Experimental workshop for 5th grade students

possibilities for encouraging scientific literacy through the use of an experimental kit

Authors

  • Atos Santos Amorim Universidade Federal do Espírito Santo https://orcid.org/0009-0004-9675-6730
  • Carla da Silva Meireles Universidade Federal do Espírito Santo
  • Ana Nery Furlan Mendes Universidade Federal do Espírito Santo
  • George Ricardo Santana Andrade Universidade Federal do Espírito Santo https://orcid.org/0000-0002-1772-9477

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i17.44491

Keywords:

Chemistry Teaching; Elementary School; Basic Education; Contextualization

Abstract

This paper is an experience report on the development of an experimental workshop using an experiment kit developed as part of an extension project. The workshop was applied to 22 students in the 5th year of primary school at a municipal public school in São Mateus/ES and aimed to promote student interaction with scientific concepts through experimentation as a teaching resource. The experiments carried out during the workshop and presented to the students were designed to be simple and easy to carry out. The results show the importance of experimental activities in promoting scientific literacy and critical thinking among students, thus contributing to a meaningful and contextualized education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla da Silva Meireles, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduada em Química (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU) em 2004. Mestrado (2007) e Doutorado (2011) em Química na UFU, área de Físico-Química com período sanduíche/Capes na Università Degli Studi di Genova/Itália. Atualmente é professora (Associada I) na Universidade Federal do Espírito Santo no Campus de São Mateus. Realiza trabalhos na área de aproveitamento de resíduos lignocelulósicos destacando a produção de membranas para processos de separação e na área de educação com desenvolvimento de materiais em projetos de ensino e de extensão.

Ana Nery Furlan Mendes, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduada em Química Industrial e Bacharel em Química pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Doutora em Química pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), com período sanduíche na Universidad Autónoma de Barcelona (UAB). Professora de Química no Departamento de Ciências Naturais da Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes), campus São Mateus. Professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino na Educação Básica (PPGEEB) da Ufes. Desenvolve trabalhos de pesquisa na área de ensino de química, principalmente no desenvolvimento de materiais didáticos e paradidáticos, metodologias ativas e formação de professores.

References

ARROIO, Agnaldo; HONÓRIO, Káthia M.; WEBER, Karen C.; HOMEM-DE-MELLO, Paula; GAMBARDELLA, Maria Teresa do Prado; SILVA, Albérico B. F. da. O show da química: motivando o interesse científico. Química Nova. São Paulo, v. 29, n. 1, p. 173-178, 2006.

AULER, Décio. Enfoque ciência-tecnologia-sociedade: pressupostos para o contexto brasileiro. Ciência & Ensino. Piracicaba, v. 1, p. 1-20, nov. 2007.

CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, n. 22, p. 89-100, jan./abr. 2003.

LIMA, Nathan Matheus Munhoz de; PORTUGAL, Camila; IANEGITZ, Luana; JÚNIOR, Lauro Camargo Dias; MICARONI, Liliana; MELLO, Regina Maria Queiroz de. Motivando o interesse pela química através da educação não formal. Brazilian Journal of Development. Curitiba, v. 6, n. 5, p.31767-31784, 2020.

LONGHINI, Marcos Daniel. O conhecimento do conteúdo científico e a formação do professor das séries iniciais do ensino fundamental. Investigações em Ensino de Ciências. Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 241-253, 2008.

LORENZETTI, Leonir; DELIZOICOV, Demétrio. Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. Revista Ensaio. Belo Horizonte, v. 3, n. 1, p. 45-61, 2001.

MARCONDES, Maria Eunice Ribeiro. Proposições metodológicas para o ensino de Química: oficinas temáticas para a aprendizagem da ciência e o desenvolvimento da cidadania. Em Extensão. Uberlândia, v. 7, p. 67-77, 2008.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos da Metodologia Científica. 5 ed. São Paulo: Editora Atlas, 2003.

PAVIANI, Neires Maria Soldatelli; FONTANA, Niura Maria. Oficinas pedagógicas: relato de uma experiência. Conjectura. Caxias do Sul, v. 14, p. 77-88, n. 2, 2009.

SANTOS, Fábio Rocha dos; AMARAL, Carmem Lúcia Costa. A química forense como tema contextualizador no ensino de química. Research, Society and Development. Vargem Grande Paulista, v. 9, n. 3, p. 1-15, 2020.

SILVA, Thais Soares da; FARIAS, Gilmar Beserra de. SILVA, Maria Amanda Vitorino da. Alfabetização Científica e o ensino de Ciências na educação infantil: a construção do conhecimento científico. Revista Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica. Recife, v.4, n.1, p. 378-387, 2018.

SOUZA, Valdeci Alexandre de. Oficinas pedagógicas como estratégia de ensino: uma visão dos futuros professores de ciências naturais. 2016. f. 29. Monografia (Licenciatura em Ciências Naturais) – Universidade de Brasília, Planaltina, 2016.

Published

22-05-2024