Challenges of differentiated pedagogical and curricular organization in a rural school in the city of Transamazônica - Pará

Authors

  • Irlanda Miléo Universidade Federal do Pará
  • Raquel da Silva Lopes Universidade Federal do Pará
  • Celio LIma Machado

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v2i4.32054

Abstract

This article aims to analyze, albeit in an introductory manner, the understanding and attitude of education professionals regarding the importance of developing a differentiated curriculum in the school socio-educational context located in a rural community, in order to meet the identity demands of different collective subjects who live and work in the field. It questions whether it is possible to develop a differentiated curriculum in rural schools in the municipality of Placa / PA; and what strategies are necessary for differentiated educational practices to guide the curricular proposals of these educational institutions. The qualitative study took place in a public school in the municipal education network, with the participation of a teacher who works in the final years of elementary school, the pedagogical coordinator responsible for monitoring the investigated school, and also the direction and coordination Polo School. The results point to the existence of a school curriculum restricted to the adaptations made by the teachers from the official curricular matrices elaborated by the local Municipal Department of Education, without allowing the effective incorporation of themes that favor socio-educational practices that value the traditional knowledge of families peasants and their ways of life, showing a pedagogical organization of rural schools that is out of touch with training demands that respects the socio-cultural identities existing in the countryside.

Keywords: Differentiated curriculum. Socio-educational practices. Pedagogical project.

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Author Biographies

Irlanda Miléo, Universidade Federal do Pará

Licenciada em Pedagogia, Mestre em Educação/Políticas Públicas Educacionais
e Doutora em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica - São
Paulo (2013). É professora do Curso de Licenciatura em Educação do Campo
da Universidade Federal do Pará/Campus Universitário de Altamira, onde atua
nas áreas de Didática, Currículo, Avaliação e Estágio Supervisionado. Coordena
o Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação, Currículo e Cultura (GEPECC).

Raquel da Silva Lopes, Universidade Federal do Pará

Licenciada em Letras/Português, Mestre em Letras/Linguística e Doutora em
Ciências Sociais/Antropologia. É professora do Curso de Licenciatura em
Educação do Campo, da Universidade Federal do Pará/Campus de Altamira,
onde atua nas áreas de linguística, ensino de línguas, metodologias de ensino e
educação diferenciada.

Celio LIma Machado

Licenciado em Educação do Campo com ênfase em Linguagem e Códigos pela
Universidade Federal do Pará/Campus Universitário de Altamira. Atuou como
professor de língua portuguesa no período de 2014 a 2019 em turmas dos anos
finais do Ensino fundamental da rede de ensino do Munícipio de Placas, Estado
do Pará.

Published

22-12-2020

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo: processos formativos no Espírito Santo e no Brasil