Experimental workshop for 5th grade students
possibilities for encouraging scientific literacy through the use of an experimental kit
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i17.44491Keywords:
Chemistry Teaching; Elementary School; Basic Education; ContextualizationAbstract
This paper is an experience report on the development of an experimental workshop using an experiment kit developed as part of an extension project. The workshop was applied to 22 students in the 5th year of primary school at a municipal public school in São Mateus/ES and aimed to promote student interaction with scientific concepts through experimentation as a teaching resource. The experiments carried out during the workshop and presented to the students were designed to be simple and easy to carry out. The results show the importance of experimental activities in promoting scientific literacy and critical thinking among students, thus contributing to a meaningful and contextualized education.
Downloads
References
ARROIO, Agnaldo; HONÓRIO, Káthia M.; WEBER, Karen C.; HOMEM-DE-MELLO, Paula; GAMBARDELLA, Maria Teresa do Prado; SILVA, Albérico B. F. da. O show da química: motivando o interesse científico. Química Nova. São Paulo, v. 29, n. 1, p. 173-178, 2006.
AULER, Décio. Enfoque ciência-tecnologia-sociedade: pressupostos para o contexto brasileiro. Ciência & Ensino. Piracicaba, v. 1, p. 1-20, nov. 2007.
CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, n. 22, p. 89-100, jan./abr. 2003.
LIMA, Nathan Matheus Munhoz de; PORTUGAL, Camila; IANEGITZ, Luana; JÚNIOR, Lauro Camargo Dias; MICARONI, Liliana; MELLO, Regina Maria Queiroz de. Motivando o interesse pela química através da educação não formal. Brazilian Journal of Development. Curitiba, v. 6, n. 5, p.31767-31784, 2020.
LONGHINI, Marcos Daniel. O conhecimento do conteúdo científico e a formação do professor das séries iniciais do ensino fundamental. Investigações em Ensino de Ciências. Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 241-253, 2008.
LORENZETTI, Leonir; DELIZOICOV, Demétrio. Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. Revista Ensaio. Belo Horizonte, v. 3, n. 1, p. 45-61, 2001.
MARCONDES, Maria Eunice Ribeiro. Proposições metodológicas para o ensino de Química: oficinas temáticas para a aprendizagem da ciência e o desenvolvimento da cidadania. Em Extensão. Uberlândia, v. 7, p. 67-77, 2008.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos da Metodologia Científica. 5 ed. São Paulo: Editora Atlas, 2003.
PAVIANI, Neires Maria Soldatelli; FONTANA, Niura Maria. Oficinas pedagógicas: relato de uma experiência. Conjectura. Caxias do Sul, v. 14, p. 77-88, n. 2, 2009.
SANTOS, Fábio Rocha dos; AMARAL, Carmem Lúcia Costa. A química forense como tema contextualizador no ensino de química. Research, Society and Development. Vargem Grande Paulista, v. 9, n. 3, p. 1-15, 2020.
SILVA, Thais Soares da; FARIAS, Gilmar Beserra de. SILVA, Maria Amanda Vitorino da. Alfabetização Científica e o ensino de Ciências na educação infantil: a construção do conhecimento científico. Revista Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica. Recife, v.4, n.1, p. 378-387, 2018.
SOUZA, Valdeci Alexandre de. Oficinas pedagógicas como estratégia de ensino: uma visão dos futuros professores de ciências naturais. 2016. f. 29. Monografia (Licenciatura em Ciências Naturais) – Universidade de Brasília, Planaltina, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Atos Santos Amorim, Carla da Silva Meireles, Ana Nery Furlan Mendes, George Ricardo Santana Andrade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.