Development of the “chemistry bank” game
a didactic intervention by the UFES/CEUNES chemistry undergratuate PIBID program
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i17.44526Keywords:
Chemistry Teaching; Alternative Materials; Playful TeachingAbstract
: Didactic games are an important tool in teaching chemistry, as they motivate students, improve their problem-solving skills and promote the acquisition of chemical concepts. In this context, the aim of this study was to create “Monopoly® game” and apply a game called "Banco da Química", based on the game Banco Imobiliário®, with the aim of helping students understand the contents of Atomic Models, Simple and Compound Substances, Homogeneous Mixtures and Heterogeneous Mixtures, previously covered during chemistry lessons. The game was designed and made by chemistry undergraduate students from Ufes/Ceunes, linked to the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (Pibid), and was applied in the first quarter of 2023 to 30 first-year high school students from a state public school in the municipality of São Mateus/ES. During the application of the game, some questions were asked and many students said that the game helped them understand the content they had seen during the quarter. Thus, "Banco da Química" worked as supplementary material to the content already studied by the students and as support material for the chemistry teacher. The activity encouraged communication, negotiation, and teamwork, providing a cooperative learning environment in which students learned to share knowledge, discuss strategies, and solve problems together.
Downloads
References
AUGUSTO, C. A.; SOUZA, J. P.; DELLAGNELO, E. H. L.; CARIO, S. A. F.
Pesquisa Qualitativa: rigor metodológico no tratamento da teoria dos custos de
transação em artigos apresentados nos congressos da Sober (2007-2011),
Revista de Economia e Sociologia Rural, v. 51, n. 4, p. 745-764, 2013.
CRUZ, K. S. DA; CURY, F. G. Algumas Contribuições do PIBID para a
Formação de Professores de Matemática. Perspectivas da Educação
Matemática, v. 15, n. 37, p. 1-23, 2022.
CUNHA, M. B. Jogos no Ensino de Química: Considerações Teóricas para sua
Utilização em Sala de Aula. Revista Química Nova na Escola, v. 34, n. 2, p.
-98, 2012.
FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da Educação
Física. 1. ed. São Paulo: Scipione, 1997.
GAMELEIRA, S. T.; BIZERRA, A. M. C. Identificação de conhecimentos prévios
através de situações-problema. Revista Educação, Cultura e Sociedade, v. 9,
n. 2, p. 130-147, jul./dez. 2019.
KISHIMOTO. T. M. O Jogo e a Educação Infantil. In: Jogo, Brinquedo,
Brincadeira e a Educação. KISHIMOTO, T. M. (org). São Paulo: Cortez
Editora, 1996.
LUDOPEDIA [Site institucional]. Disponível em:
https://ludopedia.com.br/jogo/monopoly. Acesso em: 19 abr. 2024.
MARCONI, M. A; LAKATOS, E. M. Fundamentos da Metodologia Científica.
ed. São Paulo: Editora Atlas, 2003.
MENDES, A. N. F.; SIQUEIRA, K. G. R.; SANTOS, J. V. S.; GOMES, O. B.;
WILL, G. PIBID Química São Mateus/ES: o olhar dos envolvidos no projeto
sobre a Formação Inicial de Professores. Kiri-Kerê: Pesquisa em Ensino,
Dossiê, v. 1, n. 5, p. 146-172, 2020.
NUNES, L. H. Q.; OLIVEIRA, V. G.; MENEZES, J. A.; LIMA, R. A.; SOUZA, F.
G. A utilização de jogos didáticos para o ensino de química em uma escola
pública no amazonas. Conexões Ciência e Tecnologia, v. 16, p. 01-09,
e022003, 2022.
OLIVEIRA, J.; SOARES, M.; VAZ, W. Banco químico: um jogo de tabuleiro,
cartas, dados, compras e vendas para o ensino do conceito de soluções.
Química Nova na Escola, v. 37, n. 4, p. 285-293, 2015.
SANTOS, A. J.; NOGUEIRA, J. D. M. S.; PAZ, G. L. Um jogo didático no ensino
de química como proposta de revisão para o ENEM. Revista Eletrônica
Científica Ensino Interdisciplinar, v. 7, n. 20, p. 235-248, março/2021.
SANTOS, C.; SANTOS, A. V.; OLIVEIRA, I. T.; ARAÚJO, A. F. Elaboração de
Jogo Didático: uma ação de intervenção da Residência Pedagógica de Química
da UFAL. Diversitas Journal, v. 8, n. 1, p. 275-288, 2023.
SILVA, J. E.; SILVA JÚNIOR, C. N.; OLIVEIRA, O. A.; CORDEIRO, D. O.
Pistas Orgânicas: um jogo para o processo de ensino e aprendizagem da
química. Química Nova na Escola, v. 40, n.1, p.25-32, 2018.
SILVA, E. A. N.; JESUS, C. P. F.; MENDES, A. N. F.; ROCHA, S. M. S.
Jogando com a química: um instrumento de aprendizagem no ensino da
eletroquímica. Educitec – Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino
Tecnológico, v. 5, n. 10, p. 39-54, 2019.
SOARES, M. H. F. B. Jogos e atividades lúdicas para o ensino de química.
Goiânia: Kelps, 2013.
TEIXEIRA, C. de J. S. O Pibid e suas contribuições para a formação docente.
Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 4, p. 1–8, 2021.
VIEIRA, M. A.; AGUIAR, C. F. S.; CARDOSO, F.; BRITO, C. S.; SILVA, F. M.
S.; CARVALHO, R. B. F. Explorando a química com jogos didáticos no 3º ano
do ensino médio: uma abordagem prática para o ensino de funções orgânicas.
Revista Ciências & Ideias, v. 15, p. e24152391, janeiro/dezembro, 2024.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos
processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fernanda Scardini, Gabriel Pereira Prates Honorato Braga, Lívia Toscano Barbosa, Ana Nery Furlan Mendes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.