Cultural Exchange

uses and applications of Law 10.639/03 and the School Management Notebook for Equity in promoting an anti-racist school

Authors

  • Ciro Lins Silva SEDU-ES
  • Giselly Rezende Vieira SEDU-ES https://orcid.org/0000-0002-4204-3493
  • Jailson Maurício Pinto SEDU-ES
  • Neiva Méria Rodrigues Passos SEDU-ES

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i19.43044

Keywords:

Laws 10.639/03; Laws 11.645/08; Anti- Racists Education; Teaching-learning; informal educational Spaces

Abstract

The present article aims to socialize a pedagogical practice developed by the São Mateus Regional Education Superintendence in partnership with its schools, called “Cultural Exchange”, which consists of creating spaces for experiences and cultural exchanges with a focus on the historical, social, and cultural elements of each region of the state, especially the northern region of Espírito Santo, through mutual visits. The proposal aims to stimulate knowledge, curiosity and respect in students based on sociocultural experiences, having as its scope the uses and practices of Laws 10,639/03, 11,645/08 and the School Management for Equity. The project in question sought to explore non-formal educational spaces, understanding the city and its historical, cultural, material and immaterial heritage as the main foundation for promoting spaces for sharing experiences and Dayle practices that are significant for racial knoledge, appreciation of the history and culture’s  “Capixaba” , strengthening and encouraging the work carried out in schools under the jurisdiction of the São Mateus Regional Education Superintendency and visiting Regional Education Superintendencies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BREDOFW, Rose. Incêndio em memorial quilombola do ES: Polícia investiga se houve intolerância Religiosa. Visto em: https://g1.globo.com/es/espirito-santo/noticia/2022/08/12/incendio-em-memorial-quilombola-do-es-policia-investiga-intolerancia-religiosa.ghtml.- Acesso 13/02/2023

BRITO, A. G. O Jardim Zoológico Enquanto Espaço Não Formal para Promoção do Desenvolvimento de Etapas do Raciocínio Científico. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Brasília. Faculdade UnB Planaltina, Brasília, 2012.

Espírito Santo. Currículo do Espírito Santo - 2020: texto introdutório – Ensino Médio. Visto em: https://curriculo.sedu.es.gov.br/curriculo/contato/ - Acesso: 03/03/2024

FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. Paz e Terra – Rio de Janeiro, 1967, p.90

HOOKS. Bell. Ensinando a transgredir: Educação como prática de liberdade. Tradução Marcelo Brandão Cipolla. – São Paulo: Editora WMF Martins Pontes, 2013. p. 35.

IBGE. Tabela 2094 - População residente por cor ou raça e religião». Sistema IBGE de Recuperação Automática (SIDRA). 2010. Acesso em 13 de dezembro de 2022.

LUZ, Igor Gomes Xavier. O que é Slam? Poesia, educação e protesto. Visto em: https://profseducacao.com.br/artigos/o-que-e-slam-poesia-educacao-e-protesto/ - Acesso em: 27/01/2022

Mapas de Conflitos. Visto em: https://mapadeconflitos.ensp.fiocruz.br/conflito/es-quilombo-de-sape-do-norte-reduzidos-a-10-em-pessoas-e-territorio-continuam-na-luta-pela-titulacao-de-suas-terras/. Acesso em: 12/12/2022.

Mosteiro Zen, fonte: https://mosteirozen.com.br/?page_id=496 – Acesso: 31/01/2023

NASCIMENTO, Abdias. Projeto de Lei 1332/1983. Visto em: https://www.camara.leg.br/propostas-legislativas/190742 – Acesso: 03/03/2023

OLIVEIRA, Ueber José; GARCIA, Elio Ramires; FOLETTO, Leonardo Zancheta; PENA, Victor Augusto Lage. O Contestado Capixaba: historiografia e aspectos históricos. Serra: Editora Milfontes, 2018.

RUSSO, Maria Do Carmo de Oliveira. Cultura política e relações de poder na região de São Mateus: o papel da Câmara Municipal (1848/1889). Dissertação de mestrado. Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Programa de Pós-Graduação em História. Vitória, 2007.

SANTOS, Simone Cardos dos. A importância do lúdico no processo de ensino aprendizagem. Monografia apresentada ao Curso de Pós-Graduação à Distância Especialização Latu-Sensu em Gestão Educacional, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), 2010. p. 15.

SANTOS, Sofia Maria Valente Simões dos. São Mateus: do lugar à vila. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo). Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Artes. 2017;

SAVIANI. Dermeval. História da Educação no Brasil: um balanço prévio e necessário. EccoS – Revista Científica. São Paulo, v.10, n. Especial, 2008.

UNIBANCO, Instituto. Caderno da Gestão Escolar para Equidade. Instituto Unibanco, jul. 2021.

__________. Caderno da Gestão Escolar para Equidade. Visto em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://sedu.es.gov.br/Media/sedu/pdf%20e%20Arquivos/Caderno_ES_gestao_escolar_equidade_(impress%C3%A3o)_PF.pdf. – Acesso: 13/02/2023.

__________. Como funciona o circuito de gestão. Visto em: https://www.institutounibanco.org.br/iniciativas/jovem-de-futuro/como-funciona/ . Acesso em: 20/12/2022

Published

09-08-2024