Subvertendo a cartografia escolar no Brasil
DOI:
https://doi.org/10.7147/GEO12.3191Abstract
O presente artigo apresenta idéias sobre como repensar a cartografia para a escola. Aportes filosóficos e teóricos para uma cartografia crítica na prática são propostos. O exemplo da arte com mapas é usado como ponto de partida para refletir sobre novos caminhos na disciplina. Essa abordagem alternativa do estudo de mapas é ilustrado através de diversos exemplos da sala de aula (exercícios com mapas mentais, imagens na internet e a leitura crítica de livros didáticos de geografia). Argumenta-se que a cartografia não serve apenas para fazer a guerra, mas também para formar cidadãos.
Palavras-chave: cartografia crítica; mapas na arte; cartografia na sala de aula.
DOI: 10.7147/GEO12.3191
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyrights Declaration
Authors who publish in the journal agree with the following terms:
- Authors will keep their copyrights and grant the journal the right to their first publishing, simultaneously licenced under Creative Commons Attribution License which allows sharing their work with authorship recognition and initial release through this journal.
- Authors may sign additional contracts separately diffusing a non-exclusively version of the paper published in this journal (i.g. publishing in institutional repository or as a book chapter), once citing the authorship and initial release through this journal.
- Authors are encouraged to publicize and diffuse their paper online, for example onto institutional repositories or on their personal websites.