ESTRATÉGIAS DE ENSINO NO LETRAMENTO DE ALUNOS DE TERCEIRA IDADE NA AULA DE LÍNGUA PORTUGUESA

Authors

  • Jayane Gomes de Oliveira Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.47456/8427p719

Keywords:

Alfabetização, Letramento, Terceira Idade

Abstract

The main objective of this article is to discuss how the Portuguese language teacher can improve his didactic strategies in the literacy of students belonging to the elderly who seek to learn to read in that language. In this article, we seek to intersect theoretical aspects of Applied Linguistics, such as teaching the mother tongue and the transdisciplinarity of this area of ​​knowledge, interconnecting them with Literacy Studies in a sociocultural perspective with regard to the literacy and schooling of the elderly. The methodology of this research report is a qualitative bibliographic with regard to data analysis, collected through investigations in materials already published, in particular, scientific articles, dissertations and theses, in addition to others that served as the basis for the discussions.

References

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Linguística Aplicada: ensino de línguas e Comunicação. 3ª ed. Campinas: Pontes Editores e Arte Língua, 2009.

FERNANDES, Ivoni de Souza. A importância de alfabetizar letrando o idoso. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 19, n. 2, p. 182-195, 2016. Disponível em: http://www.uepg.br/olhardeprofessor. Acesso em 19 de dez. 2019.

KLEIMAN, Angela. Os estudos de letramento e a formação do professor de língua materna. Linguagem em (Dis)curso, v. 8, n. 3, p. 487-517, set./dez. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ld/v8n3/05.pdf. Acesso em 15 de dez. 2019.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Pesquisa interpretativista em Linguística Aplicada: a linguagem como condição e solução. Revista Delta, v. 10, n. 2, p. 329-338, 1994. Disponível em: https://pt.scribd.com/doc/315214851/MOITA-LOPES-Pesquisa-Interpretativista-Em-LA-1994. Acesso em 21 de nov. 2019.

MONTEIRO, Rosemeire Selma. A Linguística Aplicada e o processo de letramento. Revista de Letras, v. 1/2, n. 21, p. 111-117, jan./dez. 1999. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/revletras/article/view/2161. Acesso em 01 de dez. 2019.

OLIVEIRA, Rosângela Silva; MOURA, Erica Cristina Frazão de; SOUSA, Sumara de Jesus de. Alfabetização e Letramento na terceira idade: ações extensionistas para idosos em práticas sociais cotidianas. Revista Práticas em Extensão, São Luís, v. 2, n. 1, p. 24-31, 2018. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/praticasemextesao/article/view/1734/1282. Acesso em 15 de dez. 2019.

SANTOS, Raimunda Valquíria de Carvalho; PAZ, Ana Maria de Oliveira. Os estudos de letramento no âmbito da Linguística Aplicada: diálogos que se entrelaçam. In: XVII CONGRESO INTERNACIONAL ASSOCIACIÓN DE LINGUISTICA Y FILOLOGÍA DE AMÉRICA LATINA, Anais..., Paraíba, p. 01-13, 2014. Disponível em: https://www.mundoalfal.org/CDAnaisXVII/trabalhos/R0753-1.pdf. Acesso em 14 de dez. 2019.

SCOPINHO, Raquel Albano. Crenças e motivação em contexto de língua estrangeira para a terceira idade: subsídios para o desenvolvimento de competências do professor. 2014. 243f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5639. Acesso em 08 de dez. 2019.

SOARES, Magda Becker. Alfabetização e Letramento. 5ª ed. São Paulo: Editora Contexto, 2007.

SOARES, Magda Becker; BATISTA, Antônio Augusto Gomes. Alfabetização e letramento: caderno do professor. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2005.

TFOUNI, Leda Verdiani. Letramento e alfabetização. 8ª ed. São Paulo: Cortez, 2006.

WOICIECHOWSKI, Marília. Jovens, adultos e idosos: a perspectiva do aprender e do ensinar a ler e a escrever. 2006. 192f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Paraná, 2018. Disponível em: https://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/1248. Acesso em 05 de dez. 2019.

Published

02-07-2025

How to Cite

ESTRATÉGIAS DE ENSINO NO LETRAMENTO DE ALUNOS DE TERCEIRA IDADE NA AULA DE LÍNGUA PORTUGUESA. PERcursos Linguísticos, [S. l.], v. 15, n. 37, p. 241–250, 2025. DOI: 10.47456/8427p719. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/46500. Acesso em: 5 dec. 2025.