Profile and origins of consumers in street commerce and services in Salvador-Bahia (Brazil): a geographical approach
DOI:
https://doi.org/10.47456/geo.v3i36.41127Keywords:
street commerce, street services, consumerism, Salvador-BahiaAbstract
This article introduces a geographical approach to analyze the profile of consumers of commerce and street services in the city of Salvador, the capital of the state of Bahia. Building upon previous research and field surveys conducted in specific spatial sections of this city (SERPA; LEITE; MACHADO, 2019, 2021), this study delves deeper into understanding these dynamics. Moreover, this paper outlines the research methodology and strategies employed in conducting surveys during the period of social distancing caused by the COVID-19 pandemic. The findings regarding the profile of consumers reveal important aspects of the interplay between the upper and lower circuits of the economy (SANTOS, 2004). Furthermore, these activities not only foster social interaction but also underscore the street’s significance as a communal space, essential for public sociability, even in times of social isolation.
Downloads
References
BOURDIEU, P. A Distinção: crítica social do julgamento. Porto Alegre: Zouk, 2007.
DIAS, C. Carnaval de Salvador: mercantilização e produção de espaços de segregação, exclusão e conflito. 2002. 165 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Instituto de Geociências, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2002.
MAIA, A. C. N. Circuitos e redes do comércio de rua em Salvador, Bahia: uma análise geográfica. 2013. 131 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Instituto de Geociências, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013.
POCHMANN, M. Nova classe média: o trabalho na base da pirâmide social brasileira. São Paulo: Boitempo, 2012.
SANTOS, M. O Espaço Dividido. 2. ed. São Paulo: EDUSP, 2004. SANTOS, M. O Espaço do Cidadão. 2. ed. São Paulo: NOBEL, 1992.
SENNETT, R. A corrosão do caráter: consequências pessoais do trabalho no novo capitalismo. 12. ed. Rio de Janeiro: Record, 2007.
SENNETT, R. A cultura do novo capitalismo. Rio de Janeiro: Record, 2006.
SERPA, A. O trabalho de campo em geografia: uma abordagem teórico-metodológica. Boletim Paulista de Geografia, v. 84, p. 7-24, 2006.
SERPA, A. Comércio de rua e requalificação de espaços públicos em Salvador-BA: uma agenda de pesquisa. Revista Geografares, v. 26, p. 53-68, 2018a.
SERPA, A. Contribuições teóricas para a pesquisa urbana: Milton Santos e a teoria dos dois circuitos da economia. In: SERPA, A.; CARLOS, A. F. A. (org.). Geografia urbana: desafios teóricos contemporâneos. Salvador: EDUFBA, 2018b. p. 449-458.
SERPA, A.; LEITE, W.; MACHADO, J. Na praia e no centro: comércio e serviços de rua frente a operações de requalificação urbana em Salvador-Bahia. Caderno de Geografia, v. 29, p. 978- 996, 2019.
SERPA, A.; LEITE, W.; MACHADO, J. Comércio e serviços de rua como manifestações do circuito inferior da economia em dois bairros de Salvador, Bahia. Caderno de Geografia, v. 31, p. 120- 141, 2021.
SILVEIRA, M. L. (Ed.). Circuitos de la economía urbana: ensayos sobre Buenos Aires y São Paulo. Buenos Aires: Editorial Café de las Ciudades, 2016.
SOUZA, J. Os batalhadores brasileiros: nova classe média ou nova classe trabalhadora? 2. ed. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2012.
XAVIER, M.; CASTILLO, R. A reprodução do atacado distribuidor como um elo entre os dois circuitos da economia urbana no Brasil. GEOUSP: Espaço e Tempo, São Paulo, n. 29, p. 3-17, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Geografares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyrights Declaration
Authors who publish in the journal agree with the following terms:
- Authors will keep their copyrights and grant the journal the right to their first publishing, simultaneously licenced under Creative Commons Attribution License which allows sharing their work with authorship recognition and initial release through this journal.
- Authors may sign additional contracts separately diffusing a non-exclusively version of the paper published in this journal (i.g. publishing in institutional repository or as a book chapter), once citing the authorship and initial release through this journal.
- Authors are encouraged to publicize and diffuse their paper online, for example onto institutional repositories or on their personal websites.