/errores/404.aspx . Acesso: 13/05/2019.

SOTO, Hernando de. El Otro Sendero. Ed. Sudamericana, Madrid, 1992.

FONTES DOCUMENTAIS E PERIODÍSTICAS

CENTRO Guaman Poma de Ayala. Propuesta de acondicionamiento territorial del valle sur del Huatanay. Cuzco, s/d. In:< http://www.guamanpoma.org/pat/01.pdf> Acesso: 01/05/2019.

GALECIO, Henry. Moderno vs. Tradicional. Blog de Administración y Marketing. Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), 15 de setembro de 2014. In: https://blogs.upc.edu.pe/blog-de-administracion . Acesso: 24/03/2018.

NORMA A.070 – COMERCIO. El Peruano. Lima, 16 de Julho de 2011.

INEI. Censo Nacional de Mercados de Abastos (CENAMA). Lima, Julho, 2017 In: http://webinei.inei.gob.pe/cenama/mapa.html Acesso: 02/11/2018

_______ Perú - Encuesta Nacional de Hogares sobre Condiciones de Vida y Pobreza 2016. Encuesta de Monitoreo Socio – Económico, 2016. In: http://webinei.inei.gob.pe/cenama/mapa.html . Acesso: 11/09/2018 INEI.

Censos Nacionales 2017: XII de Población, VII de Vivienda y III de Comunidades Indígenas. Lima, Perú, 2017.

LÓPEZ, Miguel Angel Paz. El mercado de produtores de Huacaro “Um caso de inclusión económica y social”. Agrónomos y Veterinários sin Fronteras. – AVSF. Mercados campesinos, 2012.

Municipalidad Provincial del Cusco. Plan de desarrollo urbano al 2023, 2013. In: https://cusco.gob.pe/plan-de-desarrollo-urbano-del-cusco-2013-2023/ Acesso: 20/05/2017

RAMOS, Edison. El modelo exitoso del mercado de productores de Huancaro. La Revista Agraria. Centro Peruano de Estudios Sociales (CEPES), v. 145, Peru, 2012, 9 p.

Published

08-07-2020

How to Cite

ANDRADE, Rita de Cássia Gregório de. The commercial spaces and production of urban spaces. Supply markets of Cuzco – Peru. Geografares, Vitória, Brasil, n. 30, p. 86–110, 2020. DOI: 10.7147/GEO30.26970. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/geografares/article/view/26970. Acesso em: 17 jul. 2024.