(RE)APRESENTAÇÕES CARTOGRÁFICAS DO ESPAÇO MUNICIPAL: MAPAS ARTÍSTICOS EM DERIVA DA CARTOGRAFIA ESCOLAR / Cartographic (re)presentations of local space: artistic maps adrift from School Cartography
DOI:
https://doi.org/10.7147/GEO17.8053Abstract
Partindo da importância de relacionar no ensino o conteúdo com a paisagem que se observa, queremos aqui propor umareflexão através do uso de mapas mentais para a percepção da paisagem vivida do aluno. Essa alegação será defendidaatravés de um estudo de caso realizado nas escolas públicas do município de Barbalha, no Sul do Ceará. Baseando-senas reflexões de Deleuze e Guattari, queremos expor que o mapa não é um decalque ilustrativo na aula, mas é múltiplo,singular, rizomático. Deste modo, almejamos desvendar essas geografias não visíveis no livro didático que são geografiaspessoais com suas paisagens impregnadas de crenças, ideologias e sentimentos que se tem do local.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
08-08-2014
How to Cite
EXPEDITO, Cassio; SEEMANN, Jörn. (RE)APRESENTAÇÕES CARTOGRÁFICAS DO ESPAÇO MUNICIPAL: MAPAS ARTÍSTICOS EM DERIVA DA CARTOGRAFIA ESCOLAR / Cartographic (re)presentations of local space: artistic maps adrift from School Cartography. Geografares, Vitória, Brasil, n. 17, p. 48–65, 2014. DOI: 10.7147/GEO17.8053. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/geografares/article/view/8053. Acesso em: 2 jul. 2024.
Issue
Section
Papers
License
Copyrights Declaration
Authors who publish in the journal agree with the following terms:
- Authors will keep their copyrights and grant the journal the right to their first publishing, simultaneously licenced under Creative Commons Attribution License which allows sharing their work with authorship recognition and initial release through this journal.
- Authors may sign additional contracts separately diffusing a non-exclusively version of the paper published in this journal (i.g. publishing in institutional repository or as a book chapter), once citing the authorship and initial release through this journal.
- Authors are encouraged to publicize and diffuse their paper online, for example onto institutional repositories or on their personal websites.