ACONTRIBUTION TO THE ANALYSIS OF SEMANTIC-DISCURSIVE STRATEGIES N THE TEXTUAL PRODUCTION OF STUDENTS AT AGOSTINHO NETO UNIVERSITY

Authors

  • Lusidia Felimone Universidade Agostinho Neto

DOI:

https://doi.org/10.47456/c48b8s39

Keywords:

Texto, Discurso , Gramática Sistémico-funcional

Abstract

The development of a variety of Portuguese that is typical of Angola, with specific morphosyntactic, semantic-lexical and phonetic features, is now a widely recognised fact, both by speakers and by linguists and other specialists, to whom we owe the multiplicity of descriptive studies on this variety, many of which point to the need for its standardisation and made officialisation, in a context in which linguistic competence is measured according to the standard variety. This article aims to contribute to this reflection by addressing semantic-discursive aspects linked to this variety of Portuguese, analysing the choices in terms of discursive strategies used in ten texts produced in the classroom by students from the Faculty of Humanities at Agostinho Neto University, used as a sample. This research was carried out under the Systemic-Functional Grammar, by means of bibliographical and documentary research techniques, as we believe that this theory provides the necessary tools for analysing the logical-semantic and interdependent relationships on the basis of which texts are produced, determined by contextual factors. We hope, with the results of this study, to provide clues for a broader and more comprehensive description of the discursive strategies typical of students in this sociolinguistic context.

References

ADRIANO, Paulino Soma. Tratamento morfossintático de expressões e estruturas frásicas do Português de Angola – Divergências em relação à norma europeia. Tese de Doutorado. (UE), 2014.

AGUALUSA, José Eduardo. A Língua Portuguesa em Angola: língua materna versus língua madrasta. Revista Imaginário, pp. 27-33, 2004/2005.

ASSIS, Sônia Maria. As representações de Amaro na obra Bom Crioulo em sua tradução para a língua inglesa: uma abordagem sistêmico-funcional. Dissertação. Mestrado em Letras – Estudos da Linguagem (UFOP), 2017.

BEAUGRANDE, Robert de; DRESSLER, Wolfang. Introduction to Text Linguistics. U.K., Routledge. 1981.

BRASIL, Luciana Leão. Michel Pêcheux e a Teoria da Análise de Discurso: Desdobramentos Importantes para a Compreensão de uma Tipologia Discursiva. Linguagem – Estudos e Pesquisas, V. 15, n. 01, p. 171-182, 2011.

BROWN, Gillian & YULE, George. Discourse Analysis. Cambridge, Cambridge University

Press, 1983.

COSTA, Teresa Manuela C. J. Umbundismos no Português de Angola – Proposta de um dicionário de umbundismos. Tese de Doutorado. (UNL), 2015.

DANEŠ, F. (Ed.). Functional Sentence Perspective and the Organization of the Text. In: Papers on Functional Sentence Perspective. De Gruyter Mouton , 1974.

DELONG, Sílvia Regina. As noções de frames e esquemas no processo de leitura compreensiva em espanhol língua estrangeira. Dissertação. Curso de Pós-graduação em Estudos Linguísticos (UFP), 2005.

DUQUE, Paulo Henrique. Discurso e cognição: Uma abordagem baseada em frames. Revista da Anpoll, n. 39, p. 25-48, 2015.

GASPAR, Sofia I. N. Fernandes. A Língua Portuguesa em Angola: Contributos para uma Metodologia de Língua Segunda. Dissertação. Mestrado em Ensino do Português como Língua Segunda e Estrangeira (UNL), 2015.

GOUVEIA, Carlos A. M. Texto e Gramática: Uma Introdução à Linguística Funcional. Matraga, v. 16, n. 24, 2009.

GRABE, William; KAPLAN, Robert. Theory and Pratice of Writing: An Applied Linguistics Perspective. London: Longman, 1996.

HALLIDAY, Michael; MATTHIESSEN, Christian. Halliday’s Introduction to Functional Grammar, 4th Ed., London: Routledge, 2014.

INVERNO, Liliana. Português vernáculo do Brasil e Português vernáculo de Angola: restruturação parcial versus mudança linguística. Actas del Encuentro IV ACB LPE, Madrid, 2004, p. 201-213.

INVERNO, Liliana. Transição de Angola para o português vernáculo: uma história sociolinguística. In: TORGAL, Luís Reis (Org.). Comunidades Imaginadas. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra. 2008

INVERNO, Liliana. A transição de Angola para o Português vernáculo: estudo morfossintático do sintagma nominal. In: CARVALHO, Ana M. (Org.). Português em Contato. Madrid, Frankfurt: Iberoamericana: Vervuert. 2009.

Inverno, Liliana. Contact-induced restructuring of Portuguese morphosyntax: evidence from Dundo. Tese de Doutorado (UC.), 2011.

INVERNO, Liliana. Contato linguístico em Angola; Retrospectiva e Perspectivas para uma política linguística. In: PINTO, Feytor; MELO-PFEIFER, Sílvia (Org.). Políticas Linguísticas em Português. Lisboa: Lidel. 2018.

KAPLAN, Robert B. Cultural Thought Patterns in Intercultural Education. Language Learning – a Journal of Research in Language Studies, V. 16, Issue 1-2. 2003.

LANGA, Basílio Júlio. Estudo do Método de Desenvolvimento da Notícia do Lead de Identidade Imediática. Dissertação de Licenciatura. (UEM), 1995.

LIMA, Patrícia Mota do Amaral. A Transitividade Verbal sob a Perspetiva Funcionalista: da Teoria à Prática da Sala de Aula. Dissertação. Programa de Mestrado Profissional em Letras (UESB), 2019.

MCCARTHY, Michael. Discourse Analysis for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.

MINGAS, Amélia. Português em Angola – Reflexões. VIII Encontro das Universidades de Língua Portuguesa, Macau, 1998, p. 21-23.

MINGAS, Amélia. Ensino da Língua Portuguesa no Contexto de Angola. In: MATEUS, Maria Helena Mira (Org.). Uma Política de Língua para o Português. Lisboa: Edições Colibri. 2002.

PONSO, Letícia Cao. O Português no contexto multilingue de Angola. Confluência, 35736, pp. 147-162, 2008.

THOMPSON, Geoff. Introducing Funtional Grammar, 3rd Ed., London: Routledge, 2014.

UNDOLO, Márcio. Caracterização da Norma do Português em Angola. Tese de Doutorado.

(UE), 2014.

_______________ (2015). A Norma do Português em Angola – Subsídios para o seu Estudo. Bengo, ESP.

ZAU, Domingos Gabriel Dele. A Língua Portuguesa em Angola – Um Contributo para o Estudo da sua Nacionalização. Tese de Doutorado. (UC), 2011.

Published

02-07-2025

How to Cite

ACONTRIBUTION TO THE ANALYSIS OF SEMANTIC-DISCURSIVE STRATEGIES N THE TEXTUAL PRODUCTION OF STUDENTS AT AGOSTINHO NETO UNIVERSITY. PERcursos Linguísticos, [S. l.], v. 15, n. 37, p. 91–111, 2025. DOI: 10.47456/c48b8s39. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/46593. Acesso em: 5 dec. 2025.